Gjest Elextra Skrevet 2. januar 2008 Skrevet 2. januar 2008 Ja det finnes sikkert flere bruktmarkeder for slike, det beste er nok "foto.no" Der kan du sjekke kor mye slike objektiver går for, men eg vil tippe det vil svare seg å beholde de om du kan bruke de ved en seinere anledning. For det å kjøpe gode objektiver med god lysstyrke er svindyrt. Håndslepne kan nok stemme, men da vil eg tro de er rimelig gamle (70 tallet?), det betyr at linseelementene er håndslepne og det er ikkje uvanlig med fks. 9 elementer i et objektiv. Oi, der var litt av noen priser, ja. De jeg har er vel fra tidlig 80-tall, tror jeg (jeg kjøpte dem pent brukt rundt 1990). Har bl.a. et Nikkor 16 mm./2.0, og ser et tilsvarende (??) med lysstyrke 2.8 skal selges for 6000... (men mulig flere faktorer jeg ikke kjenner til kommer inn her!?)! Gosh, har glemt mye av det lille jeg kunne om fotografering, tror jeg. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 2. januar 2008 Skrevet 2. januar 2008 Oi, der var litt av noen priser, ja. De jeg har er vel fra tidlig 80-tall, tror jeg (jeg kjøpte dem pent brukt rundt 1990). Har bl.a. et Nikkor 16 mm./2.0, og ser et tilsvarende (??) med lysstyrke 2.8 skal selges for 6000... (men mulig flere faktorer jeg ikke kjenner til kommer inn her!?)! Gosh, har glemt mye av det lille jeg kunne om fotografering, tror jeg. ''Nikkor 16 mm./2.0'' For det første så lager Nikon gode objektiver (Nikkor serien), ett vidvinkel objektiv er dyrt og vanskelig å lage. Og en brennvidde helt ned i 16mm er svært sjelden vare (det minste eg har er 24mm) og at du har lysstyrke 2,0 i tillegg gjør objektivet enda mere eksklusivt. Ps! Det må du aldri selge! Eg vil tippe ett tilsvarende nytt objektiv koster mellom 25 000 og 40 000 kroner! 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 2. januar 2008 Skrevet 2. januar 2008 ''Nikkor 16 mm./2.0'' For det første så lager Nikon gode objektiver (Nikkor serien), ett vidvinkel objektiv er dyrt og vanskelig å lage. Og en brennvidde helt ned i 16mm er svært sjelden vare (det minste eg har er 24mm) og at du har lysstyrke 2,0 i tillegg gjør objektivet enda mere eksklusivt. Ps! Det må du aldri selge! Eg vil tippe ett tilsvarende nytt objektiv koster mellom 25 000 og 40 000 kroner! Oisann, kanskje jeg husker feil, må opp på loftet å sjekke :-). Takk for info. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.