Gå til innhold

Diskuter abort her -

Anbefalte innlegg

Gjest Angela26
Skrevet

Jeg begynner her jeg....

Ser at mora2 har faatt mye pepper for aa ha formulert seg feil.

Og jeg synes enkelte her svarer smaalig ved aa kalle mora2 :"drittsekk"

Kjaere folk!!

Abort er et svaert oemtaaelig tema, men alle boer kunne oppfoere seg som folk om det blir litt hett!

Og om man traar over streken, saa gaar det an aa si "unnskyld", og ydmyke seg litt, vaer klar over at det aa kalle folk er rett og slett barnslig!

Jeg er en av dem som er i mot abort, selv om jeg har utfoert det selv. Jeg har angret hele veien, selv om jeg foelte der og da at jeg hadde tungtveiende grunner for aa gjennomfoere det.

Kanskje letter samvittigheten min aa tenke at fosteret var ikke levedyktig, og ville uansett endt i abort. Men for meg blir det samtidig en falsk loegn.

Jeg forstaar det er en siste utvei for mange. Men jeg ser det er flere som gjoer det, fordi de hadde en "One night stand", eller fusket med prevansjon.

Slike ting byr meg i mot.

Jeg husker jeg saa en dokumentar om abort, der vi fikk se ingrepet...Et foster kan kjenne smerte allerede ved 6 uker... Jeg trenger ikke aa si noe mer... Kanskje har dere sett den selv ogsaa, og hvordan fosteret blir drept...:-(

• Svar 225
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Cookiemonster

51

• double

16

• Persille1365381127

13

• villbringebær

10

Skrevet

Jeg begynner her jeg....

Kjaere folk!!

Abort er et svaert oemtaaelig tema, men alle boer kunne oppfoere seg som folk om det blir litt hett!

Og om man traar over streken, saa gaar det an aa si "unnskyld", og ydmyke seg litt, vaer klar over at det aa kalle folk er rett og slett barnslig!

Jeg er en av dem som er i mot abort, selv om jeg har utfoert det selv. Jeg har angret hele veien, selv om jeg foelte der og da at jeg hadde tungtveiende grunner for aa gjennomfoere det.

Kanskje letter samvittigheten min aa tenke at fosteret var ikke levedyktig, og ville uansett endt i abort. Men for meg blir det samtidig en falsk loegn.

Jeg forstaar det er en siste utvei for mange. Men jeg ser det er flere som gjoer det, fordi de hadde en "One night stand", eller fusket med prevansjon.

Jeg husker jeg saa en dokumentar om abort, der vi fikk se ingrepet...Et foster kan kjenne smerte allerede ved 6 uker... Jeg trenger ikke aa si noe mer... Kanskje har dere sett den selv ogsaa, og hvordan fosteret blir drept...:-(

Takker...

". Men jeg ser det er flere som gjoer det, fordi de hadde en "One night stand", eller fusket med prevansjon. "

Akkurat,helt enig!!!

Jeg har også sett den filmen,den er helt grusom...

Og ja,jeg har nok gått litt over streken med det utsagnet mitt.

Men samtidig har jeg jo lov å si hva jeg mener på lik linje med de som har sagt sin mening.Og de sommer har kalt meg ting,får bare gjøre det.Det er deres mening.

Virker ikke som det er så mange her inne som er mot abort...

Skrevet

Så fint at du ser det slik.... og ikke kvinnene som faktisk har måtte ta et valg....

"Så fint at du ser det slik.... og ikke kvinnene som faktisk har måtte ta et valg...."

Kvinnene har tatt sitt valg,

barna derimot får ikke noe valg...

Sier ikke at det er et enkelt valg for kvinnene,men det er likevel et valg.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Nei,men når når noen har startet en egen tråd for i diskutere abort,syns jeg at motstandere også kan si sin mening.

Men det skader ikke å bruke hjernen man forhåpentligvis har fått utdelt og tenke over hvordan man ordlegger seg.

Skrevet

Men det skader ikke å bruke hjernen man forhåpentligvis har fått utdelt og tenke over hvordan man ordlegger seg.

sukk..så greit at..

Gjest Ingemanns kjære
Skrevet

"Så fint at du ser det slik.... og ikke kvinnene som faktisk har måtte ta et valg...."

Kvinnene har tatt sitt valg,

barna derimot får ikke noe valg...

Sier ikke at det er et enkelt valg for kvinnene,men det er likevel et valg.

Når du er så bastant, ser du ingen formidlende omstendigheter for kvinnene?

Mrs. Wallace
Skrevet

Tøys! Jeg er i gang for å prøve å bli gravid for tredje gang, jeg har mistet to ganger før, i uke 6 og 8.

Jeg kan garantere at abort gjør meg 100% ikke-gravid, og det gjorde ikke at jeg føler meg som en mor, selv om jeg har hatt to embryoer inne i meg.

Mange av de som aborterer vet jo ikke at de har vært gravide engang, kan godt være jeg har abortert flere ganger, og bare opplevd det som en forsinket mens. De fleste som prøver å bli gravide en stund, kan ha opplevd dette. Skulle det gjøre at jeg skulle tenke på meg selv som en mamma? Dette er bare tøys for å gjøre de som har abortert lei seg / tenke på embryoet som en person. Jeg ville jo blitt gal av sorg hvis jeg skulle tenkt på mine aborter som om jeg hadde mistet barna mine som jeg hadde et fullverdig forhold til. Jeg mistet drømmer og potensiell familielykke, men ikke barna mine.

Flott svar! Håper det lykkes for deg denne gangen. :)

Mrs. Wallace
Skrevet

Klart det,men jeg tror alle som har mistet et barn føler at de på en måte er mor..

Men ja,er å dra det litt langt med det utsagnet.

Men slik føler jeg det,og det er min mening.

Uheldigvis...

Jeg kjenner mange, mange som har mistet tidlig i svangerskapet. Ingen av dem ser på seg selv som en mor uten barn. Heldigvis, får man vel si, for dem.

Vet du forresten forskjellen på et embryo og et foster, sånn for ordens skyld?

Skrevet

"ha eks medfødt sykdom eller plager pga morens liv mm. "

Har ikke syke barn livets rett da?

''Har ikke syke barn livets rett da?''

Nei, alle syke barn har ikke livets rett. Noen vil dø av skadene sine uansett...

Gjest Shira :o)
Skrevet

"Det er bra. Men ingen empati for en kvinne i en vanskelig situasjon, det være seg av fysisk, psykisk eller sosial art? Da er du like ille som mørkemennene Børre Knudsen og Ludvig Nessa"

Joda,jeg har empati for kvinner i en vanskelig situasjon,men disse kvinnene kan tale sin sak.Det kan ikke disse barna...

Mange av kvinnene har selv satt seg i den situasjonen de er,med unntak av voldtekt.Og visst det er så umulig å få et barn,bør man tenke seg om før man har sex...

Og mørkemenn..Tja,...

''Og visst det er så umulig å få et barn,bør man tenke seg om før man har sex...''

Skal jeg la være og ha sex med samboeren min? Jeg kan ikke få barn nå, jeg har tungtveiende helsemessige årsaker for det.

Jeg har fra før ett barn som kom til, med prevansjon.

Skal vi sette strek for sexlivet vårt?

Jeg vil gjerne spørre deg om noe. Du sier at du taler det ufødte barns liv. Hvem skal tale for det barnet jeg allerede har (dette er en tenkt situasjon, om jeg skulle komme i en slik fortvilt situasjon). Hvem skal tale guttungens sak, han vil ha en mamma som ikke funger, en mamma som blir svært syk, muligens et søsken som er svært syk pga mamma medisiner.

Hvem skal tale min sak? Hvem skal tale for at jeg skal ha det noenlunde bra, og overleve?

Saker er sjelden sort-hvitt, og jeg synes vi skal være litt foriktige med å dømme for raskt. Noen er for, noen imot, andre midt i mellom, det er lov, men dømme? Det synes jeg ikke skal være lov.

Du fremstår veldig dømmendes i uttalelsene dine. Så jeg får bare håpe at du aldri vil oppleve en så fortvilt situasjon, hvor abort faktisk blir ett reellt valg for deg. Du kan si til meg i dag at det ikke er ett valg, men jeg tror nok at hadde du vært i situasjonen til noen av oss, så hadde du endret tankegang. Hadde du vært villig til og ofre så mye, at det gikk hardt utover dine barn som allerede er født?

Det krever mot og styrke og stå for sine valg og meninger, men det krever ikke mot og dømme...

Jeg er kanskje hard mot deg nå, men jeg vil bare få frem at en mening kan endres, etter situasjon, ting er ikke sort-hvitt.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1199432921' post='3768229]

''Og visst det er så umulig å få et barn,bør man tenke seg om før man har sex...''

Skal jeg la være og ha sex med samboeren min? Jeg kan ikke få barn nå, jeg har tungtveiende helsemessige årsaker for det.

Jeg har fra før ett barn som kom til, med prevansjon.

Skal vi sette strek for sexlivet vårt?

Jeg vil gjerne spørre deg om noe. Du sier at du taler det ufødte barns liv. Hvem skal tale for det barnet jeg allerede har (dette er en tenkt situasjon, om jeg skulle komme i en slik fortvilt situasjon). Hvem skal tale guttungens sak, han vil ha en mamma som ikke funger, en mamma som blir svært syk, muligens et søsken som er svært syk pga mamma medisiner.

Hvem skal tale min sak? Hvem skal tale for at jeg skal ha det noenlunde bra, og overleve?

Saker er sjelden sort-hvitt, og jeg synes vi skal være litt foriktige med å dømme for raskt. Noen er for, noen imot, andre midt i mellom, det er lov, men dømme? Det synes jeg ikke skal være lov.

Du fremstår veldig dømmendes i uttalelsene dine. Så jeg får bare håpe at du aldri vil oppleve en så fortvilt situasjon, hvor abort faktisk blir ett reellt valg for deg. Du kan si til meg i dag at det ikke er ett valg, men jeg tror nok at hadde du vært i situasjonen til noen av oss, så hadde du endret tankegang. Hadde du vært villig til og ofre så mye, at det gikk hardt utover dine barn som allerede er født?

Det krever mot og styrke og stå for sine valg og meninger, men det krever ikke mot og dømme...

Jeg er kanskje hard mot deg nå, men jeg vil bare få frem at en mening kan endres, etter situasjon, ting er ikke sort-hvitt.

Jeg mener ikke å være frekk eller utidig, men har du/dere tenkt på sterilisering?

Jeg bør/kan ikke få flere barn av helsemessige hensyn og valgte å sterilisere meg, noe jeg ikke har angret på en dag! :o)

Gjest Shira :o)
Skrevet

Jeg mener ikke å være frekk eller utidig, men har du/dere tenkt på sterilisering?

Jeg bør/kan ikke få flere barn av helsemessige hensyn og valgte å sterilisere meg, noe jeg ikke har angret på en dag! :o)

Ja, vi har vært inne på tanken. Men så er det dette med at jeg en dag skal bli bra da.

Legene sier at før eller senere skal det bli skikk på meg, og at alle medisinene skal ned på et minimum. Siden vi har barneønske, vi er unge, så er vi ikke klar for noe så drastisk enda.

Så en gang, frem i tid, ser vi for oss at det skal være mulighet for barn, det går bare ikke nå. Jeg jobber hele tiden nå, for å bli bedre, veien er bare mer kronglete enn planlagt :o)

Frekk er du ikke, det er jo et reelt spørsmål.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1199433791' post='3768238]

Ja, vi har vært inne på tanken. Men så er det dette med at jeg en dag skal bli bra da.

Legene sier at før eller senere skal det bli skikk på meg, og at alle medisinene skal ned på et minimum. Siden vi har barneønske, vi er unge, så er vi ikke klar for noe så drastisk enda.

Så en gang, frem i tid, ser vi for oss at det skal være mulighet for barn, det går bare ikke nå. Jeg jobber hele tiden nå, for å bli bedre, veien er bare mer kronglete enn planlagt :o)

Frekk er du ikke, det er jo et reelt spørsmål.

Når dere ser for dere at du blir så bra at flere barn er aktuelt så er det jo klart at sterilisering ikke er et alternativ. :o)

Cookiemonster
Skrevet

Jeg begynner her jeg....

Kjaere folk!!

Det er ikke denne filmen med scener som er beviselig feil? Fostre som blir oppgitt å være 12 uker, men som er minst 18 uker etc.? Veldig mye tull og direkte løgn i både propaganda og filmer som later som om de er nøytrale dokumentarer på dette området.

Ellers er jeg imidlertid enig med deg.

Skrevet

"ha eks medfødt sykdom eller plager pga morens liv mm. "

Har ikke syke barn livets rett da?

Det er det jeg mener med at diskusjonen kan gå langt :) Ha en god helg, nå drar jeg på fjellet for helgen :)

Cookiemonster
Skrevet

Når du er så bastant, ser du ingen formidlende omstendigheter for kvinnene?

Ingen nekter på at det er et vanskelig valg for de fleste. Det endrer derimot ikke fakta. Og selvsagt finnes det såkalte formildende omstendigheter. Det kan det også gjøre hvis man skyter naboen.

Ikke noe av dette endrer imidlertid det faktum at hvis man tar abort, så tar man et (menneske)liv. Det er helt uinteressant å diskutere hvorvidt fosteret kjenner smerte, om det har bevissthet etc. - vi dreper heller ikke folk som er så utviklingshemmede at de ikke har noe tankeliv, eller folk som ligger i koma. Om man dreper noen som sover, eller noen som av en medinsk årsak ikke kjenner smerte, så er det likevel et drap.

Dette er et spørsmål som er både politisk og verdimessig. Det verdimessige er enkelt - abort er drap, og får ganske enkelt ikke blitt noe annet. Det politiske spørsmålet blir demed hvorvidt man skal tillate en mor å bestemme over livet til et foster. Det er bare tåkeprat og forsøk på unnaluring å la være å kalle denne spaden for en spade.

Cookiemonster
Skrevet

Tøys! Jeg er i gang for å prøve å bli gravid for tredje gang, jeg har mistet to ganger før, i uke 6 og 8.

Jeg kan garantere at abort gjør meg 100% ikke-gravid, og det gjorde ikke at jeg føler meg som en mor, selv om jeg har hatt to embryoer inne i meg.

Mange av de som aborterer vet jo ikke at de har vært gravide engang, kan godt være jeg har abortert flere ganger, og bare opplevd det som en forsinket mens. De fleste som prøver å bli gravide en stund, kan ha opplevd dette. Skulle det gjøre at jeg skulle tenke på meg selv som en mamma? Dette er bare tøys for å gjøre de som har abortert lei seg / tenke på embryoet som en person. Jeg ville jo blitt gal av sorg hvis jeg skulle tenkt på mine aborter som om jeg hadde mistet barna mine som jeg hadde et fullverdig forhold til. Jeg mistet drømmer og potensiell familielykke, men ikke barna mine.

Fin omskriving og pynting på fakta for at det skal høres bedre ut. Det endrer derimot ikke det faktum at enten forsteret dør av seg selv, eller man dreper det, så er det snakk om et liv som dør. Når et foster dør av seg selv, ie. man aborterer, så er det enten fordi det er noe galt med fosteret slik at det ikke er levedyktig, eller fordi det er problemer med morens kropp, slik at fosteret ikke kan utvikle seg og leve der. Det er ikke morens feil, med mindre det er eksterne faktorer som er skyld i det.

Det er selvsagt synd hvis noen som mister et barn blir "gale av sorg", men det i seg selv rettferdiggjør ikke at man skal late som om et foster ikke er et liv.

Cookiemonster
Skrevet

Jeg kjenner mange, mange som har mistet tidlig i svangerskapet. Ingen av dem ser på seg selv som en mor uten barn. Heldigvis, får man vel si, for dem.

Vet du forresten forskjellen på et embryo og et foster, sånn for ordens skyld?

Ikke begynn med flisespikking, nå. Den eneste forskjellen på et embryo og et foster er at det første er på et tidligere utviklingsstadie enn det andre. Det er like mye et liv. Alle forsøk på å beskrive et embryo som ikke liv faller gjennom enhver vitenskapelig definisjon.

Jeg vet forøvrig flere som har tatt abort før 12 uker, og som angrer bittert den dag i dag. Noen har sågar gitt fosteret et navn for seg selv. Som svar på ditt eksempel om de som har mistet et foster og som ikke bryr seg om det.

Cookiemonster
Skrevet

Men hvorfor skriver du at abort / fødsel ikke gjør deg u-gravid da?

Det høres ut som et typisk amerikansk-type propagandautsagn. Det gjør deg selvsagt u-gravid, men meningen er sannsynligvis at det ikke er fullt så enkelt. Sikkert for å få evt. kvinner som har et lettsindig forhold til abort til å tenke seg om. Som utsagn i en debat er det rimelig verdiløst, synes jeg.

Cookiemonster
Skrevet

Skal du fortelle folk hvem som bør og ikke bør lese slike tråder også nå? Ja, du er jammen ei fin ei med greie på det meste.

Herregud, nå begynner dere å bli mer enn tillatt barnslige her. Greit at denne "mora2" har noen mindre gjennomtenkte utsagn, og er altfor lite kritisk til hva hun siterer og gjengir. Men her er jeg faktisk enig: Hvis man har tatt abort og sliter med det, hvorfor i all verden skal man da lese en tråd som man VET snakker om ting som får en til å føle seg dårlig?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...