Gjest girasol Skrevet 17. desember 2007 Skrevet 17. desember 2007 Slik jeg ser det er det to fenomener som er vår tids religioner. 1. Fotball 2. Forbruk Når det gjelder fotballen har den sine største katedraler på stadioner som Nou Camp og Old Trafford. Men kirker, templer, synagoger og moskeer i ulike varianter fins spredt utover den ganske verden. I den lille byen jeg bor i (liten i verdenssamenheng ihvertfal) fins det en ganske stor basilica og så mange små kirker at jeg kan ikke telle dem en gang. Når det gjelder fenomen nr.2 så er dette først og fremst et fenomen som boltrer seg i Vesten, men det livnærer seg mye på den tredje verdens mangel på sådan. De største katedralene her er kjøpesentrene, og bare i min by tror jeg vi har opp til flere katadraler, noen basilicaer, et par kirker og en god del mindre synagoger. Gjennom disse fenomenene stilles de fleste behov (tilsynelatende). Fotballen med alt sit kameratskap, fiendeskap, utestenging, inkludering for de som kan kodene, liturgi, hyllest, tilbedelse, idolisering, ikonisering og forbønn. Forbrukerkulturen som kaster glans over at vi er bedre enn andre mennesker andre steder fordi vi har større makt gjennom kjøpekraft, overlevelsesevne, evig liv (tilsynelatende) og ikke minst tilfredshet. Ikonene våre står på utstilling på gater og streder og på vegger, og kommer inn til oss gjennom TV-skjerm og bibler i ulike varianter. Synspunkt, noen? 0 Siter
Piraye Skrevet 17. desember 2007 Skrevet 17. desember 2007 Fotball er en sunn fritidsaktivitet! 0 Siter
Gjest girasol Skrevet 17. desember 2007 Skrevet 17. desember 2007 Fotball er en sunn fritidsaktivitet! Det har ikke noe med fenomenologien å gjøre Kom an, give me some more da!... ;-) 0 Siter
Gjest pærebrus875 Skrevet 17. desember 2007 Skrevet 17. desember 2007 At forbruk er en større religion enn kristendommen her i landet skal jeg faktisk være enig i. Folk flest bruker altfor masse penger på altfor mye av dårlig kvalitet og ting man egentlig ikke har bruk for. Man kjøper for å kjøpe noe, spesielt ser man jo det nå til jul. At alle "må få" gave. At det å gi noe som helst, teller mer enn å tilbringe tid med personene man gir til. Og det å ha dyrest mat, dyrest drikke, og klart den dyreste pynten (eventuelt mest pynt) føler ejg er blitt viktigere enn å beholde "husfreden". Man kan ha det så pyntet og så god mat man vil, bryr meg seg egentlig ikke om folkene som deler jula med en, så er det ikke noe vits. Derfor jeg ikke orker å tilbringe jula med deler av min familie, pga det blir forventet at man må være glad og ignorere de sure blikkene og småfrekke kommentarene jeg får fra f eks mor. Det finnes liksom ikke dårlig stemning, og jeg føler meg ikke vel der. Og stort sett ender det i krangling også, så da.. Jeg vil da heller bruke penger på å lage f eks et flott måltid til noen utvalgte venner, og tilbringe tid med folk jeg respekterer og får respekt fra. Føler meg unormal som velger kvalitetstid over kvalitets-ting.. Og jeg føler meg også litt "unormal" som ikke gir gaver til "alle". Jeg har i år gitt bort 4 gaver. Til de jeg ser ofte og de jeg har mye kontakt med. Skal få gitt bort en 5 til samboeren min etterhvert, og er med på gaven til foreldrene hans, så det blir 6 stk. Jeg er også så unormal at jeg ikke handler nye klær hver måned. Jeg må neste jage meg selv ut for å handle noe slikt. Trenger noe nytt, men det koster så mye, og er så vanskelig å finne noe som faktisk passer MEG. Jeg er litt lubben, har faktisk bryster og lår og ser ikke ut som en pre-pubertets-gutt. Og det er jo slik "man burde se ut". Jeg har heller ikke minst 15 par sko... jeg har 2 par sko og et par sandaler til sommeren. Fordi jeg ikke trenger flere. Før jeg flyttet fra vest til østlandet og ble samboer, lurte vennene mine der på hvordan jeg hadde råd å reise så mye. 260-360 kr per vei (buss til togstasjon+billigbillett med tog, de koster enten 199 eller 299) var billigste jeg kunne per vei. Da er vi oppe i "verste fall" 720, beste fall 512. For å være 7-10 dager på besøk. Hvor mye koster røyk for ei uke ? Hvor mye koster det å gå på byen hver helg, gjerne et sted hvor det koster å komme inn, og drinkene garantert ikke er billige? Hvor mye koster det å "shoppe" noe ofte? Jeg brukte heller pengene mine på den "opplevelsen" av å være hos han, heller enn noe jeg egentlig ikke trengte. Og det er det altfor få som gjør idag føler jeg. 0 Siter
Jølsen Skrevet 17. desember 2007 Skrevet 17. desember 2007 Fotball er en sunn fritidsaktivitet! Det er sofasubbing også, noe de fleste som liksom skal være så interessert i fotball, bedriver tiden sin med. 0 Siter
Piraye Skrevet 17. desember 2007 Skrevet 17. desember 2007 Det har ikke noe med fenomenologien å gjøre Kom an, give me some more da!... ;-) Heheh, vel, jeg LIKER fotball da, så jeg blir sikkert inhabil. Jeg synes det er flott med "kirker" på annethvert gatehjørne, både å liten og større skala. Det finnes for få ordentlige baner i norge for å dekke etterspørselen at det burde bygges mange flere faktisk. Andre idretter kunne også kommet mer på banen, men jeg synes det er BRA at det fokuseres på idrett i samfunnet. Det er så mange unger som hadde hatt godt av å bevege mer på seg, at om det må gjøres om til en religion for å få det til, ja så la det være sånn da. 0 Siter
Gjest girasol Skrevet 18. desember 2007 Skrevet 18. desember 2007 Heheh, vel, jeg LIKER fotball da, så jeg blir sikkert inhabil. Jeg synes det er flott med "kirker" på annethvert gatehjørne, både å liten og større skala. Det finnes for få ordentlige baner i norge for å dekke etterspørselen at det burde bygges mange flere faktisk. Andre idretter kunne også kommet mer på banen, men jeg synes det er BRA at det fokuseres på idrett i samfunnet. Det er så mange unger som hadde hatt godt av å bevege mer på seg, at om det må gjøres om til en religion for å få det til, ja så la det være sånn da. Jeg kan også godt like fotball, men det er igrunnen ikke poenget mitt Poenget mitt er at fotball idoliseres så grådig i samfunnet i dag, og opphøyes til å både være en gjevere sport enn andre sportsgrener, samtidig som den har fortrinn framfor mange andre aktiviteter. Jeg vet om møter på jobb og i andre sammenhenger som avlyses eller flyttes pga.en fotballkamp. Foregår det noe og folk ikke møter, er det helt ok og tillat og forståelig fordi det er fotball det er snakk om! Fotball er den mest legitime unnskylding for å ikke gjøre andre ting som jeg kan komme på i verden i dag! ;-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.