Gå til innhold

lage is selv- hva er trikset?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har planer om å prøve å lage fløteis selv, men har ikke slik ismaskin. Er et mulig å få det til uten at den blir helt hard og nålete? Hvor ofte må jeg røre i den? Er det noen spesielle triks for å få det til? Har laget sorbetis før, men har antagelig ikke rørt nok i den, for den har blitt veldig hard.

Noen iseksperter her?

:)

Skrevet

Du må overnatte inni fryseren, for det må røres nesten hele tiden.

Eller kanskje du heller skal bake en kake, det er iallfall varmere foran ovnen... Beklager at jeg ikke kan gi deg svaret du ønsket!

Skrevet

Hvis du bruker bær el. som har mye vann i seg lønner det seg å blande i litt alkohol også, hvis ikke blir vannet veldig hardt og piggete.

Det jeg pleier å gjøre er å lage vaniljesaus av en liter melk og ti eggelommer. Det setter jeg i fryseren og røre om ganske ofte, hver halvtime i hvert fall, når vaniljesausen er halvfrossen visper jeg en boks kremfløte og blander i det, sammen med ev. smakstilsetning. Så fortsetter jeg å røre om ca. hver halvtime, kanskje tre - fire ganger, til den begynner å bli ganske stiv. (Jeg tar den ut av fryseren og rører en stund så den blir en del mykere når jeg rører.)

Jeg bruker en gaffel til å røre med. Jeg har isen i en glass - eller metallbolle, det blir kaldere enn plast (tror jeg i alle fall).

Det var en gang jeg glemte hele isen, og ikke fikk rørt noe etter at kremen var blandet i, men det gikk greit det også (selv om den blir bedre når jeg rører i den underveis).

Før jeg serverer isen setter jeg den gjerne i kjøleskap en halvtimes tid, da får ev. ispigger sjansen til å smelte.

Jeg har ikke fått noen klager, og isen blir spist meg god apetitt, så jeg regner med at den er grei. :- )

Skrevet

Du må overnatte inni fryseren, for det må røres nesten hele tiden.

Eller kanskje du heller skal bake en kake, det er iallfall varmere foran ovnen... Beklager at jeg ikke kan gi deg svaret du ønsket!

Lage kake ja, burde kanskje gjort det i stedet. :) Har is i fryseren nå og har rørt flittig, får se hvordan det går. :)

Skrevet

Hvis du bruker bær el. som har mye vann i seg lønner det seg å blande i litt alkohol også, hvis ikke blir vannet veldig hardt og piggete.

Det jeg pleier å gjøre er å lage vaniljesaus av en liter melk og ti eggelommer. Det setter jeg i fryseren og røre om ganske ofte, hver halvtime i hvert fall, når vaniljesausen er halvfrossen visper jeg en boks kremfløte og blander i det, sammen med ev. smakstilsetning. Så fortsetter jeg å røre om ca. hver halvtime, kanskje tre - fire ganger, til den begynner å bli ganske stiv. (Jeg tar den ut av fryseren og rører en stund så den blir en del mykere når jeg rører.)

Jeg bruker en gaffel til å røre med. Jeg har isen i en glass - eller metallbolle, det blir kaldere enn plast (tror jeg i alle fall).

Det var en gang jeg glemte hele isen, og ikke fikk rørt noe etter at kremen var blandet i, men det gikk greit det også (selv om den blir bedre når jeg rører i den underveis).

Før jeg serverer isen setter jeg den gjerne i kjøleskap en halvtimes tid, da får ev. ispigger sjansen til å smelte.

Jeg har ikke fått noen klager, og isen blir spist meg god apetitt, så jeg regner med at den er grei. :- )

Takk for tips. Har ikke bær i nei, det har jeg prøvd noen ganger og har ikke blitt så veldig bra. :)

Har prøvd meg på vanlig vaniljeis med krokan nå, så får se hvordan det går. Lagde den før jeg så din oppskrift, skal prøve den neste gang. :)

Skrevet

Takk for tips. Har ikke bær i nei, det har jeg prøvd noen ganger og har ikke blitt så veldig bra. :)

Har prøvd meg på vanlig vaniljeis med krokan nå, så får se hvordan det går. Lagde den før jeg så din oppskrift, skal prøve den neste gang. :)

Lager du krokan selv?

Si fra hvordan det går da, og del gjerne oppskriften med meg. Jeg er en helt fanatisk oppskriftssamler. Egentlig burde vi hatt en egen side med dols oppskrifter, velprøvde og sikre.

Skrevet

Lager du krokan selv?

Si fra hvordan det går da, og del gjerne oppskriften med meg. Jeg er en helt fanatisk oppskriftssamler. Egentlig burde vi hatt en egen side med dols oppskrifter, velprøvde og sikre.

Har prøvd å lage selv ja. Skal teste den etter middagen, spent på hvordan det ble. Er redd jeg ikke fikk rørt nok, gikk og la meg tidlig og lot isen seile sin egen sjø. Men rørte masse og ofte før jeg la meg. Blir spennende å se, skal gi tilbakemelding når det er testet. :)

Skrevet

Lager du krokan selv?

Tok litt tid å svare her, travle førjulstider. :) Isen ble ok, ikke super men ok. Det var honning i oppskriften, og selv om jeg tok mindre enn det skulle være så ble det veldig sterk honningsmak som ødela litt. Den hadde nok vært ganske god uten. Var godt med krokan i, lagde den av mandler, valnøtter og sukker som jeg smeltet sammen og hakket opp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...