Gå til innhold

Når bør man bryte taushetsplikten?

Anbefalte innlegg

Gjest best wishes
Skrevet

Når er unntakene for når en taushetsplikt skal opphøre?

På en skole ble en lærer beskyldt for å ha slått en elev. Eleven skal ha blitt sendt på gangen, og han mente at læreren hadde slått han (der). han kunne også vise blåmerkene til rektor,som med en gang ville gjøre en personalsak ut av det.

En annen lærer visste at denne eleven ble slått hjemme men sa ingenting om dette, da denne episoden oppsto, fordi hun hadde taushetsplikt. Først da hun ble presset, og det ble en personalsak, kom denne opplysningen frem.

hvis læreren hadde fortalt at denne eleven ble slått hjemme, så hadde antakelig saken fått en stopp på et langt tidligere tidspunkt og medført mindre belastning for den utpekte læreren.

Var det riktig av læreren å holde tett om denne opplysningen om eleven?

Fortsetter under...

Skrevet

Hvis en lærer vet at en elev blir slått hjemme har han eller hun plikt til å melde dette til barnevernet. Det er vel en klar bekymringsmelding......

Skrevet

Jeg trodde faktisk at den læreren som visste at eleven ble slått hjemme hadde opplysningsplikt til barnevernet

Gjest best wishes
Skrevet

Jeg trodde faktisk at den læreren som visste at eleven ble slått hjemme hadde opplysningsplikt til barnevernet

ja det, trodde jeg også. Men har hun også opplysningsplikt til sine kollegaer?

Gjest best wishes
Skrevet

Hvis en lærer vet at en elev blir slått hjemme har han eller hun plikt til å melde dette til barnevernet. Det er vel en klar bekymringsmelding......

Men har hun også plikt til å varsle kollegaene sine og rektor om dette?

Skrevet

Nei, hun skulle ha sagt fra helt fra begynnelsen.

Lærere som jobber med de samme elevene må kunne diskutere elevene mellom seg, det er ikke brudd på taushetsplikten

Annonse

Skrevet

ja det, trodde jeg også. Men har hun også opplysningsplikt til sine kollegaer?

Jeg er nesten sikker på at vanilje har rett i svaret hun skriver.

Skrevet

Læreren kan vel ha slått eleven selv om denne blir slått i hjemmet? Det ene utelukker ikke det andre...

Dersom de jobber med samme elev burde opplysningene deles, om opplysningene er relevant for jobben de gjør.. Syns for øvrig de burde melde dette videre.

Skrevet

Men har hun også plikt til å varsle kollegaene sine og rektor om dette?

Jo, helt klart. Det burde være en selfølge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...