Gjest Takker for svar Skrevet 2. januar 2008 Skrevet 2. januar 2008 Hvilke rettigheter har vi i et samboerforhold? Min mann tror han har en form for plikt til å fø meg ved samlivsbrudd, men jeg mener dette selvsakt er i Amerika (for å ikke fortelle hvordan partneren er i senga etc) og ikke her Men, jeg vet det er et aller annet som trår inn ved samboerforhold som har vart over to år, men kan ikke huske hva det er. Noen? (Det er ikke felles barn i bildet, han har ikke barn, jeg har fler) 0 Siter
Cookiemonster Skrevet 2. januar 2008 Skrevet 2. januar 2008 Er det ikke tre år som er grensen, da? Uansett så gjelder dette kun felles interesser i felles bolig o.l., tror jeg. Han eller du har ingen plikt til å fø den andre i tilfelle et brudd, og det hadde heller ikke vært tilfellet om dere var gift. Det er ingenting som heter hustrubidrag i norge lenger. 0 Siter
Gjest Takker for svar Skrevet 2. januar 2008 Skrevet 2. januar 2008 Er det ikke tre år som er grensen, da? Uansett så gjelder dette kun felles interesser i felles bolig o.l., tror jeg. Han eller du har ingen plikt til å fø den andre i tilfelle et brudd, og det hadde heller ikke vært tilfellet om dere var gift. Det er ingenting som heter hustrubidrag i norge lenger. Men felles interesser i felles bolig gjelder da uansett tid på samboerforhold? Lurer veldig på akkurat hva som trår i kraft etter to, eller som du tror tre, år som ikke er gjeldende allerede liksom. 0 Siter
Atene Skrevet 2. januar 2008 Skrevet 2. januar 2008 Men felles interesser i felles bolig gjelder da uansett tid på samboerforhold? Lurer veldig på akkurat hva som trår i kraft etter to, eller som du tror tre, år som ikke er gjeldende allerede liksom. Det trer svært lite i kraft etter to år. Det gjelder rett til å overta leiekontrakt på felles bolig som står i avdødes navn, og også muligens rett til å overta felles bolig som var eid av avdøde, men da ved å kjøpe den. Dette er ikke økonomiske rettigheter, bare juridiske. Mange tror at det er som om man var gift etter to år. Det er veldig feil. 0 Siter
Cookiemonster Skrevet 4. januar 2008 Skrevet 4. januar 2008 Men felles interesser i felles bolig gjelder da uansett tid på samboerforhold? Lurer veldig på akkurat hva som trår i kraft etter to, eller som du tror tre, år som ikke er gjeldende allerede liksom. Nei, det har betydning hvor lenge man har vært "registrerte" samboere. Det er ikke så rart, egentlig. Det var tre år tidligere, men det kan godt hende det er to år (eller fire, for den saks skyld) nå. Men som Atene sier under her, så er ikke dette det samme som hvis man er gift uansett. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.