Gå til innhold

Vaske håndklær for seg selv.. HVORFOR???

Anbefalte innlegg

Gjest wonderinggirl
Skrevet

Min venninne er helt besatt på at håndklær og slikt alltid skal vaskes for seg selv. Dette er hun opplært med. Hvorfor i alle dager er dette allmenn kunnskap? Fordi håndklær er ekstra skitne? Hallo, når jeg kommer ut av dusjen og tørker meg med et håndkle, da er jeg jo helt rein! Så er det noe som ikke bør vaskes for seg selv er jo det håndklær! Kan noen gi meg et fornuftig svar på dette?

Fortsetter under...

Gjest Gurojenta
Skrevet

Jeg vasker alltid håndklær for seg selv. Først og fremst fordi de kan loe litt, jeg kjører de alltid på kokvask og fordi maskinen allikevel blir full når jeg fyller den opp med hånklær. Dessuten har jeg hørt at man aldri skal bruke skyllemiddel på håndklær, det er også en grunn til å ta de alene.

Skrevet

Jeg vasker de som regel også for seg selv, stort sett av de samme årsakene som Gurojenta - og ikke fordi det skal være mer hygienisk e.l. å gjøre det slik.

Gjest wonderinggirl
Skrevet

Jeg vasker alltid håndklær for seg selv. Først og fremst fordi de kan loe litt, jeg kjører de alltid på kokvask og fordi maskinen allikevel blir full når jeg fyller den opp med hånklær. Dessuten har jeg hørt at man aldri skal bruke skyllemiddel på håndklær, det er også en grunn til å ta de alene.

Så hvis man aldri bruker skyllemiddel ellers, og har bare gamle håndklær som har sluttet å loe for lengst, da er det helt unødvendig å vaske dem for seg selv? Og hva er poenget med å vaske dem på så varmt? Det er det jeg ikke skjønner. Folks generelle overbevisning om brukte håndklær, er at de er kjempe skitne, men det kan jo umulig være tilfelle at de er!?

Gjest Gurojenta
Skrevet

Så hvis man aldri bruker skyllemiddel ellers, og har bare gamle håndklær som har sluttet å loe for lengst, da er det helt unødvendig å vaske dem for seg selv? Og hva er poenget med å vaske dem på så varmt? Det er det jeg ikke skjønner. Folks generelle overbevisning om brukte håndklær, er at de er kjempe skitne, men det kan jo umulig være tilfelle at de er!?

Jeg føler det mer komfortabelt å skulle tørke meg med et håndkle som er vasket varmt, enn et som ikke er det. Håndklær er såpass grove å vaske at de trenger litt ekstra hard vask.

Annonse

Gjest Isflaket
Skrevet

For at håndklær, truser etc skal bli reine nok, skal temperaturen være 60 grader eller mer. Jeg blander alt som tåler den temperaturen, og sorterer mest etter farge. Tull at man ikke skal bruke skyllemiddel i håndklær. Plagg med stretch derimot skal ikke ha skyllemiddel.

Gjest Isflaket
Skrevet

Blir du ikke plaget av små elektriske "støt" hvis du aldri bruker skyllemiddel?

Gjest Gurojenta
Skrevet

For at håndklær, truser etc skal bli reine nok, skal temperaturen være 60 grader eller mer. Jeg blander alt som tåler den temperaturen, og sorterer mest etter farge. Tull at man ikke skal bruke skyllemiddel i håndklær. Plagg med stretch derimot skal ikke ha skyllemiddel.

Det strides visst om dette med skyllemiddel, "ekspertene" mener litt forskjellig om det. Noen mener det gjør håndklærne bløtere, andre mener det reduserer "oppsugingsevnen" en del på sikt.

Gjest Gurojenta
Skrevet

Blir du ikke plaget av små elektriske "støt" hvis du aldri bruker skyllemiddel?

''Blir du ikke plaget av små elektriske "støt" hvis du aldri bruker skyllemiddel?''

Aldri! Har ikke opplevd det nei.

Skrevet

Kanskje fordi håndklær er noe som alle bruker og tørker seg med både her og der. Derfor bør de vaskes på 60 grader, eller mere (jeg vasker de på 90).

Liker ikke tenke på at en som låner et håndkle av meg har tørket seg nedentil, og jeg skal bruke det etterpå og det ikke er reint. Det bør vaskes i så varmt vann at bakterier drepes, er nå min teori :-)

Gjest Isflaket
Skrevet

Det strides visst om dette med skyllemiddel, "ekspertene" mener litt forskjellig om det. Noen mener det gjør håndklærne bløtere, andre mener det reduserer "oppsugingsevnen" en del på sikt.

Ok, det kan være så.. Men, jeg liker ikke skrubbe-effekten man får uten, så her er det først skyllemiddel, så tørketrommel:-)

Gjest Isflaket
Skrevet

''Blir du ikke plaget av små elektriske "støt" hvis du aldri bruker skyllemiddel?''

Aldri! Har ikke opplevd det nei.

Ikke i bilen, og ikke i melkeskapene på Rema en gang?? Heldig du:-)

Annonse

Skrevet

Jeg vasker håndklær, vaskekluter, kjøkkenkluten, kopphåndduker, lyst undertøy og lyse strømper sammen jeg. På 60 grader. Blir så rent og pent at.

Gjest Gurojenta
Skrevet

Ikke i bilen, og ikke i melkeskapene på Rema en gang?? Heldig du:-)

Nei, har ikke opplevd det gitt.

Skrevet

Jeg vasker gjerne håndklær på 60 grader, og tar da med alt annet i samme farge som tåler den temperaturen.

Gjest st klaus
Skrevet

En jeg var sammen med fikk alltid bremsespor i handduken når han tørket seg bak, selv etter dusjing...

Så det er ikke alltid man blir helt ren.

Gjest Isflaket
Skrevet

En jeg var sammen med fikk alltid bremsespor i handduken når han tørket seg bak, selv etter dusjing...

Litt kjapp i dusjen kanskje;-)

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg vasker håndklær og sengetøy sammen, fordi jeg tar dem på kokvask, i motsetning til klær.

Skrevet

Vel, de aller fleste vasker seg jo i dusjen da, eller så mister man jo faktisk ganske mye av poenget. Og får man bremsespor på handduken etter dusj så har man missa poenget med å dusje...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...