Gjest Elextra Skrevet 19. desember 2007 Skrevet 19. desember 2007 I tråden om hun som lot moren vaske for seg kom jeg på en interessant artikkel jeg nylig leste, hvor det konkluderes med at kvinner har mer fritid enn menn: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2155503.ece Selv tillater jeg meg å tvile litt på konklusjonen her, den stemmer rett og slett for dårlig med det jeg ser rundt omkring. Stort sett alle kvinnene jeg kjenner bruker dessuten mye "fritid" på å planlegge og tilrettelegge for barnas og familiens aktiviteter, og har i stor grad mindre tid helt for seg selv enn mennene sine. Hva mener du? 0 Siter
Gjest mors2 Skrevet 20. desember 2007 Skrevet 20. desember 2007 Jeg har mer fritid enn min mann.. :0) 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 20. desember 2007 Skrevet 20. desember 2007 Nå er ikke jeg gift lenger, men tidligere hadde jeg definitivt ikke mer fritid enn eksen min. Jeg både jobba mer og gjorde dobbelt så mye husarbeid. Jeg tror du har rett i at kvinner tar større del i planlegging av barnas fritidsaktiviteter, noe som kanskje skulle vært regna inn under husarbeid - eller altså noe av fellesskapstingene. 0 Siter
Atene Skrevet 20. desember 2007 Skrevet 20. desember 2007 Tja... legg merke til at barnepass regnes som "fritid" i denne undersøkelsen. Det hjelper vel heller ikke dem som føler at de drar mesteparten av lasset alene, at de får høre at de gjennomsnittlig har det så bra. Men jeg er enig i at menns innsats ofte undervurderes. Jeg ser ingen mening i at en mann som har eneansvaret for å forsørge familien sin også skal bli pålagt halvparten av husarbeidet, slik mange ser ut til å mene at er "rettferdig". 0 Siter
laban Skrevet 20. desember 2007 Skrevet 20. desember 2007 Det at de regner pass og samvær med barn som fritid, gjør at det blir atskillig mer sannsynlig. Alle mødrene som jobber deltid for å få litt våkentid sammen med småbarna sine, får jo alle disse timene flyttet fra jobb til fritid på den måten. Dessuten vil det ikke bli fanget opp hvordan man bruker den såkalte fritiden de har sammen. Det regnes som mødrenes eget problem at de bruker "fritiden" sin til å hjelpe barn med lekser og få dem fram og tilbake til fritidsaktiviteter, mens mannen ligger på sofaen og ser TV. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 20. desember 2007 Skrevet 20. desember 2007 Tja... legg merke til at barnepass regnes som "fritid" i denne undersøkelsen. Det hjelper vel heller ikke dem som føler at de drar mesteparten av lasset alene, at de får høre at de gjennomsnittlig har det så bra. Men jeg er enig i at menns innsats ofte undervurderes. Jeg ser ingen mening i at en mann som har eneansvaret for å forsørge familien sin også skal bli pålagt halvparten av husarbeidet, slik mange ser ut til å mene at er "rettferdig". Legg merke til siste avsnitt: "Kvinner gjør fremdeles desidert mest husarbeid og det er nok en god del småting som kvinner ordner for familien som faller inn under betegnelsen fritid. Barnepass regnes for eksempel ikke som husarbeid, men som fritid i min forskning. Men selv om man regner barnepass som husarbeid, sitter kvinner igjen med mer fritid enn mennene, sier Bech-Moen." Jeg kan ikke skjønne det. 0 Siter
Gjest uten sign. Skrevet 20. desember 2007 Skrevet 20. desember 2007 Jeg føler at jeg har lite fri, mens han etter jobb tar helt fri og sitter foran pc og ser film. Han tar ikke ansvar for at ting blir gjort på samme måten som meg. Han har mer fritid, mener jeg. Jeg må planlegge om jeg skal få til et par timer ute, og om kvelden kan jeg gjøre ingenting eller husarbeid og slike ting som hoper seg opp. Det tenker ikke han på. 0 Siter
Gjest Angela26 Skrevet 20. desember 2007 Skrevet 20. desember 2007 Jeg tror ikke kvinner har mer fritid enn menn. Slik jeg ser det i min omgangskrets, jobber de like mye. Kvinnene er hjemme med smaabarn i barselsperioden, mannen er ute i jobb. Naar de begge er ute i jobb, deler de paa alle fellesoppgaver i hjemmet, og med barna. Jeg er hjemme fortiden. Da havner alt husarbeid, handling av mat,matlaging, lekselesing og ellers oppfolging av dattera vaar, paa meg. Jeg har kanskje mer "fritid" enn mannen min, men den maa brukes likevel til viktige gjoeremaal, og ikke sloving framom tvèn eller dol:-) 0 Siter
Speak Skrevet 20. desember 2007 Skrevet 20. desember 2007 Enig med deg. Kanskje de bruker mindre tid på betalt jobb, men jeg tror de bruker mye mer tid på å organisere og holde hjemmet ved like. 0 Siter
morsan Skrevet 20. desember 2007 Skrevet 20. desember 2007 Legg merke til siste avsnitt: "Kvinner gjør fremdeles desidert mest husarbeid og det er nok en god del småting som kvinner ordner for familien som faller inn under betegnelsen fritid. Barnepass regnes for eksempel ikke som husarbeid, men som fritid i min forskning. Men selv om man regner barnepass som husarbeid, sitter kvinner igjen med mer fritid enn mennene, sier Bech-Moen." Jeg kan ikke skjønne det. ''Men selv om man regner barnepass som husarbeid, sitter kvinner igjen med mer fritid enn mennene, sier Bech-Moen.'' Jeg skjønner heller ikke dette. 0 Siter
morsan Skrevet 20. desember 2007 Skrevet 20. desember 2007 Tja... legg merke til at barnepass regnes som "fritid" i denne undersøkelsen. Det hjelper vel heller ikke dem som føler at de drar mesteparten av lasset alene, at de får høre at de gjennomsnittlig har det så bra. Men jeg er enig i at menns innsats ofte undervurderes. Jeg ser ingen mening i at en mann som har eneansvaret for å forsørge familien sin også skal bli pålagt halvparten av husarbeidet, slik mange ser ut til å mene at er "rettferdig". ''Det hjelper vel heller ikke dem som føler at de drar mesteparten av lasset alene, at de får høre at de gjennomsnittlig har det så bra.'' Ja. det var vel Kaci Kullmann Five som har sagt at hvis man har hodet i stekovnen og beina i fryseren, hjelper det fint lite å si at man gjennomsnittlig sett har akkurat passe temperatur! ;-) ''Men jeg er enig i at menns innsats ofte undervurderes. Jeg ser ingen mening i at en mann som har eneansvaret for å forsørge familien sin også skal bli pålagt halvparten av husarbeidet, slik mange ser ut til å mene at er "rettferdig".'' Helt enig i det også. 0 Siter
morsan Skrevet 20. desember 2007 Skrevet 20. desember 2007 Det at de regner pass og samvær med barn som fritid, gjør at det blir atskillig mer sannsynlig. Alle mødrene som jobber deltid for å få litt våkentid sammen med småbarna sine, får jo alle disse timene flyttet fra jobb til fritid på den måten. Dessuten vil det ikke bli fanget opp hvordan man bruker den såkalte fritiden de har sammen. Det regnes som mødrenes eget problem at de bruker "fritiden" sin til å hjelpe barn med lekser og få dem fram og tilbake til fritidsaktiviteter, mens mannen ligger på sofaen og ser TV. ''Dessuten vil det ikke bli fanget opp hvordan man bruker den såkalte fritiden de har sammen. Det regnes som mødrenes eget problem at de bruker "fritiden" sin til å hjelpe barn med lekser og få dem fram og tilbake til fritidsaktiviteter,'' Viktig poeng. 0 Siter
morsan Skrevet 20. desember 2007 Skrevet 20. desember 2007 Jeg stusser over dette, men tenker at det sikkert er mange kvinner med liten eller svært lav yrkesdeltakelse som bidrar til at gjennomsnittet blir som det blir - ?? Forøvrig synes jeg Atene har et veldig godt poeng vedr gjennomsnittsbetraktninger! 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 20. desember 2007 Skrevet 20. desember 2007 Det at de regner pass og samvær med barn som fritid, gjør at det blir atskillig mer sannsynlig. Alle mødrene som jobber deltid for å få litt våkentid sammen med småbarna sine, får jo alle disse timene flyttet fra jobb til fritid på den måten. Dessuten vil det ikke bli fanget opp hvordan man bruker den såkalte fritiden de har sammen. Det regnes som mødrenes eget problem at de bruker "fritiden" sin til å hjelpe barn med lekser og få dem fram og tilbake til fritidsaktiviteter, mens mannen ligger på sofaen og ser TV. Men forskeren sier jo også: ''Men selv om man regner barnepass som husarbeid, sitter kvinner igjen med mer fritid enn mennene, sier Bech-Moen.'' Det er dette jeg bare ikke får til å stemme - og jeg antar at mye av planleggingen/tilretteleggingen etc. som kvinner typisk gjør likevel inngår i hennes "fritid" i prosjektet. I omtrent alle småbarnsfamiliene jeg kjenner har mannen mer tid til hobby, trening, TV-titting, PC etc. enn kvinnen (tenker nå særlig på par hvor begge jobber). Antar mange kvinner liker å følge med på det barna driver med, og således "frivillig" bruker tid på det, men det vil jeg tro gir dem mer fritid til helt egen avbenyttelse, som jeg heller synes man burde regne på. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 20. desember 2007 Skrevet 20. desember 2007 Jeg stusser over dette, men tenker at det sikkert er mange kvinner med liten eller svært lav yrkesdeltakelse som bidrar til at gjennomsnittet blir som det blir - ?? Forøvrig synes jeg Atene har et veldig godt poeng vedr gjennomsnittsbetraktninger! - og jeg synes henvisningen til Kacis uttalelse også passet bra 0 Siter
morsan Skrevet 20. desember 2007 Skrevet 20. desember 2007 - og jeg synes henvisningen til Kacis uttalelse også passet bra ;-) Det er en av mine favorittsitater! :-) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 20. desember 2007 Skrevet 20. desember 2007 Men forskeren sier jo også: ''Men selv om man regner barnepass som husarbeid, sitter kvinner igjen med mer fritid enn mennene, sier Bech-Moen.'' Det er dette jeg bare ikke får til å stemme - og jeg antar at mye av planleggingen/tilretteleggingen etc. som kvinner typisk gjør likevel inngår i hennes "fritid" i prosjektet. I omtrent alle småbarnsfamiliene jeg kjenner har mannen mer tid til hobby, trening, TV-titting, PC etc. enn kvinnen (tenker nå særlig på par hvor begge jobber). Antar mange kvinner liker å følge med på det barna driver med, og således "frivillig" bruker tid på det, men det vil jeg tro gir dem mer fritid til helt egen avbenyttelse, som jeg heller synes man burde regne på. .. mot slutten hvor det står ''..men det vil jeg tro gir dem mer fritid til helt egen avbenyttelse, ..'' skulle det selvsagt stå ''men det vil jeg tro gir dem MINDRE fritid til helt egen avbenyttelse, ..'' 0 Siter
laban Skrevet 20. desember 2007 Skrevet 20. desember 2007 Jeg stusser over dette, men tenker at det sikkert er mange kvinner med liten eller svært lav yrkesdeltakelse som bidrar til at gjennomsnittet blir som det blir - ?? Forøvrig synes jeg Atene har et veldig godt poeng vedr gjennomsnittsbetraktninger! ''Avhandlingen omfatter gifte kvinner og menn i alderen 25 til 64 år.'' Altså ingen i perioden 20 - 25 år. Hvis det er med noen 60-åringer som ikke jobber i det hele tatt, "ødelegger" de fort gjennomsnittet. 0 Siter
laban Skrevet 20. desember 2007 Skrevet 20. desember 2007 Men forskeren sier jo også: ''Men selv om man regner barnepass som husarbeid, sitter kvinner igjen med mer fritid enn mennene, sier Bech-Moen.'' Det er dette jeg bare ikke får til å stemme - og jeg antar at mye av planleggingen/tilretteleggingen etc. som kvinner typisk gjør likevel inngår i hennes "fritid" i prosjektet. I omtrent alle småbarnsfamiliene jeg kjenner har mannen mer tid til hobby, trening, TV-titting, PC etc. enn kvinnen (tenker nå særlig på par hvor begge jobber). Antar mange kvinner liker å følge med på det barna driver med, og således "frivillig" bruker tid på det, men det vil jeg tro gir dem mer fritid til helt egen avbenyttelse, som jeg heller synes man burde regne på. Det spørs jo litt hvordan man definerer "barnepass". Jeg vet ikke om de ettermiddagstimene som går med til organisere lekser og fritidsaktiviteter for småskolebarn vil fanges opp i denne kategorien. 0 Siter
morsan Skrevet 20. desember 2007 Skrevet 20. desember 2007 Men forskeren sier jo også: ''Men selv om man regner barnepass som husarbeid, sitter kvinner igjen med mer fritid enn mennene, sier Bech-Moen.'' Det er dette jeg bare ikke får til å stemme - og jeg antar at mye av planleggingen/tilretteleggingen etc. som kvinner typisk gjør likevel inngår i hennes "fritid" i prosjektet. I omtrent alle småbarnsfamiliene jeg kjenner har mannen mer tid til hobby, trening, TV-titting, PC etc. enn kvinnen (tenker nå særlig på par hvor begge jobber). Antar mange kvinner liker å følge med på det barna driver med, og således "frivillig" bruker tid på det, men det vil jeg tro gir dem mer fritid til helt egen avbenyttelse, som jeg heller synes man burde regne på. Ja, jeg synes defineringen av "fritid" her er av betydning. Dessuten: Jeg skulle også tro at det har betydning for kvinnens _følelse_ av fritid i hvilken grad hun 'begrenses' av mannens prioriteringer (bevisste/ubevisste). I de fleste parforhold jeg kjenner til, er det ulikheter mlm kvinne og mann mht hva de 'avstår' fra osv av hensyn til familien. Menn har oftere en tendens til å gjøre som de lyster, hva enten det gjelder å komme seg hjem etter jobb eller treffe venner eller trene osv. Et annet eksempel: Husker godt fra da vi hadde lite barn, hvor irriterende det var at husbonden bestemte seg for noe som 'måtte' gjøres mht bil/båt/garasje, og så forsvant han og var opptatt med det hele dagen, mens jeg ble igjen hjemme og tok meg av et barn som var såpass lite at jeg ikke kunne 'utfolde' meg på samme måte, men fikk bare gjort slik som matlaging, rydding, oppvask, køesvask osv. Kanskje jeg også hadde større utendørsprosjekter som jeg ville prioritere? Var jeg enig i at rydding av garasjen var det viktigste nå, eller var det annet som burde gjøres, osv. Han følte nok at nå hadde han brukt hele dagen på et 'skikkelig stykke arbeid', mens jeg syntes han var heldig som kunne pusle med noe dilldall i akkurat det tempoet som passet han best uten en eneste avbrytelse...;-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.