Gå til innhold

Hva spiser dere på nyttårsaften??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har aldri hatt noe spesielt opplegg nyttårsaften vi. For to år siden hadde vi hjemmelaget viltgryte, kjempegodt!

I år blir det kalkun har jeg hørt. En liiiten strek i regningen ettersom jeg alt har spist kalkun 3 dager i jula... :o| Men det blir nok godt! :o)

Fortsetter under...

Skrevet

I år skal vi til naboen som serverer kalkun. Gleder meg til det :)

Skrevet

Vi skal ha to typer crostinis til forrett - med laksekrem og gåselever og rosiner kokt i portvin. Tre typer skogsfugl til hovedrett, her er jeg usikker på tilbehøret siden det ikke er jeg som tilbereder. Og Panacotta til dessert. :)

Superkokken tilbereder hovedretten, vi andre bidrar med forrett og dessert, samt vininnkjøp. :)

Skrevet

Vi skal ha to typer crostinis til forrett - med laksekrem og gåselever og rosiner kokt i portvin. Tre typer skogsfugl til hovedrett, her er jeg usikker på tilbehøret siden det ikke er jeg som tilbereder. Og Panacotta til dessert. :)

Superkokken tilbereder hovedretten, vi andre bidrar med forrett og dessert, samt vininnkjøp. :)

Beklager at jeg trenger meg på i en tråd jeg ikke har noe med å gjøre, men jeg må bare spørre deg - siden jeg anser deg som forumets største gourmet:

Har du forslag til forrett og dessert når man skal servere rådyr til hovedrett? (Gjerne med oppskriftshenvisning om mulig, men jeg er også takknemlig for ca-forslag)

:-)

AneM1365380603
Skrevet

Beklager at jeg trenger meg på i en tråd jeg ikke har noe med å gjøre, men jeg må bare spørre deg - siden jeg anser deg som forumets største gourmet:

Har du forslag til forrett og dessert når man skal servere rådyr til hovedrett? (Gjerne med oppskriftshenvisning om mulig, men jeg er også takknemlig for ca-forslag)

*Blande seg inn* Til hjort må jo skogens bær passe perfekt :) F eks multerem, eller sukret og varmet skogsbær (på pose) servert til iskrem.

Skrevet

*Blande seg inn* Til hjort må jo skogens bær passe perfekt :) F eks multerem, eller sukret og varmet skogsbær (på pose) servert til iskrem.

Jepp, multer har vi i fryseren, det er dessert på julekvelden. Varme multer med iskrem - det går jo for både store og små. Thænks!

Hva med forrett? Den volder meg litt mer problemer, egentlig...

Annonse

AneM1365380603
Skrevet

Jepp, multer har vi i fryseren, det er dessert på julekvelden. Varme multer med iskrem - det går jo for både store og små. Thænks!

Hva med forrett? Den volder meg litt mer problemer, egentlig...

Ved et søk på Kvasir ser jeg at flere bruker røykalaks som forrett til hjort. Det bryter jo fint med alt fra skogen :)

Skrevet

Ved et søk på Kvasir ser jeg at flere bruker røykalaks som forrett til hjort. Det bryter jo fint med alt fra skogen :)

Hm, hva søker du på da?

AneM1365380603
Skrevet

Hm, hva søker du på da?

Jeg søkte på hjortestek+forrett.

Skrevet

Jeg søkte på hjortestek+forrett.

OK - jeg søker på rådyr+forrett, men jeg får da bare slike sider som bruker rådyr som forrett, jeg... Sukk, sannsynligvis er jeg for trøtt, så nå skal jeg heller legge meg og prøve igjen i morgen.

Takk for hjelpen, i alle fall!

AneM1365380603
Skrevet

OK - jeg søker på rådyr+forrett, men jeg får da bare slike sider som bruker rådyr som forrett, jeg... Sukk, sannsynligvis er jeg for trøtt, så nå skal jeg heller legge meg og prøve igjen i morgen.

Takk for hjelpen, i alle fall!

Du er bra trøtt hvis du skriver "rådyr", skal stå "hjortestek" ;)

God ide å legge seg, natta :)

Skrevet

Du er bra trøtt hvis du skriver "rådyr", skal stå "hjortestek" ;)

God ide å legge seg, natta :)

Men - vi skal ha rådyr, skal jeg da skrive hjort? (Nei, jeg hra ikke kommet lenger...)

AneM1365380603
Skrevet

Men - vi skal ha rådyr, skal jeg da skrive hjort? (Nei, jeg hra ikke kommet lenger...)

Oj, det er visst jeg som er den trøtteste her :-o. Jeg har tenkt hjortestek hele tiden. Sorry :-( Men laks høres ikke så ille ut likevel. Røykalaks. En fiske- eller blomkålsuppe kan jo også smake :)

Annonse

Gjest frk. saftig kalkun
Skrevet

Altså, vi skal ha kalkun, selv om jeg _ikke_ er særlig glad i det. Liker heller kylling, det er mye saftigere.

Hm, høres ut som en litt feilstekt kalkun.

Pensle regelmessig med stekesjyen (fett/krydder/vann) under hele stekeperioden og ikke steke den for lenge eller på for høy temperatur + ikke "hurtigtine" - så blir den supersaftig.

Skrevet

Oi, så ikke dette før nå, jeg. (doler mindre når kjæresten er på besøk, hehe) Ser du heldigvis har fått gode svar under her. :)

For det første er jeg ikke noen gourmet - jeg spiser gjerne pizza grandiosa når jeg har dårlig tid eller er fyllesjuk. ;)

Jeg har dessverre aldri laga rådyr, jeg. Men til forrett liker jeg crostinis - det kan du toppe med masse forskjellig. :) Fant en oppskrift her, med steinsopp og skinke.Steinsoppen kan du f.eks bytte ut med sjølplukka sopp - kantareller og piggsopp fra fryseren? ;)

http://dt.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/VP/20060914/MAT/109140011/1001

Eller du kan lage en krem av Philadelphiaost, en liten dæsj melk, finrevet parmesan, salt og pepper, litt hakka basilikum og gressløk og litt olivenolje. Denne legger du oppå crostiniene når de er avkjølt sammen med en tomatskive og litt skinke eller en salamibit. :)

Dessert: Creme catalana er alltid en sikker vinner. http://www.nrk.no/magasin/tidlig/1.1750771

I går lagde jeg verdens enkleste dessert etter pinnekjøttet - kutta opp en moden mango i skiver og danderte den sammen med mangosorbet fra frysedisken. Stort enklere kan det ikke bli, men det var skikkelig fresht og godt. :)

Skrevet

Hm, høres ut som en litt feilstekt kalkun.

Pensle regelmessig med stekesjyen (fett/krydder/vann) under hele stekeperioden og ikke steke den for lenge eller på for høy temperatur + ikke "hurtigtine" - så blir den supersaftig.

Aha - sier du det, ja!

Ikke penslet jeg under steking og jeg stekte den leeeeenge - for rå skulle den iallefall ikke være!

Neste nyttårsaften blir det kyllingfileer *mumler*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...