Gå til innhold

Flere nyttårsaftener på rad

Anbefalte innlegg

Gjest spekulerer
Skrevet

....Er det praktisk mulig å oppleve to eller flere nyttårsaftener etter hverandre? Ved å fly inn i ulike tidssoner tenker jeg på?

Fortsetter under...

Skrevet

Nei, det er bare 1 nyttårsaften.

Men når vi feirer her så har de jo alt feiret i Japan...

Gjest annlovinda
Skrevet

Nei, det er bare 1 nyttårsaften.

Men det er ikke midnatt alle andre steder når det er det her i landet.

Skrevet

Du kan få med deg rakettar på fleire plassar ja. Då eg var ute og reiste for nokre år sidan kryssa me datolinja då me flaug frå Australia til Tahiti. Me flaug altså frå Australia td 1.oktober og kom fram til Tahiti 1.oktober (etter lang tur). Tidlegare på dag også, trur eg.

Skrevet

Men når vi feirer her så har de jo alt feiret i Japan...

Likevel er det bare 1.

Annonse

Skrevet

Men det er ikke midnatt alle andre steder når det er det her i landet.

Neida, det vet jeg,

Gjest spekulerer
Skrevet

Likevel er det bare 1.

Hvorfor er det bare en?

Jeg snakker om nyttårsfeiringer altså. Om det er mulig å oppleve feiringen mellom 23:50 og 00:20 (for å si det i klartekst) på to eller flere steder.

Skrevet

Hvorfor er det bare en?

Jeg snakker om nyttårsfeiringer altså. Om det er mulig å oppleve feiringen mellom 23:50 og 00:20 (for å si det i klartekst) på to eller flere steder.

Jeg mener at det er den samme nyttårsaftenen som går jorden rundt.

Skrevet

Hvorfor er det bare en?

Spørs om man rekker å fly "etter" nyttårsaftenen på den måten. Jeg tror kanskje det tar lengre tid å reise.

Gjest spekulerer
Skrevet

Jeg mener at det er den samme nyttårsaftenen som går jorden rundt.

Kan du utdype den litt?:)

Gjest spekulerer
Skrevet

Spørs om man rekker å fly "etter" nyttårsaftenen på den måten. Jeg tror kanskje det tar lengre tid å reise.

Det kan godt hende, men sånn rent hypotetisk?

Skrevet

Kan du utdype den litt?:)

Jo hvis du flyr rundt jordkloden, så er det den samme dagen du eventuelt opplever.

Hva mener du?

Annonse

Skrevet

Siden nyttår allerede er over i Australia, og det er over 12 timer til det er nyttår i f.eks. California, burde man kunne klare å få med seg begge feiringene.

Gjest treriksrøysa
Skrevet

Her helt i nord er det fint mulig. I hhd til norsk tid, så er nyttårsaften i Russland kl 22, i Finland kl 23, og i Norge kl 24. I det punktet der landene møtes, så ble overgangen til år 2000 feiret tre ganger. Og til vanlig i Kirkenes, så fyres nyttårsraketter fra russiske hjem og trålere i havn kl 22, finske innbyggere setter i gang kl 23, og resten ved midnatt.

Sånn reint praktisk så er det uproblematisk å reise mellom Norge og Finland og få med seg begge feiringene, men grensa til Russland er stengt på den tida av døgnet, så det lar seg ikke gjøre i praksis.

Gjest Elextra
Skrevet

En digresjon:

Bekjente av meg, som fikk barn i Singapore, sendte e-post til venner og kjente om at de hadde fått barn - født i morgen :-). Barnet var født tidlig på morgenen, dvs. før midnatt her hjemme, dermed hadde den lykkelige far sitt på det tørre.

På samme måte kan du jo i teorien feire nyttår i f.eks. Singapore, hive deg på flyet hjem, og rekke midnatt her hjemme - om du da finner en passende avgang.

Skrevet

En digresjon:

Bekjente av meg, som fikk barn i Singapore, sendte e-post til venner og kjente om at de hadde fått barn - født i morgen :-). Barnet var født tidlig på morgenen, dvs. før midnatt her hjemme, dermed hadde den lykkelige far sitt på det tørre.

På samme måte kan du jo i teorien feire nyttår i f.eks. Singapore, hive deg på flyet hjem, og rekke midnatt her hjemme - om du da finner en passende avgang.

Hmmmm... den fødselshistorien får meg til å lure: Når feirer man egentlig bursdagen sin da, når man så har flyttet tilbake til Norge? ;-)

(Vet jo svaret, da, men bare sånn litt undrende....*S*)

Ellers leste jeg en gang noe omtrent som at hvis du er redd for at det ikke finnes noen "tomorrow", så er det en trøst å vite at det i Australia allerede _er_ "tomorrow"! :-)

Noe å tenke på for dommedagsprofetene;-)

Gjest Elextra
Skrevet

Hmmmm... den fødselshistorien får meg til å lure: Når feirer man egentlig bursdagen sin da, når man så har flyttet tilbake til Norge? ;-)

(Vet jo svaret, da, men bare sånn litt undrende....*S*)

Ellers leste jeg en gang noe omtrent som at hvis du er redd for at det ikke finnes noen "tomorrow", så er det en trøst å vite at det i Australia allerede _er_ "tomorrow"! :-)

Noe å tenke på for dommedagsprofetene;-)

Tror det er opplest og vedtatt at lokal tid bestandig angir fødselsdato. Men hva om man føder på flyturen hjemover..? :).

Forøvrig er det ikke "tomorrow" i Australia før midt på dagen her ;).

Skrevet

Tror det er opplest og vedtatt at lokal tid bestandig angir fødselsdato. Men hva om man føder på flyturen hjemover..? :).

Forøvrig er det ikke "tomorrow" i Australia før midt på dagen her ;).

Jeg leste tomorrow-utsagnet på et amerikansk nettsted, så der har det jo høyere relevans! :-)

Re bursdagene: Hva som er offisiell tid hvis man føder ombord i et fly, aner jeg ikke.

Men jeg feirer jo bursdagen min i samme tidssone som jeg ble født. Hvis man er født i Asia på et tidspunkt da det var f eks 2. desember i Asia men 1. desember i Norge, så er jo selvsagt den offisielle fødsesdatoen 2/12, men vedkommende ble jo født mens det fortsatt var 1/12 i Norge....;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...