Gå til innhold

Rettigheter i samboerforhold

Anbefalte innlegg

Gjest Takker for svar
Skrevet

Hvilke rettigheter har vi i et samboerforhold?

Min mann tror han har en form for plikt til å fø meg ved samlivsbrudd, men jeg mener dette selvsakt er i Amerika (for å ikke fortelle hvordan partneren er i senga etc) og ikke her :)

Men, jeg vet det er et aller annet som trår inn ved samboerforhold som har vart over to år, men kan ikke huske hva det er.

Noen?

(Det er ikke felles barn i bildet, han har ikke barn, jeg har fler)

Cookiemonster
Skrevet

Er det ikke tre år som er grensen, da? Uansett så gjelder dette kun felles interesser i felles bolig o.l., tror jeg. Han eller du har ingen plikt til å fø den andre i tilfelle et brudd, og det hadde heller ikke vært tilfellet om dere var gift. Det er ingenting som heter hustrubidrag i norge lenger.

Gjest Takker for svar
Skrevet

Er det ikke tre år som er grensen, da? Uansett så gjelder dette kun felles interesser i felles bolig o.l., tror jeg. Han eller du har ingen plikt til å fø den andre i tilfelle et brudd, og det hadde heller ikke vært tilfellet om dere var gift. Det er ingenting som heter hustrubidrag i norge lenger.

Men felles interesser i felles bolig gjelder da uansett tid på samboerforhold?

Lurer veldig på akkurat hva som trår i kraft etter to, eller som du tror tre, år som ikke er gjeldende allerede liksom.

Skrevet

Lurer veldig på akkurat hva som trår i kraft etter to, eller som du tror tre, år som ikke er gjeldende allerede liksom.

Det trer svært lite i kraft etter to år.

Det gjelder rett til å overta leiekontrakt på felles bolig som står i avdødes navn, og også muligens rett til å overta felles bolig som var eid av avdøde, men da ved å kjøpe den. Dette er ikke økonomiske rettigheter, bare juridiske.

Mange tror at det er som om man var gift etter to år. Det er veldig feil.

Cookiemonster
Skrevet

Nei, det har betydning hvor lenge man har vært "registrerte" samboere. Det er ikke så rart, egentlig. Det var tre år tidligere, men det kan godt hende det er to år (eller fire, for den saks skyld) nå. Men som Atene sier under her, så er ikke dette det samme som hvis man er gift uansett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...