Gå til innhold

Tøff høst

Gjest det har vært en tøff høst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Langsomt demrer det for meg at økonomien jeg trodde skulle bli så mye bedre når jeg kom meg tilbake i jobb etter attføring, tvert imot er blitt verre.

Jeg har liksom hele høsten regnet med at dette ville gå godt til slutt. At det fra uventet hold skulle dukke opp noen kroner her og der til å dekke alle regningene og at halv skatt denne måneden skulle redde jula for oss. Men nei. Med så store utgifter som vi har, og en inntekt, var skatten så lav at halv skatt bare utgjorde 2 tusenlapper ekstra. Og med alle regningene som vi har måttet skyve foran oss hele høsten, er de tusenlappene borte vekk nå.

Jeg har sagt til ungene at det ikke blir jul i år, og de tror nok jeg spøker. Men ikke vet jeg hvordan vi skal få råd til mat _og_ betale husleien i slutten av måneden. Nå er jeg nesten så langt nede som jeg kan komme, og har ikke overskudd til noe som helst. Aller minst munterhet, oppfinnsomhet, lage mat som jeg kan drøye så det blir til flere måltider etc., etc. Kort sagt - jeg er så sliten at jeg nesten ikke orker våkne om morgenen når jeg ikke må på jobb.

Jula kan vi nok klare oss uten. Men hvordan skal jeg klare å få økonomien slik at vi kan klare oss? Døgnet har bare så mange timer som det har - og mer enn to jobber kan jeg ikke ha - i tillegg til å være alenemor til flere. Jeg er ikke en slik supermamma som vi ser på amerikanske filmer, jeg klarer ikke være Mamma med store bokstaver. Har bare lyst til å komme meg bort.

Da jeg var på sosialkontoret sist gang det toppet seg, fikk jeg høre at det bare var å selge leiligheten før jeg kunne få hjelp. Så dit går jeg ikke tilbake. Vi bor i Oslo - kunne selvsagt selge og flytte på landet - men på landet er det ikke jobb å få - så da må jeg pendle i stedet - og noen annen smart løsning kan jeg ikke se - men jeg er nok bare utkjørt. Kanskje noen her ser måter jeg kan styre familien ut av uføret på - eller?

Fortsetter under...

Skrevet

Har du fått beskjed om å selge er det vel fordi du bor i en urimlig dyrt lelighet? Da er det ikke noe annet å gjøre enn å krype tul korset og finne seg en annen plass å bo.

Rosalita Evita
Skrevet

Har du fått beskjed om å selge er det vel fordi du bor i en urimlig dyrt lelighet? Da er det ikke noe annet å gjøre enn å krype tul korset og finne seg en annen plass å bo.

Ha! Man må selge hunden sin før man kan få hjelp fra sosialkontoret. Min erfaring

Skrevet

Slettes ikke! Bor ikke i urimelig dyr leilighet, men eier leiligheten. Du får ikke lov til det hvis du skal motta sosialhjelp, virker det som!

Skrevet

Jeg føler med deg. Har vært i samme situasjon. Fikk beskjed om å selge, selv om det for meg er billigere å eie med lån enn å leie.

Jeg har ingen gode råd til deg annet enn å skyve på et par regninger sånn at barna får en jul. Husk at maten er ikke barna så nøye med. Det er presangene. Om det bare er noe under juletreet.

Gjest Angela25
Skrevet

Naa er det kanskje ikke medfolelse du vil ha, men jeg blir saa lei meg naar jeg leser slike innlegg...:-( Man blir paamint om at det er folk der ute som ikke har raad til aa leve et helt normalt liv, og kanskje ikke en gang feire en ordentlig jul for ungene sine...

Skjonner godt at dette maa taere mye paa deg, jeg var ogsaa i en lignende situasjon en gang, og vokste opp med ei mamma som slet for aa faa endene til aa moetes. Det er drit toeft!!

Har du ingen som kan stille opp, hjelpe til litt okonomisk da? Det maa da vaere _noen_ som ser hvordan dere har det, og som kan hjelpe litt??

Sosialen ja...kan ikke noe for det, men jeg har dem langt oppi vrangstrupen!! Alle kontorer er ikke likedan, men jeg har vaert borti noen skikkelige ****....Som aldri skulle jobbet paa et saant kontor!

Vet du hva jeg gjorde en gang? Jeg ringte helsesostra og snakket med henne! Hun stotta meg, syntest sosialen hadde oppfort seg bedritent,osv. Da jeg igjen tok kontakt med sosialen og sa at naa har jeg snakka med helsesostra, saa fikk jeg plutselig likevel innvilget hjelp!!

Kanskje du kunne gjore det? Jeg vet om flere slike saker der sosialen faktisk ikke gjor jobben sin!! Kanskje har du moett paa et slikt kontor?

Annonse

Skrevet

Føler absolutt med deg!

Husk likevel at julen ikke nødvendigvis må koste mye, i hvertfall ikke for deg selv og små barn. En kan ofte bli overrasket over hvor lite som skal til for å glede de små, og det som gleder er ikke nødvendigvis er det som koster. Skjønner imidlertid det kan kreve en viss kreativitet, som kan være tungt å finne når du er nede :/.

Lykke til!

Gjest vi flytta vi
Skrevet

Hei :o)

Skjønner hvordan du har det, og jeg skjønner at det kan være vanskelig å komme seg ut av dette.

Men du behøver ikke flytte så veldig langt for at husleien skal bli lavere og ting lettere.

Selv flyttet vi til en kommune midt i mellom Oslo og Gardermoen. Her har vi det som plommen i egget!

Det er lett å komme i kontakt med folk, lave husleier.

Nok barnehageplasser, og masse sunne interesser for ungene.

Det er lett å komme seg til Oslo både med kollektivtrafikk og med bil. mange samkjører også.

Det er bare man selv som kan gjøre noe med den situasjonen man er i, det kommer dessverre ingen for å hjelpe. Og det tok vi konsekvensen av, og har aldri angret.

Lykke til!

Skrevet

Hei, føler med deg jeg og! En tøff høst har det vært for meg og, selv om det ikke er økonomien som er utslagsgivende. Men jeg vil bare råde deg til å ikke involvere ungene dine for mye i bekymringene dine. Du sier at du har sagt til dem at det ikke blir noen jul!... For både små og store barn høres nok dette brutalt ut!

Husk også på at jul ikke bare handler om dyr mat, dyr pynt og dyre gaver. Kanskje dere kan sette dere ned sammen og lage billig, fin og tradisjonell julepynt av glanspapir e.l.? Det er mye god mat som ikke koster skjorta, og noen bokser med ferdigkjøpte julekaker er heller ikke særlig dyrt. Jeg er helt sikker på at ungene blir glade for gaver som ikke er så dyre også! Hvor mange unger har du og hvor gamle er de?

Og du kan jo tipse dem om at du helst ønsker deg hjemmelagede gaver fra dem, så behøver du ikke punge ut for at de skal kjøpe noe til deg.

Lykke til da!

Skrevet

Huff så trist!! Du sitter å vrir hendene for å finne løsning for å komme over jul i første omgang. Kunne du bedt banken din om en kontokreditt? Ikke stor selvsagt. Da utsetter du bare problemet, men du får kanskje feriepenger på nyåret? Er barna store nok til å hjelpe til hjemme? Håper virkelig det ordner seg for dere!

Skrevet

Har ikke Frelsesarmeen matvarer de deler ut til folk som av ulike grunner sliter økonomisk? Da mener jeg ikke varm suppe, men bæreposer med matvarer, helt vanlig hverdagsmat som boksemat, diverse pålegg osv..? Alt hjelper på!

Skrevet

Hei :o)

Skjønner hvordan du har det, og jeg skjønner at det kan være vanskelig å komme seg ut av dette.

Men du behøver ikke flytte så veldig langt for at husleien skal bli lavere og ting lettere.

Selv flyttet vi til en kommune midt i mellom Oslo og Gardermoen. Her har vi det som plommen i egget!

Det er lett å komme i kontakt med folk, lave husleier.

Nok barnehageplasser, og masse sunne interesser for ungene.

Det er lett å komme seg til Oslo både med kollektivtrafikk og med bil. mange samkjører også.

Det er bare man selv som kan gjøre noe med den situasjonen man er i, det kommer dessverre ingen for å hjelpe. Og det tok vi konsekvensen av, og har aldri angret.

Lykke til!

Leier dere? Hva er husleien på og hvor stor plass har dere? Jeg har søkt på finn.no og det ser ikke ut som om det er så mye billigere innover i landet - men jeg tar kanskje feil...Det ser i hvert fall ikke ut som om det er så mye rimeligere der enn her jeg bor, men...som sagt, jeg tar kanskje feil.

Skrevet

Jeg skjønner at dette er forferdelig tøft for dere, men ungene bør forskånes! Klart det blir jul likevel!! Når du forteller ungene at det ikke blir jul i år, så utsetter du dem for vonde tanker og følelser som kan prege dem for alltid. Julen kommer alltid og man kan feire den på mange ulike måter som faktisk ikke trenger å koste mye. Nå må du ta i bruk all den kreativiteten du har og kjempe for barna dine! Ta kontakt med f.eks. Frelsesarmeen og be om råd. Kanskje kan du og barna tilby dere å hjelpe til med et julaftenopplegg i Frelsesarmeens regi? Da vil dere kanskje få oppleve en virkelig meningsfylt jul!!

Har du familie du kan få hjelp hos? Venner?

Ikke nøl med å be om hjelp. Nå må du kjempe for barna dine!!

*klem*

Annonse

Skrevet

Huff, dette fikk jeg virkelig vondt av.

Du har ikke muligheten til å refinansiere noen av lånene dine? F.eks huslånet og hvor du eventuelt tar inn noe av de andre lånene?

Gjest woman/man
Skrevet

Høres kanskje dumt ut men...skaff deg en mann! Livet blir enklere når man er to. Da kan du og barna dine flytte inn til ham og la ham kjøpe inn all maten.

Det er ikke sarkastisk ment. Jeg sier det av egen erfaring. Jeg vet ikke hvordan jeg skulle klart meg hvis jeg hadde vært alene.

Selvfølgelig er ikke det bare å "finne" en mann. Men det kan komme til å være fortjeneste i det hvis du kan alliere deg med en bedre halvdel som hjelper til med innkjøp og regninger. Nå vet jeg at dette høres forferdelig dumt ut, det er bare litt satt på spissen fordi jeg har ikke kapasitet til å ordlegge meg noe bedre.

Evt. kan vel venner være en god plass å begynne? Ikke det at jeg har så mange venner å skryte av selv, men en god venn er bedre enn....osv osv..

Så kan du snart bekjempe sosialkontor-driten...du får ikke en krone av dem hvis du eier noe av verdi. Så det er ikke noen måte å leve på sikt.

punky brewster
Skrevet

Får helt ondt av dere. Skjønner du har det tøfft, men i en sånn situasjon som du er i bør du svelge stoltyhet og ty til den hjelp du kan får, for barna sin del, ikke lov å si til de at det ikke blir jul. her hvor jeg bor deler kirkens bymisjon ut mat esker og julegaver til de som trenger det.

Undersøk om det er lignende tiltak der du bor. Har du ingen familie som du kan støtte deg til, feks reise til foreldre i jula?

Håper det ordner seg for dere.

Klem

Skrevet

Slettes ikke! Bor ikke i urimelig dyr leilighet, men eier leiligheten. Du får ikke lov til det hvis du skal motta sosialhjelp, virker det som!

''Slettes ikke! Bor ikke i urimelig dyr leilighet, men eier leiligheten. Du får ikke lov til det hvis du skal motta sosialhjelp, virker det som!''

Nei, det er sant. Hvis du eier bolig selv kan de til nød dekke renteutgiftene på lånet, for det ytes ikke hjelp som kan være med å øke din "formue".

Mener de at du bor for dyrt til å kunne klare deg selv i nær fremtid, vil du få støtte en kort periode mens du leter etter ny og rimeligere bolig.

Har du sjekket om du har rett til bostøtte?

Skrevet

Høres kanskje dumt ut men...skaff deg en mann! Livet blir enklere når man er to. Da kan du og barna dine flytte inn til ham og la ham kjøpe inn all maten.

Det er ikke sarkastisk ment. Jeg sier det av egen erfaring. Jeg vet ikke hvordan jeg skulle klart meg hvis jeg hadde vært alene.

Selvfølgelig er ikke det bare å "finne" en mann. Men det kan komme til å være fortjeneste i det hvis du kan alliere deg med en bedre halvdel som hjelper til med innkjøp og regninger. Nå vet jeg at dette høres forferdelig dumt ut, det er bare litt satt på spissen fordi jeg har ikke kapasitet til å ordlegge meg noe bedre.

Evt. kan vel venner være en god plass å begynne? Ikke det at jeg har så mange venner å skryte av selv, men en god venn er bedre enn....osv osv..

Så kan du snart bekjempe sosialkontor-driten...du får ikke en krone av dem hvis du eier noe av verdi. Så det er ikke noen måte å leve på sikt.

Uff, det var et dårlig råd syns jeg. Det er en uke til jul, og VIPS skal man skaffe seg en mann og flytte innm han, for å la han betale maten???

Nei, klart en ikke skal la all stolthet fare, hun er jo ikke en prostituert heller......

Det finnes andre og bedre løsninger!

punky brewster
Skrevet

Hei! Ville bare høre om du har fått sjekket ut noe, slik at dere kan få det litt trivelig i jula. Har tenkt mye på dere de siste dagene.

Gjest vi flytta vi
Skrevet

Leier dere? Hva er husleien på og hvor stor plass har dere? Jeg har søkt på finn.no og det ser ikke ut som om det er så mye billigere innover i landet - men jeg tar kanskje feil...Det ser i hvert fall ikke ut som om det er så mye rimeligere der enn her jeg bor, men...som sagt, jeg tar kanskje feil.

Ser det er lite til salgs her nå. Vi kjøpte oss hus, som kostet oss like mye i mnd som en liten leilighet i Oslo.

Og da fikk vi billigere lån i samme slengen.

Jeg jobber i bygda her, så jeg slipper reiseutgifter + SFO, så det sparer vi en del på. Men mange tar bussen til byen, det tar ca 20-30 min.

Det er som oftest stor utvalg i både hus og leiligheter her, da dette er en utbyggingskommune. De fleste som bygger hus har også utleieleilighet i sokkelen, som man nå kan leie rimelig i og med at det har blitt så mange av dem.

Og så har mange rett på bostøtte av de som leier leilighetene. Min svigermor bor i vår sokkelleilighet og betaler oss husleie hver mnd + at hun får bostøtte. Så vi fikk ned husleien på den måten også. (at vi har utleieleilighet).

Jeg anbefaler deg til å gå i banken og får noen råd om hva du skal gjøre. Det kan hende du har mye å hente på å refinansiere, eller det kan være andre ting. Men sitt ikke alene med alt dette. Det sliter på så du til slutt ikke har handlingskraft igjen.

Jeg har vært igjennom hele den prosessen der, og ønsker ikke min verste fiende det samme.

Ser du har fått mange gode og mindre gode råd :o), men noen av de var ikke så dum. F eks at Frelsesarmeen deler ut matposer osv.

Ønsker dere virkelig lykke til! Og at dere allikevel får en god jul!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...