Gå til innhold

Hvorfor feirer DU jul?

Anbefalte innlegg

Gjest Edström
Skrevet

Vi tror på Gud, så for oss er julen mer enn en fest. Julen er å feire Jesu fødsel, og det er en tid da vi er sammen med familie og har noen rolige dager.

lissi1365380351
Skrevet

Vi også :-)

Vel,det er mest tradisjoner,tror ikke så veldig mye på gud,men det er klart det er jo jesus fødselsdag så det er jo i mine tanker(om jeg tenker på noen grunn),feirer vel mest for ungene sin del,hadde jeg ikke hatt barn hadde jeg vært langt,langt borte herfra.

Synes det blir litt vel mye materalistisk hale greia.

Være noe ekstra med familien er jo en av grunnene til julefeiring da,for meg iallefall.

Skrevet

Vi tror ikke på gud, og feirer julen i "opprinnelig" betydning, som en midtvintersfest. Vi pynter med nisser, og ser på det som en familiehøytid. Vi går naturlig nok ikke i kirken.

Skrevet

Først og fremst pga tradisjonen. Samtidig stiller jeg meg ikke helt avvisende til troen på Jesu fødsel, så vi stiller opp på julefest på bedehuset 4.juledag. Det er en kjempekoselig tradisjon jeg bærer med meg fra barndommen, og som jeg ønsker å videreføre til mine barn :)

På julaften leser en av ungene juleevangeliet, men det er kun etter eget ønske. Jeg fortalte dem ifjor at jeg hadde denne oppgaven hjemme i oppveksten, så dette ville også de gjøre. Eldstejenta har lyst å lese juleevangeliet selv om hun ikke tror på Gud ;-)

Skrevet

Vi feirer jul fordi vi synes det er godt med et lys-pust midt på svarte vinteren. Da er det ekstra flott med masse lys og koselig pynt. Er vel ikke kristne i bunn og grunn, men synes juleevangeliet er en vakker fortelling og det finnes mange vakre julekrybber så vi har blitt glade i krybba vår.

Skrevet

Gammal vane, vond å vende! ;-)

Vi er jo OPPDRATT til det, jo! ;-)

Skrevet

Vi feirer jul fordi vi er kristne og tror at Jesus ble født i en stall i Betlehem. Både ungene og vi voksne koser oss veldig i jula!

Adventstiden prøver vi også å gjøre til noe spesielt, og har ofte mye ekstra kosemat i huset, tenner lys og hører julemusikk.

Gjest Angela26
Skrevet

Vi tror ogsaa paa Gud og Jesu foedsel, men feirer ogsaa paa den maaten vi gjoer pga. tradisjon. Men, jeg snakker med dattera mi om Jesus, at det er Hans bursdag, saa hun er klar over _hvorfor_ vi feirer, og at fokuset blir paa Han og ikke julenisser og gaver. (Men det er nok gavene hun tenker mest paa likevel...)

Skrevet

Jeg feirer jul fordi jeg har barn, og da feirer man jul. For min del kunne jeg gjerne vært foruten.

Gjest Vinterstorm
Skrevet

Det er for min familie en dag i året der vi pynter og koser oss sammen. Joda, vi har selvsagt 364 andre dager i året til det, men julaften er nå en gang blitt en samlingsdag for meg og alle søskna mine hjemme hos mamma, selv om vi er voksne alle sammen. Mamma kommer aldri til å sitte alene julaften, selv om hun bor alene.

Skrevet

Vi tror ogsaa paa Gud og Jesu foedsel, men feirer ogsaa paa den maaten vi gjoer pga. tradisjon. Men, jeg snakker med dattera mi om Jesus, at det er Hans bursdag, saa hun er klar over _hvorfor_ vi feirer, og at fokuset blir paa Han og ikke julenisser og gaver. (Men det er nok gavene hun tenker mest paa likevel...)

Jeg synes det høres ut som du er veldig flink til å oppdra barn, Angela. Kjempefint at du formidler budskapet, og ikke legger fokuset på gaver.

Skrevet

Det er jo blitt en tradisjonell høytid, en tid der man gjør noe annet... en fest som har forskjellige bakgrunner, men jeg tror folk trenger høytider, enten man er religiøs eller ikke. Det er noe med det å markere at året har forskjellige tider.

Jeg er kristen og tror på Gud som skaper. Det står i bibelen at Gud laget året og satte høytider inn i året sånn at menneskene skulle få oppleve både hverdager og høytider. Så også på denne måten tror jeg det er meningen at vi skal få både hvile oss, glede oss,feire med familie og venner, gjøre annerledes-ting, ta fri fra arbeid osv.

Vi markerer Jesu fødsel og forteller vår sønn om juleevangeliet. Likevel vil jeg si at julefeiringen, altså fra 23.desember til 7.januar for vår del, er mer en tid der vi fokuserer på fred og familietid, enn en tid der vi snakker om mange religiøse ting. Det gjør vi like godt resten av året, for jeg er kristen hele året, ikke bare i jula ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...