Gjest kinsan Skrevet 18. desember 2007 Skrevet 18. desember 2007 Jeg har i følge folkeregistret foreldreansvar alene for mitt barn. Far til barnet har sjelden hatt noe samvær. Barnet er nå blitt stort og ønsker å flytte til sin far selv om de har hatt lite kontakt. Innebærer det da at jeg mister foreldreansvaret for barnet eller? Har jeg fortsatt noe jeg skulle ha sagt? 0 Siter
Gjest Gurojenta Skrevet 19. desember 2007 Skrevet 19. desember 2007 Ta en titt på denne brosjyren, her finner du svar på det du lurer på: http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/veiledninger_brosjyrer/2006/Foreldreansvar-og-samvarsrett.html?id=423923 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 19. desember 2007 Skrevet 19. desember 2007 Det svarte eg deg på i går! Der fikk du også en link med hele Barneloven. Det er viktig å skille mellom begrepene her, foreldreansvar og samvær har _ingenting_ med hverandre å gjøre. En forelder kan ha delt foreldreansvar og 0 samvær. Det kan også være tilfeller med svært mye samvær, der samværsforelderen _ikkje_ har del i foreldreansvaret. På toppen av det kommer noe som heter "Delt omsorg", dvs. at foreldrene er likt stilt i forhold til barna,barna har også like rettigheter i forhold til _begge_ foreldrene og at barna er omtrent like mye hos hver av foreldrene (minimum 5/12 eller 41,66% hos den som barnet er hos minst). 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.