Sofline Skrevet 13. desember 2007 Skrevet 13. desember 2007 Jeg er gravid og skal på en liten ferie til Paris. Jeg vil selvfølgelig ikke spise noe som kan føre til toxoplasmose- eller listeriasmitte (jeg har ikke hatt toxoplasmose). Kan jeg regne med at melk, yoghurt, harde oster og så videre som serveres på hoteller og restauranter er pasteurisert? Er det trygt å drikke vann rett fra springen i Paris? 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 13. desember 2007 Skrevet 13. desember 2007 ''Kan jeg regne med at melk, yoghurt, harde oster og så videre som serveres på hoteller og restauranter er pasteurisert?'' Nei, det kan du ikke. Det er ikke slik at pasteurisert ost er bedre kvalitet enn upasteurisert ost - de fleste franskmenn mener det er stikk motsatt. De beste/dyreste ostene er gjerne upasteuriserte. For å være sikker bør du derfor holde deg unna ost, evt. bare spise ost der du ser på forpakningen at den er pasteurisert. Vannet er ufarlig, men ikke særlig godt, vil anbefale deg å kjøpe vann på flaske. 0 Siter
Sofline Skrevet 13. desember 2007 Forfatter Skrevet 13. desember 2007 ''Kan jeg regne med at melk, yoghurt, harde oster og så videre som serveres på hoteller og restauranter er pasteurisert?'' Nei, det kan du ikke. Det er ikke slik at pasteurisert ost er bedre kvalitet enn upasteurisert ost - de fleste franskmenn mener det er stikk motsatt. De beste/dyreste ostene er gjerne upasteuriserte. For å være sikker bør du derfor holde deg unna ost, evt. bare spise ost der du ser på forpakningen at den er pasteurisert. Vannet er ufarlig, men ikke særlig godt, vil anbefale deg å kjøpe vann på flaske. Takk for svar! Hva med melk, yoghurt osv.? Kan jeg regne med at det er pasteurisert? Jeg har vært i mer "primitive" land uten å støte på upasteurisert melk, men det er jo ikke lett å finne ut hvis de for eksempel ikke stiller ut melkekartongen på frokostbuffeten. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 14. desember 2007 Skrevet 14. desember 2007 Takk for svar! Hva med melk, yoghurt osv.? Kan jeg regne med at det er pasteurisert? Jeg har vært i mer "primitive" land uten å støte på upasteurisert melk, men det er jo ikke lett å finne ut hvis de for eksempel ikke stiller ut melkekartongen på frokostbuffeten. Tror det meste av yogurt og melk vil være pasteurisert, men det finnes også upasteurisert, derfor bør du nok være litt på vakt, om du vil unngå dette. Høyst sannsynlig er f.eks. melk du får i mugger på hotell pasteurisert, rett og slett fordi pasteurisert melk har bedre holdbarhet, men jeg tør ikke love at den er det... 0 Siter
Mirabell Skrevet 14. desember 2007 Skrevet 14. desember 2007 Melk og yoghurt er trygt i Frankrike. Jeg ville holdt meg unna alle oster (spesielt myke), salat og rå grønnsaker og kjøtt som ikke er gjennomstekt. 0 Siter
Sofline Skrevet 14. desember 2007 Forfatter Skrevet 14. desember 2007 Melk og yoghurt er trygt i Frankrike. Jeg ville holdt meg unna alle oster (spesielt myke), salat og rå grønnsaker og kjøtt som ikke er gjennomstekt. Hvorfor salat og rå grønnsaker? 0 Siter
Mirabell Skrevet 16. desember 2007 Skrevet 16. desember 2007 Hvorfor salat og rå grønnsaker? Toxoplasmose-parasitten finnes i jord. De dør ved koking, men rå grønnsaker som kan ha jord på seg bør man holde seg unna. Særlig i sydlige strøk. 0 Siter
Sofline Skrevet 19. desember 2007 Forfatter Skrevet 19. desember 2007 Toxoplasmose-parasitten finnes i jord. De dør ved koking, men rå grønnsaker som kan ha jord på seg bør man holde seg unna. Særlig i sydlige strøk. Rå grønnsaker kan jo også ha jord på seg i Norge. 0 Siter
Mirabell Skrevet 20. desember 2007 Skrevet 20. desember 2007 Rå grønnsaker kan jo også ha jord på seg i Norge. Ja, rå grønnsaker kan ha jord på seg i Norge også, men parasitten er vanligere i sydlige strøk (den tåler ikke barfrost og kulde så godt). Selv turte jeg ikke spise salat eller rå gulrot i noen av svangerskapene, i hvert fall ikke salat jeg ikke hadde vasket selv. 0 Siter
Sofline Skrevet 20. desember 2007 Forfatter Skrevet 20. desember 2007 Ja, rå grønnsaker kan ha jord på seg i Norge også, men parasitten er vanligere i sydlige strøk (den tåler ikke barfrost og kulde så godt). Selv turte jeg ikke spise salat eller rå gulrot i noen av svangerskapene, i hvert fall ikke salat jeg ikke hadde vasket selv. Salaten man spiser i Norge om vinteren kommer jo også fra sørligere strøk. Dessuten var det kaldere i Paris enn jeg har opplevd på mitt hjemsted denne vinteren. :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.