Gå til innhold

Fettkul

Gjest spørrende 29

Anbefalte innlegg

Gjest spørrende 29

1. Jeg fjernet en fettkul på ryggen for 2 år siden. Nå strammer det i arret og det kan virke som en ny kul er i ferd med å vokse ut. Er det vanlig at fettkuler som er fjernet kan vokse ut igjen på samme sted? Eller er det sannsynlig at dette kan være noe annet som jeg bør sjekke opp? 2. Jeg har også en kul ved kneet som jeg skal ta biopsi av så snart jeg får time på sykehuset. Denne kunne de ikke konkludere med at var en fettkul vha. ultralyd. Så spm. mitt er; er det vanlig at man får flere fettkuler eller andre kuler når man først har fått en? Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/294673-fettkul/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Når man fjærner en fettkul/lipom, så er det vanlig at man får med alt, og at det ikke kommer tilbakefall. talgkjertel-helvelser, såkalte atheromer er imidlertid vanskeligere å fjærne; de har en kapsel som må helt bort, ellers vil den gradvis komme tilbake. Alle svulster som kommer tilbake må undersøkes; så synes du skal be fastlegen din om henvisning til den kirurgen eller hudlegen som fjærnet "fettkulen" i første omgang. Sannsynligvis kan det gjøres samtidig med kontrollen av kulen på kneet, men kirurgen vil nok gjerne ha info på forhånd om at du kommer med to problemstillinger. Både lipomer, atheromer og andre bindevevskuler har en tendens til å bli flere med alderen; problemet er tildels arvelig..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/294673-fettkul/#findComment-2376221
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...