Gå til innhold

Banning i barnebøker.

Anbefalte innlegg

Gjest dolerine
Skrevet

Så dere innslaget på nyhetene i går? Hva mener dere?

Jeg mener at ord som fi**e og pu*e ikke hører hjemme i en barnebok, samme hvordan sammenhengen i boka er.

Jeg ønsker ikke at mine barn skal lese slike ord.

Skrevet

Enig! Søppelspråk som ikke hører hjemme i bøker jeg vil at mine barne skal lese.

Gjest ærlig talt
Skrevet

Jeg liker ikke banning, bare så det er sagt!

Men jeg støttetrlederen i Kulturrådet.

Gjest Forfatter, anonym i dag
Skrevet

Enig! Søppelspråk som ikke hører hjemme i bøker jeg vil at mine barne skal lese.

Det kommer helt an på sammenhengen ordene blir brukt i. Generelt synes jeg at man skal være mer forsiktig i bøker for barn enn bøker for voksne, men er det en unge/ungdom det passer til typen eller situasjonen at bannord eller kjønnsord blir brukt, så bruker jeg det.

Det er ikke søppelord. Det er ord.

Gjest dolerine
Skrevet

Det kommer helt an på sammenhengen ordene blir brukt i. Generelt synes jeg at man skal være mer forsiktig i bøker for barn enn bøker for voksne, men er det en unge/ungdom det passer til typen eller situasjonen at bannord eller kjønnsord blir brukt, så bruker jeg det.

Det er svært negative ord.

Gjest en tenkt tanke
Skrevet

Jeg leste om det, og stiller meg veldig negativ til dette.

Min skrekk er om de skulle finne på å kjøpe denne boken til barnehagen vår - har man da rett til å be dem fjerne den?

De gjør litt rare ting der noen ganger.

Skrevet

Det er så populært nå å bruke sånne ord, det er en In-bølge i pedagogikken hvor barns seksualitet omtrent skal likestilles med de voksnes.

Dette mener jeg er bare tull. Barn har ikke de samme forutsetninger til å forstå hva sex er som voksne har.

Å bruke slike ord forkludrer det at sex skal være noe fint mellom to som elsker hverandre, mener jeg.

Å ligge sammen mener jeg er et bedre uttrykk å bruke. F** blir brukt som skjellsord, selv om ordet stammer fra en betyning av "våt myr", så ordet var ikke et skjellsord før i tiden. Men det er det nå og da bør man forholde seg til det.

Jeg mener at ordene man bruke signaliserer hva vi mener sex er. Skal vi lære opp ungene til å p*** rundt eller skal vi lære de at sex er noe fint??

Skrevet

Seriøst, jeg synes det er patetisk at folk bruker sånne ord uansett, enten det er barne- eller voksenbøker.

Skrevet

Du kan si hva du vil, men rod som f***e og pu*e, er søppelord. Det spiller ingen rolle hvilken setting de plasseres i, det er rett og slett tegn på dårlig vokabulær.

Gjest Forfatter
Skrevet

Du kan si hva du vil, men rod som f***e og pu*e, er søppelord. Det spiller ingen rolle hvilken setting de plasseres i, det er rett og slett tegn på dårlig vokabulær.

Sett at ei svært nedkjørt, ulykkelig og drita full jente på 15 år skriker i vilt sinne: - Di jævla fitte! Gå, sier jeg, gå! Du sa fra til politiet, din dritt, gå!

Dette er for eksempel i ei bok for ungdom.Realistisk. Sånne ord ville hun brukt.

Penere med: - Å, filler'n! Din dust! Du sladra til polititet, du.

??

Skrevet

Sett at ei svært nedkjørt, ulykkelig og drita full jente på 15 år skriker i vilt sinne: - Di jævla fitte! Gå, sier jeg, gå! Du sa fra til politiet, din dritt, gå!

Dette er for eksempel i ei bok for ungdom.Realistisk. Sånne ord ville hun brukt.

??

Jepp, mye bedre! Det spiller ingen rolle hvilket setting det er i, slike ord er bare stygt uansett når de brukes.

Skrevet

??

Ps! Ikke _alle_ drita fulle femtenåringer ville brukt ord som f**te o.l, ikke engang i sinne. Mange, ja, men ikke alle. Så det trenger ikke være realtistisk bare fordi mange bruker slike ord.

Æsj.

Skrevet

??

''Sett at ei svært nedkjørt, ulykkelig og drita full jente på 15 år skriker i vilt sinne: - Di jævla fitte! Gå, sier jeg, gå! Du sa fra til politiet, din dritt, gå!''

Nei, det holder ikkje uansett sjøl om akkurat det du beskriver nok er en realitet i enkelte miljø, men det der er noe Oslo greier...

Ingvar Ambjørnsen/Døden på Oslo S/Pelle & Proffen meets Wam & Vennerød (Kvalm & Vemmelig), en sjargong som er oppkonstruert av "amatører" bare dumt og platt etter min mening!

Skrevet

Enig i at disse orda ikkje har noe i barnebøker å gjøre!

Skrevet

''Sett at ei svært nedkjørt, ulykkelig og drita full jente på 15 år skriker i vilt sinne: - Di jævla fitte! Gå, sier jeg, gå! Du sa fra til politiet, din dritt, gå!''

Nei, det holder ikkje uansett sjøl om akkurat det du beskriver nok er en realitet i enkelte miljø, men det der er noe Oslo greier...

Ingvar Ambjørnsen/Døden på Oslo S/Pelle & Proffen meets Wam & Vennerød (Kvalm & Vemmelig), en sjargong som er oppkonstruert av "amatører" bare dumt og platt etter min mening!

Enig med deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...