Gå til innhold

Når har man ME?

Anbefalte innlegg

Gjest spørsmål om ME
Skrevet

Hvor syk/utmattet skal man være for å ha det?

Jeg føler meg så slapp og sliten hele tiden og uten det store overskuddet. Det har jeg hatt i flere år, har ikke noe særlig energi.

Kan jeg ha ME mon tro?, eller ville jeg vært så dårlig at jeg bare hadde ligget i senga da?

Vet man noe om hva ME skyldes?

Fortsetter under...

Skrevet

Legen kan henvise deg til en spesialist som kan undersøke om du har ME. Men de har lange ventelister. Du kan godt føle deg utmattet over lang tid, og år uten å ha ME. Kan det skyldes hvordan du lever livet ditt? Noe du kan prøve å forandre på? Tror det finnes mange årsaker til ME men noen får det etter forgiftning i vann/mat har jeg hørt..

Skrevet

Ved å leite på Internett så finner du ofte symptomer som passer med dine, fks. ME så eg ville vært litt forsiktig med å tro det verste.

Eg vet ikkje men eg vil nok tro graden av ME varierer fra person til person, eg kjenner to som har en sikker ME diagnose og de er _veldig_ redusert ja.

Gjest spørsmål om ME
Skrevet

Legen kan henvise deg til en spesialist som kan undersøke om du har ME. Men de har lange ventelister. Du kan godt føle deg utmattet over lang tid, og år uten å ha ME. Kan det skyldes hvordan du lever livet ditt? Noe du kan prøve å forandre på? Tror det finnes mange årsaker til ME men noen får det etter forgiftning i vann/mat har jeg hørt..

for å være ærlig, tror jeg vel ikke at jeg har ME, men jeg bare stusser siden det finnes et syndrom for de som er kronisk utmattet.

Når er man kronisk utmattet?

Når er det nok til å bli henvist videre.

Skrevet

Graden av ME varierer sterkt fra person til person, som også kan ha svingninger i sin sykdomsform. Noen kan ha en viss grad av funksjons- og arbeidsevne, men noen er nærmest invalidisert og ligger utelukkende i en seng uten særlige impulsmottak. Selv ligger jeg sånn midt på treet, ikke arbeidsfør, men oppegående i perioder. Min form svinger veldig, fra å kunne klare lett husarbeide, til å være liggende i flere dager... Alt ettersom hvordan jeg klarer å aktivitetstilpasse hverdagen min (noe som kan være vanskelig i perioder, siden jeg har barn...)

Men det er mange andre ting som kan gjøre en utmattet, ME er er en diagnose man får kun etter at man har utelukket alle andre årsaker til utmattelsen (fatigue). Dette kan være alt fra div mangelsykdommer, revmatiske lidelser, alvorlige sykdommer, stress, depresjoner, angst osv osv osv...

Annonse

Skrevet

Det finnes flere forskjellige klassifiseringssystemer for ME-diagnosen, det er noe av "problemet" med sykdommen. Noen leger anerkjenner den ikke som somatisk (fysisk) sykdom, men mener den ligger nærmest psykiatrien, andre holder på ett av klassifiseringssystemene (dvs. et sett symptomer som må være tilstede samtidig).

Det er mange spekulasjoner, men også en del seriøs forskning, rundt ME. Sykdommen rammer relativt ofte mennesker som har hatt et høyt aktivitetsnivå kombinert med en tilleggspåkjenning, f.eks. en langvarig infeksjon som mononukleose (kyssesyke).

http://www.doktoronline.no/news/NONAME-1448.html

Skrevet

Jeg vet lite om ME, men vet at mange som var med i vaksineforsøket mot hjernehinnebetennelse på begynnelsen av 90-tallet senere har fått ME...

Skrevet

Det må være forferdelig å føle seg så utmatta som du beskriver over lang tid.

Får du trent noe/gått turer i det minste? Hvis ikke er det en dårlig sirkel der man ikke orker noe fordi man ikke er i form, men man orker heller ikke trene nettopp fordi man ikke har overskudd.

Du kan jo ta deg en tur til fastlegen og be om en helsesjekk for å se om du mangler noen viktige vitaminer, feks B, evt. jern?

Skrevet

for å være ærlig, tror jeg vel ikke at jeg har ME, men jeg bare stusser siden det finnes et syndrom for de som er kronisk utmattet.

ME er visst mer fysisk, mens utbrent er mentalt/fysisk. Jeg har lest et sted at det som skiller mellom ME og "utbrent" , er bl.a. at en med ME kan ha masse planer, ønsker og tiltakslyst, men kroppen fungerer ikke. Mens en utbrent ikke orker tanken på å gjøre så mye, selv om kroppen i seg selv ikke nødvendigvis er utmattet.

Skrevet

Jeg vet lite om ME, men vet at mange som var med i vaksineforsøket mot hjernehinnebetennelse på begynnelsen av 90-tallet senere har fått ME...

Slutten av 80-tallet. Og det er slett ikke mange av dem som har fått diagnosen ME. Men noen av de få som har fått den, ble dårlige så kort etter vaksinen at de selv mistenker en sammenheng.

Noen av de som ble syke, fikk ikke den ordentlige vaksinen selv om de var med på forsøket, de fikk placebo.

Med ujevne mellomrom kommer det også påstander om at spebarnsvaksiner fører til krybbedød. Så lenge det forekommer slike brå dødsfall, vil det nødvendigvis være noen få av disse som skjer i kort avstand til vaksinedatoen.

Gjest spørsmål om ME
Skrevet

Det må være forferdelig å føle seg så utmatta som du beskriver over lang tid.

Får du trent noe/gått turer i det minste? Hvis ikke er det en dårlig sirkel der man ikke orker noe fordi man ikke er i form, men man orker heller ikke trene nettopp fordi man ikke har overskudd.

Du kan jo ta deg en tur til fastlegen og be om en helsesjekk for å se om du mangler noen viktige vitaminer, feks B, evt. jern?

jeg har nylig vært hos fastlegen,og alle prøver er fine( som alltid)

Jeg går turer også. Men det skal ikke mye til før jeg blir sliten.

Hvis jeg virkelig skulle hatt ME, hva hjelper mot det?

er det noen behandlingsform som virker?

Skrevet

ME er visst mer fysisk, mens utbrent er mentalt/fysisk. Jeg har lest et sted at det som skiller mellom ME og "utbrent" , er bl.a. at en med ME kan ha masse planer, ønsker og tiltakslyst, men kroppen fungerer ikke. Mens en utbrent ikke orker tanken på å gjøre så mye, selv om kroppen i seg selv ikke nødvendigvis er utmattet.

Sørg for å bli utredet for fysisk sykdom, deretter depresjon.

Annonse

Skrevet

jeg har nylig vært hos fastlegen,og alle prøver er fine( som alltid)

Jeg går turer også. Men det skal ikke mye til før jeg blir sliten.

Hvis jeg virkelig skulle hatt ME, hva hjelper mot det?

er det noen behandlingsform som virker?

Jeg tror dessverre at det ikke er så mye man kan gjøre hvis man har fått ME. Tror egentlig ikke du har det heller da, tror man er enda mer sliten enn det du beskriver. Har hørt at man ikke orker noenting, og det å dusje kan være alt man får gjort på en dag.

Selv har jeg hatt kyssesyken nå i voksen alder, og var så bunnsliten i akuttfasen at jeg ikke orket å stå opp av sengen, kun ved toalettbesøk. Det var helt grusomt.

Så hvis du egentlig tror at det ikke er ME, så er det nok ikke det...

Tror ikke du skal utelukke at du er mentalt sliten..? At du kanskje trenger noen nye impulser i livet som du kan brenne for. Ta deg et kurs f.eks. Liker du å filme? Hva med å starte med å lage noen småfilmer som du kan gi bort til familien/søsken? Det er det kjekkeste jeg vet for tiden. Bare et lite tips

Skrevet

Depresjon? Er det en mulighet? Jeg sliter selv med en langvarig depresjon og føler meg veldig sliten og energifattig.

Det er med ME som med fibromyalgi - diagnoser som "alle" skal ha hvis de har noen ubestemmelige symptomer. Det samme gjelder for så vidt for depresjon også...

Skrevet

Når du har blitt sjekket grundig for fysisk sykdom og psykisk helse, det ikke er blitt oppdaget noe og du fortsatt føler deg utmattet (over laang tid) så kvalifiserer det for å søke spesialist på ME.

Skrevet

Sørg for å bli utredet for fysisk sykdom, deretter depresjon.

Hm, jeg?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...