Gå til innhold

Hvordan smøre skiene?

Anbefalte innlegg

Det er ikke så vanskelig :-) Hvis du preparerer skikkelig ved sesongslutt eller -start holder det ganske bra hele sesongen hvis du ikke er hyperivrig og går veldig mye. Det er absolutt verd det, det er mye mer morsomt å gå på godt preparerte ski med riktig smøring.

Og det gjelder enten det er langrennski eller fjellski. Jeg har begge deler og bytter på også i preparerte løyper og får alltid godt feste når jeg treffer med smøringen.

Min kjære hevder at ettersom skiene mine har stålkant så er de ikke myke nok til at jeg får effekt av festesmurningen fordi jeg er for lett. *Hehe*

Fortsetter under...

Min kjære hevder at ettersom skiene mine har stålkant så er de ikke myke nok til at jeg får effekt av festesmurningen fordi jeg er for lett. *Hehe*

Det kan dere lett teste ved å legge skiene på gulvet innendørs, og så se om det er luft under midten av skien når du legger all vekten på ett ben.

*Går ut i garasjen og henter skiene* Nemlig.

Bruk et vanlig A4-ark som du legger under midten av skien. Når du har all vekt på ett ben/en ski skal arket bare kunne beveges minimalt.

Men denne testen er egentlig for helt rene ski, da, om du har festesmurning under vil du neppe kunne bevege arket uansett.

Bruk et vanlig A4-ark som du legger under midten av skien. Når du har all vekt på ett ben/en ski skal arket bare kunne beveges minimalt.

Men denne testen er egentlig for helt rene ski, da, om du har festesmurning under vil du neppe kunne bevege arket uansett.

Akkurat nå er det festemurning under midten etter turen i dag. La skiene på golvet i gangen nå og når jeg sto på den ene bindingen så lå hele skiens flate på golvet så de kan umulig være så stive som han påstår. Men bakglatte var de, selv med festesmurningen under midten...

Det kan dere lett teste ved å legge skiene på gulvet innendørs, og så se om det er luft under midten av skien når du legger all vekten på ett ben.

Leser om smøring av ski på xxl nå, dette skal jeg lære meg altså! I morra skal jeg bort på sport'n og handle smurning og preparere skiene mine. Hva trenger jeg? Glider, forskjellige festesmurninger og sikkert sånn sikler og kork og litt småtteri?

Annonse

Mener du at du ikke hadde smurt skiene i det hele tatt?? :o

Det var noe gammel festesmurning fra i fjor og så la vi på festesmurning underveis uten at det hjalp så veldig. Men i morra skal jeg altså ut og shoppe smøresaker! :o) Det kan da umulig være så vanskelig at jeg ikke klarer å lære meg dette!

Det var noe gammel festesmurning fra i fjor og så la vi på festesmurning underveis uten at det hjalp så veldig. Men i morra skal jeg altså ut og shoppe smøresaker! :o) Det kan da umulig være så vanskelig at jeg ikke klarer å lære meg dette!

Det er lett, unntatt rundt 0. Men kan ikke samboern din hjelpe deg da? Dette er tradisjonell mannfolkjobb, så hvis ikke du kan, kan vel han?

Leser om smøring av ski på xxl nå, dette skal jeg lære meg altså! I morra skal jeg bort på sport'n og handle smurning og preparere skiene mine. Hva trenger jeg? Glider, forskjellige festesmurninger og sikkert sånn sikler og kork og litt småtteri?

Synes du skal starte med å lære deg prinsippene for festesmøring, og ikke begynne med "ordentlig" gliding i første omgang. Du kan kjøpe hurtigglider på sprayboks, som du bare påfører skiene og korker ut etterpå.

Du trenger :

- Rensevæske (rød boks fra swix som jeg ikke husker hva heter)

- Fiberlene papir, kan til nød bruke tørkerull i stedet

- Glider på sprayflaske

- smørekork med sandpapir på den ene siden

- noe å skrape bort evt. is med, dere har kanskje en gammeldags smørekloss med jern i enden?

- festesmurning (du trenger minst rød, lilla, blå, blå ekstra og grønn)

- universalklister på sprayboks

Jeg ville startet med dette, og så hvis du etterhvert synes det er gøy, så kan du kjøpe utstyr for å glide ordentlig med. Da trenger du både glidere, smørejern, sikler, etc. - og aller helst et smørebord...

Arket skal vel ikke kunne beveges i hele tatt rett under bindingen når du står på ett ben? Det er når du står på to ben at arket skal kunne beveges, mener jeg. Området arket kan beveges i er det som utgjør festesonen.

Arket skal vel ikke kunne beveges i hele tatt rett under bindingen når du står på ett ben? Det er når du står på to ben at arket skal kunne beveges, mener jeg. Området arket kan beveges i er det som utgjør festesonen.

Du har sikkert rett - lenge siden jeg var ekspert på dette :)

Det pleier jo egentlig å være nesten motsatt. Ofte legger man ikke så vekt på å ha spenn i fjellskiene fordi man labber rundt i løssnøen og ikke i spor. Mine fjellski er i hverfall mye slappere enn langrennsskiene og det samme gjelder for mannens fjellski. Fjellskiene skal også være gode å renne i løssnøen med og da kan de ikke være for stive.

Jeg tipper du hadde feil festesmøring, da hjelper ikke skiene.

Annonse

Gjest Glad i tur

Ser du får mange gode råd, men du trenger egentlig to typer ski. Fjell ski og tur ski. Jeg ville innvistert i ett par gode treningski, som du kan bruke hjemme, så bruker du fjellskiene på fjellet og når det er skikkelig klister føret. du kommer til å få en ny ski opplevelse. Lykke til med valg preparering av ski, det må til uansett.

Synes du skal starte med å lære deg prinsippene for festesmøring, og ikke begynne med "ordentlig" gliding i første omgang. Du kan kjøpe hurtigglider på sprayboks, som du bare påfører skiene og korker ut etterpå.

Du trenger :

- Rensevæske (rød boks fra swix som jeg ikke husker hva heter)

- Fiberlene papir, kan til nød bruke tørkerull i stedet

- Glider på sprayflaske

- smørekork med sandpapir på den ene siden

- noe å skrape bort evt. is med, dere har kanskje en gammeldags smørekloss med jern i enden?

- festesmurning (du trenger minst rød, lilla, blå, blå ekstra og grønn)

- universalklister på sprayboks

Jeg ville startet med dette, og så hvis du etterhvert synes det er gøy, så kan du kjøpe utstyr for å glide ordentlig med. Da trenger du både glidere, smørejern, sikler, etc. - og aller helst et smørebord...

Nå har vi vært på tur i dag også og for en tur! Smurte på både glider (foran og bak) og godt med festesmurning på midten før vi dro ut. Det var så mye festesmurning på mine at jeg regnet ikke med å komme av flekken! ;o)

Særlig... Det tok ikke lange stunden før alt av festesmurning var borte og jeg hadde glepptak på flatmark... Da jeg forklarte karen på sportsbuikken her om gårsdagens erfaring mente han at jeg rett og slett har for myke ski sånn at festesmurningen uansett slites bort fordi jeg presser hele skien i bakken selv når jeg står på begge to med lik vekt.

Det pleier jo egentlig å være nesten motsatt. Ofte legger man ikke så vekt på å ha spenn i fjellskiene fordi man labber rundt i løssnøen og ikke i spor. Mine fjellski er i hverfall mye slappere enn langrennsskiene og det samme gjelder for mannens fjellski. Fjellskiene skal også være gode å renne i løssnøen med og da kan de ikke være for stive.

Jeg tipper du hadde feil festesmøring, da hjelper ikke skiene.

Fjellskiene er for slappe ja, det har jeg/vi funnet ut i dag. Skal ta frem de gamle turlangrennskiene igjen og prøve dem, tipper det blir bedre det.

Ser du får mange gode råd, men du trenger egentlig to typer ski. Fjell ski og tur ski. Jeg ville innvistert i ett par gode treningski, som du kan bruke hjemme, så bruker du fjellskiene på fjellet og når det er skikkelig klister føret. du kommer til å få en ny ski opplevelse. Lykke til med valg preparering av ski, det må til uansett.

Jepp, skal ta frem turlangrennskiene igjen og prøve dem utpå nyåret - tipper det blir bedre jeg.

Nå har vi vært på tur i dag også og for en tur! Smurte på både glider (foran og bak) og godt med festesmurning på midten før vi dro ut. Det var så mye festesmurning på mine at jeg regnet ikke med å komme av flekken! ;o)

Særlig... Det tok ikke lange stunden før alt av festesmurning var borte og jeg hadde glepptak på flatmark... Da jeg forklarte karen på sportsbuikken her om gårsdagens erfaring mente han at jeg rett og slett har for myke ski sånn at festesmurningen uansett slites bort fordi jeg presser hele skien i bakken selv når jeg står på begge to med lik vekt.

En annen forklaring kan være at du ikke har rubbet opp festesonen før du la på festesmøring. Du må bruke fint sandpapir på festesonen, og deretter skal du helst ha på grunnvoks før du legger på annen festesmøring. Dersom dere har smørejern eller brenner, så kan det være greit å brenne inn grunnvoksen , det fører til at festesmøringen sitter mye bedre.

Selv om skiene muligens ikke er tilstrekkelig stive, så har jeg liten tro på at det skal gjøre det umulig å få godt feste og rimelig god gli. Myke ski vil snarere gi problemer med god gli enn feste.

Ta frem skiene og gjør en god preppejobb før neste skitur!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...