Gjest hyperallergiker Skrevet 31. desember 2007 Skrevet 31. desember 2007 Etter denne surkåldebatten så lurer jeg på om jeg har gjort en blunder. Jeg er veldig allergisk mot ting og tang. å servere middag går som regel bra, hvis ikke alt er blandet sammen som en gryterett. Men dessert er verre, siden jeg reagerer på sukker. Blir det uhøflig mot vertskapet hvis jeg tar med meg en egen liten flaske med soyamelk som jeg kan ha i kaffen? Jeg kan selvsagt drikke kaffe svart, men er så vant til å ha noe oppi der. Og å be vertskapet kjøpe soyamelk til meg ( som jo koster mer) for en liten melkesvett synes jeg er unødvendig. Blir dette uhøflig ovenfor vertskapet? 0 Siter
jubalong70 Skrevet 31. desember 2007 Skrevet 31. desember 2007 Nei, det er helt greit - og noe helt annet enn det surkålsdebatten handlet om. 0 Siter
Gjest zastava Skrevet 31. desember 2007 Skrevet 31. desember 2007 Du kjenner dem kanskje fra før. Er de surpomper som tar alt i verste mening? Eller er de rause og trivelige folk? 0 Siter
Gjest Ingemanns kjære Skrevet 31. desember 2007 Skrevet 31. desember 2007 For meg hadde det vært helt greit. :-) Du har allergi og har en meget god grunn. Men, jeg hadde ikke gjort noe av å kjøpe inn til deg heller. :-) 0 Siter
ilaria Skrevet 31. desember 2007 Skrevet 31. desember 2007 Jeg synes ikke det er uhøflig. Jeg er nesten på grensa til å synes det er uhøflig av VERTSKAPET å ikke tilby seg å kjøpe soyamelk til deg, da tar jeg det for gitt at de vet at du bruker det dog og at dette er folk du kjenner godt.... 0 Siter
Lillemus Skrevet 31. desember 2007 Skrevet 31. desember 2007 Det er selvsagt helt greit og som de andre sier - noe helt annet enn surkåldebatten. 0 Siter
Gjest annlovinda Skrevet 31. desember 2007 Skrevet 31. desember 2007 Nei, jeg synes absolutt ikke at det er uhøflig mot vertskapet. Når det er slike litt mer spesielle ting, og også pga av allergi, må det da i aller høyeste grad være lov å ta med noe til seg selv. Jeg hadde i allefall blitt glad om du hadde tatt det med selv. 0 Siter
Gjest hyperallergiker Skrevet 31. desember 2007 Skrevet 31. desember 2007 Du kjenner dem kanskje fra før. Er de surpomper som tar alt i verste mening? Eller er de rause og trivelige folk? nei, jeg har inntrykk av at de er rause og trivelige:) spørsmålet er heller om de ville blitt fornærmet fordi jeg ikke hadde "bestilt" det på forhånd. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 31. desember 2007 Skrevet 31. desember 2007 Det er helt greit, men gjør minst mulig nummer ut av det. 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 31. desember 2007 Skrevet 31. desember 2007 Nei jeg synes ikke det er uhøflig. 0 Siter
Gjest zastava Skrevet 31. desember 2007 Skrevet 31. desember 2007 nei, jeg har inntrykk av at de er rause og trivelige:) spørsmålet er heller om de ville blitt fornærmet fordi jeg ikke hadde "bestilt" det på forhånd. Da blir de ikke fornærmet uansett hva du velger. De liker at du gjør det som er mest praktisk for deg :-) 0 Siter
mrxx Skrevet 31. desember 2007 Skrevet 31. desember 2007 Kan du ikke snakke med vertskapet og si som det er og at du tar med deg dette da? Trenger ikke å gjøre dette noe annerledes. 0 Siter
trollemor;o) Skrevet 31. desember 2007 Skrevet 31. desember 2007 Nei, slikt blir helt sikkert satt pris på av vertskapet. Slike ting er vanskelig å huske på og jeg ville iallefall blitt glad om du tok med slikt selv. 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 31. desember 2007 Skrevet 31. desember 2007 Jeg ville overhodet ikke reagert om noen kom til meg og hadde med egne produkter pga allergi eller andre plager man må ta hensyn til. Det hender jeg selv tar med egen drikke til folk jeg vet ikke pleier ha light-brus ettersom jeg er diabetiker. Han enda til gode å bli skult på pga dette. 0 Siter
Orio Skrevet 31. desember 2007 Skrevet 31. desember 2007 Det er jo ganske stor forskjell på om du ikke kan spise det du får servert pga allergi, eller om du rett og slett ikke vil fordi du liker den maten du selv har laget bedre. 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 31. desember 2007 Skrevet 31. desember 2007 Jeg synes ikke det er uhøflig. Jeg er nesten på grensa til å synes det er uhøflig av VERTSKAPET å ikke tilby seg å kjøpe soyamelk til deg, da tar jeg det for gitt at de vet at du bruker det dog og at dette er folk du kjenner godt.... ''Jeg er nesten på grensa til å synes det er uhøflig av VERTSKAPET å ikke tilby seg å kjøpe soyamelk til deg,'' Det er jeg helt uenig i, da under forutsetning av at dette er til å ha i kaffen slik trådstarter skriver. Soyamelk er dyrt, og bruker man maks tilsvarende et par spiseskjeer av det er det for mye forlangt av vertskapet at de skal kjøpe det inn og kaste resten. Nå utgjør ikke summen allverden, men jeg syns ikke man kan forvente at et vertskap skal huske på og ta hensyn til alle spesielle tilfeller. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 31. desember 2007 Skrevet 31. desember 2007 Det er selvfølgelig ikke uhøflig, snarere smart og diskret. 0 Siter
Gjest bikku Skrevet 31. desember 2007 Skrevet 31. desember 2007 Som allergiker ble jeg litt nysgjerrig her: Er du virkelig allergisk mot sukker? Hvordan arter det seg? Har aldri hørt om sukkerallergi før, så jeg måtte bare spørre. Syns ellers det er helt ok å ta med litt beredskapsting til besøk. Hadde seinest i går en liten allergiker i barnebursdag som stilte med medbrakt. Supert. Vertskapet blir sikkert bare lettet over å slippe å ta alle hensynene selv, for det ønsker de fleste å gjøre - er i hvert fall min erfaring. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.