Gå til innhold

Hva innebærer det å ha foreldreansvaret alene?

Anbefalte innlegg

Jeg har i følge folkeregistret foreldreansvar alene for mitt barn. Far til barnet har sjelden hatt noe samvær. Barnet er nå blitt stort og ønsker å flytte til sin far selv om de har hatt lite kontakt. Innebærer det da at jeg mister foreldreansvaret for barnet eller? Har jeg fortsatt noe jeg skulle ha sagt?

Fortsetter under...

Det svarte eg deg på i går!

Der fikk du også en link med hele Barneloven.

Det er viktig å skille mellom begrepene her, foreldreansvar og samvær har _ingenting_ med hverandre å gjøre.

En forelder kan ha delt foreldreansvar og 0 samvær.

Det kan også være tilfeller med svært mye samvær, der samværsforelderen _ikkje_ har del i foreldreansvaret.

På toppen av det kommer noe som heter "Delt omsorg", dvs. at foreldrene er likt stilt i forhold til barna,barna har også like rettigheter i forhold til _begge_ foreldrene og at barna er omtrent like mye hos hver av foreldrene (minimum 5/12 eller 41,66% hos den som barnet er hos minst).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...