Gå til innhold

arv fra mor og far

Anbefalte innlegg

Skrevet

He,he, nei det var det jeg skulle ja :)

Nei, jeg har ikke kommet så langt. Skal gjøre det nå.

Men tror det praktiseres litt ymse altså... av erfaring vet jeg at ting kan foregå litt annerledes... men kanskje det egentlig var ulovlig... :o

Man kan ikke gi særlig store beløp i følge loven.

Men det gjøres jo så mangt rundt omkring, det finnes jo morsommere ting å gjøre enn å krangle om arv.

Fortsetter under...

Gjest odelsjenta
Skrevet

http://www.rettshjelpen.no/odelsrett.html

Du kan se om du finner noe i denne linken...

Men ellers kan jeg jo dele min erfaring, og den er at du som odelsjente har førsterett på gården. Du må frasi deg den skriftlig og juridisk hvis du ikke vil bruke den, og da er det nestemann i arverekka (uavhengig av kjønn) som har rett til å uttale seg skriftlig om han/hun vil bruke odelsretten.

Derfor kan det her virke som det er begått en feil, i.o.m.at du ikke har fått brukt retten din som førstefødt til å uttale deg juridisk om du vil bruke odelen.

Når det forskutteres på arv, noe det gjøres i din brors tilfelle, tror jeg (men det må du sjekke opp...) at der er sånn at det skal gjøres vitterlig (skriftlig, juridisk) at også de andre barna får den samme forskudteringen. Dette betyr ikke at dere nødvendigvis får utbetalt summen nå, men det kan f.eks.nedskrives i et dokument at de som ennå ikke har fått arven får den den dagen din far går bort.

Når det gjelder arv fra din mor har dere barna faktisk ingen tilgang på den (med mindre det finnes et testamente), den går direkte til din far (hvis de hadde felleseie og var gift) Han blir da sittende i uskiftet bo.

Jeg opplever at det er begått minst to feil i ditt tilfelle:

1. Odelsretten er gitt din bror på feil premisser (har dere vrkelig ikke hatt en dialog på dette??)

2. Forskudteringen av arv er gjort på uriktige premisser i forhold til deg og din søster.

Når dette siste er sagt er det ingenting rent juridisk i veien for at din far kan gi en stor sum i gave til din bror... men jeg oppfatter det slik at pengesummen betraktes som forskudd på arv.

Vet ikke om dette hjalp deg - kanskje visste du alt dette fra før...? Kontakt en advokat i arveoppgjør du, hvis du er usikker. Det finnes fri rettshjelp på nettet du kan benytte.

Hilsen en annen odelsjente, som faktisk har benyttet seg av odelsretten!

Var litt uklar kanskje... Jeg er akademiker og bosatt i en annen landsdel, så det er rimelig opplagt at jeg ikke vil overta gården. Helt OK at han gjør det, altså, lurer bare på om jeg ikke må skrive under et sted eller noe.

Det er snakk om forskudd på arv fra far pluss arv fra mor her for vår brors del. Vi andre får ingenting. Det er neppe noe særlig å arve i fremtiden heller, i alle fall ikke noe som ligner på 500 000!

Gjest ChiengMai
Skrevet

Du skrev istad: ''Man kan ikke gi en gård med odel i gave''

Og da oppfatta jeg det som at du trodde jeg trodde at man kunne gi selve gården som gave... ;-)

Men det har jeg altså ikke påstaått at man kan. Derimot mente jeg man kunne gi større pengesummer som gave til noen av sine barn, ikke alle, selv om man sitter i uskiftet bo!

Det var bare det :)

Hehe, da er vi nok sikkert enige, sånn egentlig. :-)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Ja, det er jo ho som har forkjøpsrett! Nå tror jeg ikke jenta i denne sammenhengen hadde tenkt å kjøpe ut gården, men det er jo skjedd noe rart her, i.o.m.at familien tydeligvis ikke har hatt en dialog rundt hvem som skal ha gården...

Men om broren vil ha gården, så kan jo odelsjenta sette som krav at han betaler henne ut mot en viss sum.

Gjest girasol
Skrevet

Men om broren vil ha gården, så kan jo odelsjenta sette som krav at han betaler henne ut mot en viss sum.

Nei, tror ikke det er sånn det fungerer :) Man betaler så vidt meg bekjent ikke ut ved odelskjøp. Kun ved arveoppgjør.

Eller tar jeg helt feil her??

Gjest girasol
Skrevet

Var litt uklar kanskje... Jeg er akademiker og bosatt i en annen landsdel, så det er rimelig opplagt at jeg ikke vil overta gården. Helt OK at han gjør det, altså, lurer bare på om jeg ikke må skrive under et sted eller noe.

Det er snakk om forskudd på arv fra far pluss arv fra mor her for vår brors del. Vi andre får ingenting. Det er neppe noe særlig å arve i fremtiden heller, i alle fall ikke noe som ligner på 500 000!

OK. I alle svarene som er kommet i denne tråden tror jeg du vil finne at det er ganske innlysende at din far ikke har anledning til å gi bort slike summer så lenge han sitter i uskiftet bo.

Kontakt advokat hvis dette er noe dere i familien ikke kan snakke om sammen!

Annonse

Skrevet

Frasier du deg odelsretten, så fratar du samtidig dine barn denne muligheten. Jeg ville tenkt meg godt om før jeg gjorde noe slikt.

Gjest odelsjenta
Skrevet

OK. I alle svarene som er kommet i denne tråden tror jeg du vil finne at det er ganske innlysende at din far ikke har anledning til å gi bort slike summer så lenge han sitter i uskiftet bo.

Kontakt advokat hvis dette er noe dere i familien ikke kan snakke om sammen!

Skjønner det... Men det er vanskelig. Antar at dersom jeg "stikker kjepper i hjulene" for opplegget deres, må jeg ta ansvar for administrasjonen av gården osv selv. Og det kan jeg virkelig ikke, bor 100 mil unna og har jobb, hus og familie her. Kommer sannsynligvis ikke til å foreta meg noe som helst, men har dårlig smak i munnen for hvordan de har ordnet seg.

Håper egentlig at dette stoppes av skattemyndighetene eller lignende...

Gjest ChiengMai
Skrevet

Nei, tror ikke det er sånn det fungerer :) Man betaler så vidt meg bekjent ikke ut ved odelskjøp. Kun ved arveoppgjør.

Eller tar jeg helt feil her??

Gubben min betalte i alle fall ut sine søsken da han overtok.

Gjest girasol
Skrevet

Gubben min betalte i alle fall ut sine søsken da han overtok.

Ja, men var foreldrene hans gått bort da?

Gjest girasol
Skrevet

Skjønner det... Men det er vanskelig. Antar at dersom jeg "stikker kjepper i hjulene" for opplegget deres, må jeg ta ansvar for administrasjonen av gården osv selv. Og det kan jeg virkelig ikke, bor 100 mil unna og har jobb, hus og familie her. Kommer sannsynligvis ikke til å foreta meg noe som helst, men har dårlig smak i munnen for hvordan de har ordnet seg.

Håper egentlig at dette stoppes av skattemyndighetene eller lignende...

Hm... der er SVÆRT mange dokumenter som skal signeres, fylles ut etc.og sendes til flere steder, bl.a.Statens Kartvesen (eller noe sånt...) Og det vil forundre meg mye hvis det ikke oppdages at det er begått flere feil her.

Men det høres veldig leit ut at dere har et så dårlig forhold til hverandre at dere ikke kan snakke åpent om dette da!?

Gjest ChiengMai
Skrevet

Ja, men var foreldrene hans gått bort da?

Nei, det var de ikke.

Gjest odelsjenta
Skrevet

Hm... der er SVÆRT mange dokumenter som skal signeres, fylles ut etc.og sendes til flere steder, bl.a.Statens Kartvesen (eller noe sånt...) Og det vil forundre meg mye hvis det ikke oppdages at det er begått flere feil her.

Men det høres veldig leit ut at dere har et så dårlig forhold til hverandre at dere ikke kan snakke åpent om dette da!?

Tja... dårlig forhold? Det var liksom mamma som var bindeleddet mellom meg og dem, jeg har bodd langt hjemmefra i nærmere 20 år. Har ikke hatt noe med gården å gjøre, så det er rett og rimelig at vår bror overtar. Har ikke sagt noe da planene ble lagt frem (da var alt bestemt) og har ingen alternativ løsning. Tror kanskje ikke vår bror vil overta dersom det ikke blir ordnet økonomisk slik som det blir gjort, pga at han må ta opp mye lån. Men vi er nedsyltet i gjeld her også, med svindyrt gammelt hus som kunne trengt både det ene og det andre, to små barn og en gammel, alt for liten bil. Kunne gjerne tenkt meg en liten slant jeg også...

Men nå føler jeg meg grisk og grådig. Takk til alle som har svart. Magefølelsen min er ikke blitt bedre, men antar at dersom noe virkelig feil har skjedd så blir det stoppet ett eller annet sted i systemet.

Annonse

Gjest odelsjenta som takket nei
Skrevet

Jeg har sagt fra meg odelen til min bror, signerte ikke på ett eneste papir jeg .....

Broren min overtok gården for et visst beløp, mamma og pappa ga oss to andre et beløp hver som forskudd på arv. Vår yngste bror har jobbet opp hyttefeltet som fulgte med, og er idag for millionær å regne :). Angrer allikevel ikke.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Tja... dårlig forhold? Det var liksom mamma som var bindeleddet mellom meg og dem, jeg har bodd langt hjemmefra i nærmere 20 år. Har ikke hatt noe med gården å gjøre, så det er rett og rimelig at vår bror overtar. Har ikke sagt noe da planene ble lagt frem (da var alt bestemt) og har ingen alternativ løsning. Tror kanskje ikke vår bror vil overta dersom det ikke blir ordnet økonomisk slik som det blir gjort, pga at han må ta opp mye lån. Men vi er nedsyltet i gjeld her også, med svindyrt gammelt hus som kunne trengt både det ene og det andre, to små barn og en gammel, alt for liten bil. Kunne gjerne tenkt meg en liten slant jeg også...

Men nå føler jeg meg grisk og grådig. Takk til alle som har svart. Magefølelsen min er ikke blitt bedre, men antar at dersom noe virkelig feil har skjedd så blir det stoppet ett eller annet sted i systemet.

''Magefølelsen min er ikke blitt bedre, men antar at dersom noe virkelig feil har skjedd så blir det stoppet ett eller annet sted i systemet.''

Etter å ha lest de siste innleggene dine i denne tråden skjønner jeg ikke helt hva slags feil som egentlig er begått i og med at det setter saken i et noe annerledes lys enn første innlegget ditt. Du har sagt fra deg odelen til fordel for broren din. Hvordan har du fraskrevet deg odelen i og med at du ikke har underskrevet et eneste papir?

Høres også ut som om du og andre søsken også har fått et beløp da broren overtok. Var dette beløpet i forhold til gårdens daværende verdi (verdi minus lån og eventuelle forbedringer som måtte gjøres)?

Hva er det egentlig du er ute etter? At broren din som har overatt en gård som neppe er særlig lukrativ og sikkert ikke gir noe særlig til avkastning skal ta opp lån for å gi deg penger ettersom du har mye lån og gammelt hus selv? Noe slikt betyr i de fleste tilfeller kroken på døra for den driver gården.

At det skal bli oppdaget og stoppet av "noen" er så godt som å tro på julenissen. Du må selv gjøre noe, og da bør du også være klar til å reise dit og overta selv. Jeg kjenner tilfeller der den med rettmessig odel har fått vite om overtakelse etter at tidsfrissten for å kreve sin rett er foreldet, og det var nok ikke noen i det offentlige som løftet en finger, nei. I det offentlige tar de for gitt at papirene de får er i orden, noe de også er så snart de er tinglyst og ingen protesterer innen tidsfristen.

Gjest ChiengMai
Skrevet

En ting til: Om broren din har overtatt på odel betyr det vel at faren din har borett på gården? I så fall skal jo dette regnes som inntektstap for broren din, min svigermors borett er f.eks beregnet til en halv mill., ho er 70 år og bor i eget hus på gården. Denne halve millionen fører f.eks til at beløpet mannen min som bruker kan låne for er betydelig lavere enn om denne boretten ikke eksisterte. Boretten kan også være slik at faren din skal bidra økonomisk fordi han bor billig og kanskje har andre goder. Det er ganske mange ting å ta hensyn til for brukeren, ting du kanskje ikke kjenner til. Som allerede nevnt syns jeg det hele virker litt annerledes i dine seneste innlegg i forhold til å det første.

Gjest odelsjenta
Skrevet

''Magefølelsen min er ikke blitt bedre, men antar at dersom noe virkelig feil har skjedd så blir det stoppet ett eller annet sted i systemet.''

Etter å ha lest de siste innleggene dine i denne tråden skjønner jeg ikke helt hva slags feil som egentlig er begått i og med at det setter saken i et noe annerledes lys enn første innlegget ditt. Du har sagt fra deg odelen til fordel for broren din. Hvordan har du fraskrevet deg odelen i og med at du ikke har underskrevet et eneste papir?

Høres også ut som om du og andre søsken også har fått et beløp da broren overtok. Var dette beløpet i forhold til gårdens daværende verdi (verdi minus lån og eventuelle forbedringer som måtte gjøres)?

Hva er det egentlig du er ute etter? At broren din som har overatt en gård som neppe er særlig lukrativ og sikkert ikke gir noe særlig til avkastning skal ta opp lån for å gi deg penger ettersom du har mye lån og gammelt hus selv? Noe slikt betyr i de fleste tilfeller kroken på døra for den driver gården.

At det skal bli oppdaget og stoppet av "noen" er så godt som å tro på julenissen. Du må selv gjøre noe, og da bør du også være klar til å reise dit og overta selv. Jeg kjenner tilfeller der den med rettmessig odel har fått vite om overtakelse etter at tidsfrissten for å kreve sin rett er foreldet, og det var nok ikke noen i det offentlige som løftet en finger, nei. I det offentlige tar de for gitt at papirene de får er i orden, noe de også er så snart de er tinglyst og ingen protesterer innen tidsfristen.

Nå tror jeg du blander sammen mine innlegg med "odelsjenta som takket nei" sitt innlegg!!!

Gjest odelsjenta
Skrevet

For å presisere: Jeg og min søster har ikke fått en krone, verken i forskudd på arv (fra far) eller i arv fra mor. Vi har heller ikke fått tilbud om å arve noe fra mor, og kommer neppe til å få det heller. En dag arver vi sannsynligvis en sliten, uomsettelig bolig. I den grad boliger selges i det området, går de for max 100-200 000. Vår bror har arvet 500 000.

Jeg mener ikke å virke grådig, men synes du dette ser rett ut?

Gjest ChiengMai
Skrevet

For å presisere: Jeg og min søster har ikke fått en krone, verken i forskudd på arv (fra far) eller i arv fra mor. Vi har heller ikke fått tilbud om å arve noe fra mor, og kommer neppe til å få det heller. En dag arver vi sannsynligvis en sliten, uomsettelig bolig. I den grad boliger selges i det området, går de for max 100-200 000. Vår bror har arvet 500 000.

Jeg mener ikke å virke grådig, men synes du dette ser rett ut?

Rett eller ikke, men det er ofte slik det foregår for at den som overtar gården i det hele tatt skal overleve økonomisk. Syns _du_ det er urettferdig kan du jo overta gården selv, det har du anledning til med sterkest odel.

Når det gjaldt de pengene jeg trodde du og søsteren din hadde fått blanda jeg nok sammen med odelsjenta som takka nei. Beklager så mye.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Nå tror jeg du blander sammen mine innlegg med "odelsjenta som takket nei" sitt innlegg!!!

Jepp, gjorde nok det. Beklager! :-(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...