Gå til innhold

hvordan forholde seg til innadvendte mennesker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

*s* Får håpe det, da, men hvem vet? ;-)

Jeg fikk forøvrig 22% på 'ekstrovert' på testen nedenfor, så noe voldsomt ekstrovert er jeg jo ikke;-)

Hvilken test er det snakk om? (orker ikke zappe gjennom alle innleggene..)

Fortsetter under...

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

21

• cathlin

7

• Kalevala

7

• double

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hvilken test er det snakk om? (orker ikke zappe gjennom alle innleggene..)

Den står i tråden som heter "er du utadvent eller inadvent" eller noe slikt.

Jeg har tatt en større (og mer seriøs?) variant av testen før, og ble ekstrovert der også, men husker ikke "prosenten" - kanskje litt mer enn på testen under?? Men ikke super-ekstrovert. ;-)

Skrevet

Det handler kanskje mer om at veldig utadvendte og pratsomme mennesker rett og slett viser mer av tankene sine, og dermed er det lettere å "avsløre" de mindre skarpe elementene. Holder du kjeft, er det jo ingen som får dele de dummere tankene du måtte ha, og ingen får vite om eventuelle logiske brister.

Som i det gode, gamle uttrykket: "Det er bedre å holde kjeft og la folk mistenke deg for å være idiot, enn å åpne den og fjerne enhver tvil".

Jeg er for øvrig en utadvendt person. Det er godt mulig jeg sier mye dumt, men jeg sier jaggu mye smart også.

Å, faen, det var et godt poeng:-)

Skrevet

Ikke alle er like, og ikke alle som har innadvendt personlighet er tause.

Jeg var sjenert og stille før, men nå prater jeg i vei. ;-)

Jeg foretrekker å være hjemme og ha det rolig, selv om jeg liker fest og besøk. Etter slike ting må jeg ha ro og alenetid for å komme meg.

''Ikke alle er like, og ikke alle som har innadvendt personlighet er tause.''

Akkurat. Det er heller ikke en konstant greie, og kan forandre seg gjennom livet. Også kan man trene seg opp til både smal talk og å si "dumme" ting/ (ikke fult så supergjennomtenkte;-)

Skrevet

Jeg tror mange stille personer prøver å unngå å komme i situasjoner der man føler at man -må- snakke med noen, f.eks om man treffer noen tilfeldig på butikken eller en kafe. Jeg må innrømme at jeg av og til ikke "ser" bekjente. Det er ikke fordi jeg misliker dem, men fordi jeg ikke klarer small talk og fokus på meg selv. (Fokuset på meg selv er nok noe jeg overdriver veldig i mitt eget hode. De jeg møter er neppe spesielt interessert i meg, de bare small talk'er.) Å treffe noen jeg ikke kjenner særlig godt helt uforberedt syns jeg er vanskelig.

Jeg hatet det virkelig før - å møte bekjente:-) (pga meg selv) Men ikke ofte nå lengre, når jeg flytter fokuset:-)

Skrevet

Noen er sånn og andre er slik. Det kan også hende at hun misliker alle spørsmålene....... fortell heller om opplevelser eller hendelser som kan være underholdende dersom du ønsker å snakke med (til) henne. :-)

Annonse

Skrevet

Den står i tråden som heter "er du utadvent eller inadvent" eller noe slikt.

Jeg har tatt en større (og mer seriøs?) variant av testen før, og ble ekstrovert der også, men husker ikke "prosenten" - kanskje litt mer enn på testen under?? Men ikke super-ekstrovert. ;-)

Takk! Jeg fikk 44% på 'extravert', uten at jeg egentlig anser meg for å være veldig utadvent, og regner meg nok for mer glad i å være alene enn mange jeg kjenner.

Nokså søkte spørsmål, hvor en godt kunne svare begge alternativer.

Skrevet

Takk! Jeg fikk 44% på 'extravert', uten at jeg egentlig anser meg for å være veldig utadvent, og regner meg nok for mer glad i å være alene enn mange jeg kjenner.

Nokså søkte spørsmål, hvor en godt kunne svare begge alternativer.

Enig at testen var litt søkt, ja, og at det var litt tilfeldig hva man svarte. Jeg tok den på et kurs i jobbsammenhegn en gang, og da var det mye mer omfattende, og dermed trolig mer treffende.

Jeg hadde da heller ikke tenkt på meg selv som så voldsomt utadvent, men da jeg snakket med ulike kolleger etterpå, var jeg i grunnen ikke så overrasket over at f eks jeg var E mens flere av dem var I.

Jeg har vel ofte sammenlignet meg med dem som er enda mer ekstrovert enn meg;-)

Skrevet

Enig at testen var litt søkt, ja, og at det var litt tilfeldig hva man svarte. Jeg tok den på et kurs i jobbsammenhegn en gang, og da var det mye mer omfattende, og dermed trolig mer treffende.

Jeg hadde da heller ikke tenkt på meg selv som så voldsomt utadvent, men da jeg snakket med ulike kolleger etterpå, var jeg i grunnen ikke så overrasket over at f eks jeg var E mens flere av dem var I.

Jeg har vel ofte sammenlignet meg med dem som er enda mer ekstrovert enn meg;-)

:)

På meg står det "Your type is EFSJ", hvordan skal man liksom tolke det (om du har peil.. som det virker som)?

Skrevet

:)

På meg står det "Your type is EFSJ", hvordan skal man liksom tolke det (om du har peil.. som det virker som)?

hvis du googler denne bokstavkombinasjonen kan du finne artikler om emnet...;-) jeg husker ikke de øvrige bokstavene jeg fikk, bortsett fra E, men på nevnte jobbkurs ble det gått nøye gjennom de ulike bokstavene etc, og jeg merket jo at det passet på meg, så testen var jo ikke gæern.

Men som alltid er jeg litt mer skeptisk til resultatet av 'snabbtester'på internett. ;-)

Skrevet

hvis du googler denne bokstavkombinasjonen kan du finne artikler om emnet...;-) jeg husker ikke de øvrige bokstavene jeg fikk, bortsett fra E, men på nevnte jobbkurs ble det gått nøye gjennom de ulike bokstavene etc, og jeg merket jo at det passet på meg, så testen var jo ikke gæern.

Men som alltid er jeg litt mer skeptisk til resultatet av 'snabbtester'på internett. ;-)

Husker en gang jeg tok en inngående personlighetstest som headhunterbyråene bruker (brukte), og analysen stemte mer enn jeg likte :P.

Kan vel google litt for å finne ut mer, ja, men ettersom jeg tviler litt på resultatet her, er det ikke _så_ interessant (dog litt).

Skrevet

Husker en gang jeg tok en inngående personlighetstest som headhunterbyråene bruker (brukte), og analysen stemte mer enn jeg likte :P.

Kan vel google litt for å finne ut mer, ja, men ettersom jeg tviler litt på resultatet her, er det ikke _så_ interessant (dog litt).

''analysen stemte mer enn jeg likte :P.''

*he he*

Skrevet

Etter å ha sett nærmere på nevnte tråd ser jeg jo at det finnes mengder av informasjon om bokstavkombinasjonene, og skjønner at det ikke kan gis et raskt svar :-).

Som så mange ganger før spør jeg før jeg gjør tilstrekkelige undersøkelser (dette ville sikkert underbygges av personlighetstypen min ;)).

Annonse

Skrevet

Etter å ha sett nærmere på nevnte tråd ser jeg jo at det finnes mengder av informasjon om bokstavkombinasjonene, og skjønner at det ikke kan gis et raskt svar :-).

Som så mange ganger før spør jeg før jeg gjør tilstrekkelige undersøkelser (dette ville sikkert underbygges av personlighetstypen min ;)).

;-)

Skrevet

''Jeg kan spørre henne om hvordan det går med henne, barna etc, men hun spør aldri meg om noe.''

Sånn er jeg også. Jeg svarer når folk spør, men spør svært sjelden om sånne ting selv. Det er ikke fordi jeg er sjenert eller fordi jeg ikke bryr meg, men fordi jeg har problemer med den type kommunikasjon.

''men generelt sett:mennesker som en ikke klarer å være i dialog med, misliker de å prate med folk? eller er de bare usikre sosialt, og svarer så lite som mulig?''

Jeg misliker ikke å prate med folk, men har problemer med en del temaer og spesielt med small talk. "Hverdagsprat" er jeg dårlig på, samt å stille spørsmål til andre om sånne ting. Jeg vet en skal stille spørsmål for å være høflig og for å vise interesse, men husker aldri på dette før etterpå.

''Jeg kan ofte føle meg veldig avist når jeg får så korte svar, men vet ikke hva det skyldes. At hun misliker meg kan jeg heller ikke utelukke,''

Noen mennesker ser ikke noen mening i å svare på mer enn akkurat hva det ble spurt om. Mange spørsmål er også for uspesifikke til at det er mulig å svare, f.eks spørsmål som "hvordan går det med deg og barna?". Det blir alt for stort, alt for generelt og har ingen klare grenser.

Hva er det folk ønsker å vite eller få til svar når de stille sånne spørsmål? Jeg vet ikke det, og bruker bare å svar at det går bra. Skal jeg kunne gi et lengre svar trenger jeg et konkret spørsmål.

''Dere som er innadvendte, hva tenker dere om dette? Vil dere bli pratet til selv om dere ikke er noen store pratere selv? Eller føler dere dere bare plaget av det?''

Noen ganger synes jeg det er greit om andre prater til meg og stiller spørsmål, for kanskje kan det åpne for en samtale. Andre ganger føles det bare irriterende og plagsomt, men da forsøker jeg å unngå andre mennesker så langt det lar seg gjøre.

''Mange spørsmål er også for uspesifikke til at det er mulig å svare, f.eks spørsmål som "hvordan går det med deg og barna?". Det blir alt for stort, alt for generelt og har ingen klare grenser.

Hva er det folk ønsker å vite eller få til svar når de stille sånne spørsmål? Jeg vet ikke det, og bruker bare å svar at det går bra. Skal jeg kunne gi et lengre svar trenger jeg et konkret spørsmål.''

Jeg har tenkt en del på det du sa her. Jeg har det også sånn, men har ikke skjønt før jeg leste dette at det ofte er mangel på konkrete spørsmål som gjør at jeg får problemer med å svare.

"Joda - det går bra." er et standardsvar fra meg på spørsmål som "Hvordan går det med 7-åringen, skolen, jobben, mannen, etc.". Mens jeg ser beundrende på andre som triller ut den ene fortellingen etter den andre på slike spørsmål.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...