Gå til innhold

Diskuter abort her -

Anbefalte innlegg

Gjest mukluk
Skrevet

''Så til dere som roper opp om unødvendige aborter: Det er ikke ditt liv. Det er ikke du som er ekspert på den aktuelle gravide og hennes liv. Greit, abort er ikke aktuelt for dere, men det er fordi dere har ressursene og helsen til å bære fram et barn.''

I mange sammenhenger kan det vaere slik. For meg er troen paa at _det skal gaa greit likevel_, selv om jeg ikke hadde den noedvendige stoetten som jeg trengte.

Jeg tenker ogsaa paa et lite embryo som liv, som har retten til aa leve.

Ingen kan sette seg som herre over andres liv. Men alle kan ha sin mening om hva som er rett og galt. Samtidig kan denne meningen forandres ut i fra egen erfaring. Ogsaa, om en kvinne blir gravid, gaar paa sterke medisiner som vil skade fosteret eller henne selv, saa forstaar jeg hennes valg av abort.

Men her er det mange nyanser...

'' Om man snakker om "unødvendige aborter", så høres det for meg ut som man er særdeles opptatt av å dømme andre mennesker. Abortloven er der for en grunn, det er nettopp fordi slike som dere ikke skal sette dere selv som herre over noen annens liv.''

Jeg kan kun snakke for meg selv her, slik jeg oppfatter det.

Jeg doemmer ingen for at de velger abort. Men paa et forum som dette, kan jeg si hva jeg synes om en abort. Jeg har jo selv utfoert det en gang, og vet hvor vanskelig det var...

Det blir lik utsagnet til Jesus: "Kast den foerste steinen, du som er uten synd". Jeg maattet ha lagt fra meg steinen og gaatt min vei.

Ei venninne av meg tok abort i 12 uke. Dette for at samboeren truet med aa avslutte forholdet hvis hun ikke gjorde det...

Jeg holdt mine meninger for meg selv, og troestet og stoettet henne saa godt jeg kunne.

Du hoerer jo ofte om jenter som velger abort pga:

One night stands

Ingen bruk av prevansjon

Fyllesex

Etc.....

Jeg blir bare trist av aa lese dette. Ikke bare paa tanke paa disse embryonene som ikke faar en sjanse, men ogsaa paa disse jentene, hva de utsetter seg for, psykisk og fysisk.

Det er jo dem som aldri kan faa barn etterpaa, evt. pga. komplikasjoner.

Eller psykiske reaksjoner.

Men hvilken rolle spiller det at disse embryoene ikke får noen sjanse? De har vært på vei mot livet i noen korte uker, så blir det avbrutt. Hva så? De vet jo ikke selv at de går glipp av noe. Det blir jo født mange barn hver eneste dag som er ønsket.

Fortsetter under...

• Svar 225
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Cookiemonster

51

• double

16

• Persille1365381127

13

• villbringebær

10

Skrevet

''Så til dere som roper opp om unødvendige aborter: Det er ikke ditt liv. Det er ikke du som er ekspert på den aktuelle gravide og hennes liv. Greit, abort er ikke aktuelt for dere, men det er fordi dere har ressursene og helsen til å bære fram et barn.''

I mange sammenhenger kan det vaere slik. For meg er troen paa at _det skal gaa greit likevel_, selv om jeg ikke hadde den noedvendige stoetten som jeg trengte.

Ingen kan sette seg som herre over andres liv. Men alle kan ha sin mening om hva som er rett og galt. Samtidig kan denne meningen forandres ut i fra egen erfaring. Ogsaa, om en kvinne blir gravid, gaar paa sterke medisiner som vil skade fosteret eller henne selv, saa forstaar jeg hennes valg av abort.

Men her er det mange nyanser...

'' Om man snakker om "unødvendige aborter", så høres det for meg ut som man er særdeles opptatt av å dømme andre mennesker. Abortloven er der for en grunn, det er nettopp fordi slike som dere ikke skal sette dere selv som herre over noen annens liv.''

Jeg kan kun snakke for meg selv her, slik jeg oppfatter det.

Jeg doemmer ingen for at de velger abort. Men paa et forum som dette, kan jeg si hva jeg synes om en abort. Jeg har jo selv utfoert det en gang, og vet hvor vanskelig det var...

Det blir lik utsagnet til Jesus: "Kast den foerste steinen, du som er uten synd". Jeg maattet ha lagt fra meg steinen og gaatt min vei.

Ei venninne av meg tok abort i 12 uke. Dette for at samboeren truet med aa avslutte forholdet hvis hun ikke gjorde det...

Jeg holdt mine meninger for meg selv, og troestet og stoettet henne saa godt jeg kunne.

Du hoerer jo ofte om jenter som velger abort pga:

One night stands

Ingen bruk av prevansjon

Fyllesex

Etc.....

Jeg blir bare trist av aa lese dette. Ikke bare paa tanke paa disse embryonene som ikke faar en sjanse, men ogsaa paa disse jentene, hva de utsetter seg for, psykisk og fysisk.

Det er jo dem som aldri kan faa barn etterpaa, evt. pga. komplikasjoner.

Eller psykiske reaksjoner.

''I mange sammenhenger kan det vaere slik. For meg er troen paa at _det skal gaa greit likevel_, selv om jeg ikke hadde den noedvendige stoetten som jeg trengte.

Men her er det mange nyanser...''

Da forstår du mye mer enn mange andre. Men at et embryo har "rett til å leve" klarer jeg ikke si meg enig i. En angrepille avbryter jo også et liv, ut i fra din definisjon. Og hva med alle gangene man _kunne_ ha blitt gravid, men ikke blir det på grunn av prevensjon? Jeg vet ikke helt hvorfor du setter grensen ved positiv graviditetstest.

Jeg er forøvrig glad for at du støttet venninnen din uten forbehold eller formaninger. Du er en sjenerøs person, Angela :)

Cookiemonster
Skrevet

Dokumentaren ble vist paa den kristne kanalen Visjon Norge, og senere sendt paa nrk1/nrk2, tror jeg.

Man kunne tydelig se armer,ben,kroppen, til og med oeynene som var formet som bitte smaa svarte kuler....

Hvor gamle fostrene var vet jeg ikke.

Det høres ut som den feilaktige og ubrukelige dokumentaren jeg tenker på, ja. Her er det snakk om at de viser fostre som de påstår er under 12 uker gamle, men som medisinsk sett umulig kan være så unge. Ergo gir de et feil bilde av hvordan det ser ut, selv om prinsippet er helt riktig. Dette er sjokkpropaganda, og useriøst fordi de gir feil informasjon helt overlagt.

Cookiemonster
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1199439874' post='3768357]

Jeg argumenter ikke for min rett til å ha sex. Der leser du meg feil. Jeg spør om jeg skal slutte og ha sex. Ikke bland kortene. Jeg bruker prevansjon, men som sagt, jeg har faktisk opplevd at prevansjon sviker.

Ser du svaret mitt til Lillemus, så ser du svaret mitt ang sterilisering på nåværende tidspunkt.

Vet du, at akkurat nå er faktisk dette et så sårt tema hos meg, at det påvirket sexlivet, jeg trekker meg unna.

Er ikke sexlivet viktig i et forhold?

Poenget mitt er at en sak har alltid flere sider. Jeg spør jo etter flere sider fra mora2 også. Dessverre har mange av hennes utspill de siste dagene vært dømmendes. Jeg spør etter meningene om situasjonen hennes hadde vært annerledes.

Jeg kaller også en spade for en spade, etter mine meninger. Allikevel prøver jeg og ikke dømme.

Jeg spør bare om ikke det er mulig og ha to tanker i hodet samtidig? Snu litt på spaden?

Selvfølgelig har en sak alltid flere sider. Men fakta er også ubestridelige, og det medfører f.eks. at å si at abort ikke er drap faller på sin egen urimelighet. Spørsmålet er om det er en type drap man skal akseptere.

Når det gjelder sex og prevensjon, så skjønner jeg godt hva du mener. Men uansett er det du og partneren din som har ansvaret. Hvis f.eks. p-piller er for usikre for deg, så er kondom et sikrere alternativ (100% sikkert med mindre den sprekker, og man får veldig sterke kondomer i dag). Poenget var jo at du satte sexlivet ditt opp mot et fosters liv når du spurte om dere skal slutte å ha sex. Hvorvidt du skal ha sex eller ikke er helt og holdent opp til deg, og det er ditt eget ansvar å ta konsekvensene av det. Og hvis dette innebærer at du blir gravid så er det ditt ansvar, enten prevensjonen svikter eller ei. Og hvis det er helt katastrofalt å bli gravid så burde man kanskje ikke ha samleie. Det finnes mange andre måter å ha sex på.

Cookiemonster
Skrevet

Når ting ikke engang går inn med teskje, må det være ov til å kalle en spade for en spade.

Jepp, det er lov.

Spade: Dette er en tråd om abort i seg selv. Her kan man diskutere abort.

Spade: Du og mange andre her bruker DENNE tråden, som (som nevnt over) er for å diskutere abort, til å kjefte på mora2 fordi hun har skrevet usympatiske ting i en ANNEN tråd.

Skrevet

Jepp, det er lov.

Spade: Dette er en tråd om abort i seg selv. Her kan man diskutere abort.

Spade: Du og mange andre her bruker DENNE tråden, som (som nevnt over) er for å diskutere abort, til å kjefte på mora2 fordi hun har skrevet usympatiske ting i en ANNEN tråd.

''Du og mange andre her bruker DENNE tråden, som (som nevnt over) er for å diskutere abort, til å kjefte på mora2 fordi hun har skrevet usympatiske ting i en ANNEN tråd.''

Da foreslår jeg at du leser mine innlegg i denne tråden en gang til, g da vil du se at jeg ikke med ett eneste ord kritiserer noe hun har skrevet i en annen tråd, kun denne.

Annonse

Cookiemonster
Skrevet

Jeg er verken for eller i mot abort på et personlig plan. Jeg er definitivt for abort på et samfunnsmessig plan. Ja, det er leit, men alternativet er desto grusommere.

Som mange vet har jeg en uplanlagt sønn. Det passet dårlig å få barn på det tidspunktet, jeg hadde ikke jobb og har måtte utsette framtidsplanene mine med noen år. Forholdet var også ustabilt og er nå avsluttet. Jeg har ikke angret et sekund på at jeg valgte å beholde den gang, fordi jeg elsket barnet mitt fra det øyeblikk jeg så han på ultralyd i uke åtte og forsto at han var virkelig. Han så faktisk ut som et bittelite menneske. Når det er sagt, så hadde jeg ikke dømt noen som valgte annerledes. Jeg er ekspert på mitt liv og meg selv, og visste at dette var noe jeg skulle klare. En annen hadde kanskje ikke klart verken graviditeten eller å ta vare på barnet når det kom og da er en tidlig abort det eneste og beste alternativet.

Jeg ble også gravid igjen nå nylig og bestemte meg for å beholde, men det endte i spontanabort. Igjen var det en avveining for og i mot. Denne gangen var det ikke bare snakk om praktiske problemer, men også psykiske/helsemessige. Jeg går på medisiner som hjelper meg fungere i hverdagen, blant annet for å få sove, for å ikke ha panikkangst og for å begrense flashbacks. Disse måtte jeg ha sluttet med. Graviditeten i seg selv ville gjort min psykiske helse mange ganger verre, fordi det vekker følelser av å miste kontroll over min egen kropp. Det ville igjen forårsaket flere flashbacks, dårligere søvn og dårligere sjanse til å fungere i hverdagen. Sjansene for å slite etter fødselen var også store. Men jeg kjenner meg, jeg vet at jeg skulle kommet igjennom det og jeg hadde hatt støtte til å ta vare på mitt første barn i denne perioden. Noen andre hadde nok valgt annerledes, fordi de ikke har de samme mulighetene for støtte eller fordi det hadde ført til et sammenbrudd.

Så til dere som roper opp om unødvendige aborter: Det er ikke ditt liv. Det er ikke du som er ekspert på den aktuelle gravide og hennes liv. Greit, abort er ikke aktuelt for dere, men det er fordi dere har ressursene og helsen til å bære fram et barn. Om man snakker om "unødvendige aborter", så høres det for meg ut som man er særdeles opptatt av å dømme andre mennesker. Abortloven er der for en grunn, det er nettopp fordi slike som dere ikke skal sette dere selv som herre over noen annens liv.

For å si det enkelt: Jeg setter de menneskene berørt av graviditeten høyere enn livet til et embryo.

Litt både og, egentlig.

"Så til dere som roper opp om unødvendige aborter: Det er ikke ditt liv."

Sant nok. Og fosteret i magen til mor er heller ikke mors liv. Argumentet om mors liv er ganske enkelt å si at det er greit å ta et liv for at et annet ikke skal få det ubekvemt. I dette ligger at mors ønske om å leve på en viss måte er mer verdt enn barnets liv. Dette er en spade.

"Greit, abort er ikke aktuelt for dere, men det er fordi dere har ressursene og helsen til å bære fram et barn."

Det har de aller, aller fleste. De aller, aller fleste som tar abort gjør det fordi det "ikke passer å få barn der og da". Altså, fordi mor og/eller far ikke er villige til å endre på livet sitt. Vi har dermed et eksempel på at foreldrenes bekvemmelighet er viktigere enn barnets liv.

"Om man snakker om "unødvendige aborter", så høres det for meg ut som man er særdeles opptatt av å dømme andre mennesker."

Både og. Hvis en kvinne tar abort fordi hun ikke har lyst på barn, men ellers er i stand til å ta vare på det, så forbeholder jeg meg retten til å "dømme" henne. Jeg "dømmer" henne dermed for å sette sin egen livsstil over et annet menneskes liv. Spade.

"Abortloven er der for en grunn, det er nettopp fordi slike som dere ikke skal sette dere selv som herre over noen annens liv."

Se litt på hva du skriver her. Du anklager abortmotstandere for å sette seg som herre over noen annens liv, nemlig den potensielle morens. Hvordan da? Bestemmer abortmotstanderen at denne potensielle moren skal dø? Neppe. Bestemmer denne potensielle moren at fosteret skal dø? Ubestridelig.

Det hjelper lite at det er en vanskelig avgjørelse å ta abort. Det skjønner alle at det er. Det er likevel snakk om å ta et liv, uansett hvor mye man forsøker å relativisere det vekk i tåkeprat om at et foster på 12 uker ikke er å regne som et liv etc.

"For å si det enkelt: Jeg setter de menneskene berørt av graviditeten høyere enn livet til et embryo."

I praksis setter du da foreldrenes komfort høyere enn et annet liv. Greit nok, men hvis man mener dette, så må man stå for det, og ikke forsøke å relativisere det bort (slik du gjør når du nå kaller det et embry - et embryo er nøyaktig det samme som et foster, bare tidligere i utviklingen ).

Cookiemonster
Skrevet

Men hvilken rolle spiller det at disse embryoene ikke får noen sjanse? De har vært på vei mot livet i noen korte uker, så blir det avbrutt. Hva så? De vet jo ikke selv at de går glipp av noe. Det blir jo født mange barn hver eneste dag som er ønsket.

Et spedbarn som er 2 timer gammelt "vet heller ikke at det går glipp av noe" hvis du dreper det. Spade.

Gjest mukluk
Skrevet

Et spedbarn som er 2 timer gammelt "vet heller ikke at det går glipp av noe" hvis du dreper det. Spade.

Nei, selvfølgelig ikke. At jeg ikke tenkte på det! Jeg vil nå si at det er forskjell på et barn som er født og et foster som ikke er levedyktig.

Cookiemonster
Skrevet

''Du og mange andre her bruker DENNE tråden, som (som nevnt over) er for å diskutere abort, til å kjefte på mora2 fordi hun har skrevet usympatiske ting i en ANNEN tråd.''

Da foreslår jeg at du leser mine innlegg i denne tråden en gang til, g da vil du se at jeg ikke med ett eneste ord kritiserer noe hun har skrevet i en annen tråd, kun denne.

Da er det enda verre, fordi du kritiserer henne for å ha andre meninger enn deg. I en tråd om abort, som ikke diskuterer én person eller et personlig tilfelle, må det være høyde for å gi uttrykk for meningene sine i klartekst. Og det gjelder enten du liker menigene elle ikke. Jeg mener at menigene dine er usympatiske, og at du relativiserer bort noe som er drap med tåkeprat. Jeg holder meg likevel for god til å kalle deg dum, idiot etc.

Skrevet

Da er det enda verre, fordi du kritiserer henne for å ha andre meninger enn deg. I en tråd om abort, som ikke diskuterer én person eller et personlig tilfelle, må det være høyde for å gi uttrykk for meningene sine i klartekst. Og det gjelder enten du liker menigene elle ikke. Jeg mener at menigene dine er usympatiske, og at du relativiserer bort noe som er drap med tåkeprat. Jeg holder meg likevel for god til å kalle deg dum, idiot etc.

Jeg har overhodet ikke kritisert henne for å ha andre meninger enn meg, jeg har kritisert måten hun fremlegger sine meninger på, og at dette kan være støtende for andre.

Les ting skikkelig før du begynner å arse opp steminga.

Cookiemonster
Skrevet

Nei, selvfølgelig ikke. At jeg ikke tenkte på det! Jeg vil nå si at det er forskjell på et barn som er født og et foster som ikke er levedyktig.

Snakket vi om å ikke være levedyktig nå? Det er da noe annet. Du kan ikke si at et foster ikke er levedyktig med mindre det er noe galt med det. Og abort på et foster som likevel vil dø når det blir født er litt annerledes enn abort på et friskt foster. Og DEN forskjellen er faktisk ikke annet enn noe man konstruerer for å rettferdiggjøre å drepe et foster.

Cookiemonster
Skrevet

Jeg har overhodet ikke kritisert henne for å ha andre meninger enn meg, jeg har kritisert måten hun fremlegger sine meninger på, og at dette kan være støtende for andre.

Les ting skikkelig før du begynner å arse opp steminga.

"arse opp stemningen" hehehehe. Nuvel.

Som jeg sa - det hun skriver her synes jeg ofte er litt teit formulert, og hun siterer ting som ikke nødvendigvis er relevante. Det er imidlertid små bagateller. Det er mulig jeg husker feil - i såfall, kan du komme med noen eksempler på utsagn i denne tråden som er så forferdelige?

Annonse

Gjest Angela26
Skrevet

''I mange sammenhenger kan det vaere slik. For meg er troen paa at _det skal gaa greit likevel_, selv om jeg ikke hadde den noedvendige stoetten som jeg trengte.

Men her er det mange nyanser...''

Da forstår du mye mer enn mange andre. Men at et embryo har "rett til å leve" klarer jeg ikke si meg enig i. En angrepille avbryter jo også et liv, ut i fra din definisjon. Og hva med alle gangene man _kunne_ ha blitt gravid, men ikke blir det på grunn av prevensjon? Jeg vet ikke helt hvorfor du setter grensen ved positiv graviditetstest.

Jeg er forøvrig glad for at du støttet venninnen din uten forbehold eller formaninger. Du er en sjenerøs person, Angela :)

Det er som sagt mange nyanser. Om man er i mot abort, som jeg er, saa har jeg forstaaelse om noen velger dette.

Verden er ikke svart hvitt.

Jeg oensker bare at alle skal ta ansvar, baade for seg selv, og et lite liv. Alle seksuelle aktive mennesker vet at hopp av i svingen, fusking ved bruk av p-piller/p-plaster, kan foere til en graviditet. Ogsaa aa unnlate bruk av kondom eller annen prevansjon.

"De sikre periodene" kan forsyves av hormonforandring og/eller stress.

Jeg liker ikke tanken paa bruken av angrepille heller. Men heller det (hvis kondomen sprekker feks.) enn aa vente aa se om mensen kommer til rett tid...Slik jeg tenker det, er abort verre.

Dette fordi:

Et foster kjenner smertene ved en abort. Ved medisinsk abort blir et foster revet i stykker, rett og slett.

Ved abortpiller vet jeg ikke hva som skjer. Men fosteret doer ihvertfall, og det er trist aa tenke paa hva det maa gaa igjennom.

Til lengre uti svangerskapet kvinnen er, jo stoerre er risikoen under et slikt inngrep. Det hender kvinnen blir steril etterpaa, iverste fall.

Kvinnen kan ogsaa faa foelelsesmessige problemer jo lengre svanger hun gaar.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Selvfølgelig har en sak alltid flere sider. Men fakta er også ubestridelige, og det medfører f.eks. at å si at abort ikke er drap faller på sin egen urimelighet. Spørsmålet er om det er en type drap man skal akseptere.

Når det gjelder sex og prevensjon, så skjønner jeg godt hva du mener. Men uansett er det du og partneren din som har ansvaret. Hvis f.eks. p-piller er for usikre for deg, så er kondom et sikrere alternativ (100% sikkert med mindre den sprekker, og man får veldig sterke kondomer i dag). Poenget var jo at du satte sexlivet ditt opp mot et fosters liv når du spurte om dere skal slutte å ha sex. Hvorvidt du skal ha sex eller ikke er helt og holdent opp til deg, og det er ditt eget ansvar å ta konsekvensene av det. Og hvis dette innebærer at du blir gravid så er det ditt ansvar, enten prevensjonen svikter eller ei. Og hvis det er helt katastrofalt å bli gravid så burde man kanskje ikke ha samleie. Det finnes mange andre måter å ha sex på.

Jeg synes du tillegger meg flere meninger enn jeg har her nå. Jeg setter ikke sexlivet opp mot livet til et foster. Jeg har flere tanker på en gang, flere spørsmål på en gang. Du fremstiller jo nå meningene mine sort-hvitt, når jeg etterlyser alle gråsonene.

Jeg har heller ikke sagt noe om hvilken prevansjon jeg bruker. Jeg synes du henger deg veldig opp i dette med å ha sex eller ikke. Jeg spurte for det virket så enkelt at man skulle tenke seg om før man hadde sex. Er det så enkelt når man er i ett parforhold? Prevansjon er veldig godt i våre dager, men allikevel skjer det innimellom, slik er det bare. Og i de fleste sexliv innebærer samleie.

Jeg er heller ikke så dum at jeg ikke vet at ting er mitt ansvar. Spørsmålet er jo hvordan man tar ansvaret.

Har jeg forresten sagt noe om jeg er imot eller ikke? Jeg etterlyser jo bare tanker fra dere som er imot, hva dere hadde gjort om dere skulle komme i en så fortvilt situasjon. Jeg har nemlig lært at man kan ha mange meninger, helt til man faktisk står oppi det selv, da må man noen ganger revurdere meningene sine.

Du har rett til og tale din sak, men når du tillegger meg meninger jeg ikke har, eller leser ting jeg ikke har skrevet, da får jeg problemer med å ta argumentene seriøst.

Jeg undrer meg jo på om meningene står like grunnfast, om situasjonen forandrer seg. Da bør ikke du halshugge meg med en gang, for da ødelegger du for din troverdighet.

Skrevet

"arse opp stemningen" hehehehe. Nuvel.

Som jeg sa - det hun skriver her synes jeg ofte er litt teit formulert, og hun siterer ting som ikke nødvendigvis er relevante. Det er imidlertid små bagateller. Det er mulig jeg husker feil - i såfall, kan du komme med noen eksempler på utsagn i denne tråden som er så forferdelige?

Du får heller lese det jeg har skrevet.

Skrevet

Litt både og, egentlig.

"Så til dere som roper opp om unødvendige aborter: Det er ikke ditt liv."

Sant nok. Og fosteret i magen til mor er heller ikke mors liv. Argumentet om mors liv er ganske enkelt å si at det er greit å ta et liv for at et annet ikke skal få det ubekvemt. I dette ligger at mors ønske om å leve på en viss måte er mer verdt enn barnets liv. Dette er en spade.

"Greit, abort er ikke aktuelt for dere, men det er fordi dere har ressursene og helsen til å bære fram et barn."

Det har de aller, aller fleste. De aller, aller fleste som tar abort gjør det fordi det "ikke passer å få barn der og da". Altså, fordi mor og/eller far ikke er villige til å endre på livet sitt. Vi har dermed et eksempel på at foreldrenes bekvemmelighet er viktigere enn barnets liv.

"Om man snakker om "unødvendige aborter", så høres det for meg ut som man er særdeles opptatt av å dømme andre mennesker."

Både og. Hvis en kvinne tar abort fordi hun ikke har lyst på barn, men ellers er i stand til å ta vare på det, så forbeholder jeg meg retten til å "dømme" henne. Jeg "dømmer" henne dermed for å sette sin egen livsstil over et annet menneskes liv. Spade.

"Abortloven er der for en grunn, det er nettopp fordi slike som dere ikke skal sette dere selv som herre over noen annens liv."

Se litt på hva du skriver her. Du anklager abortmotstandere for å sette seg som herre over noen annens liv, nemlig den potensielle morens. Hvordan da? Bestemmer abortmotstanderen at denne potensielle moren skal dø? Neppe. Bestemmer denne potensielle moren at fosteret skal dø? Ubestridelig.

Det hjelper lite at det er en vanskelig avgjørelse å ta abort. Det skjønner alle at det er. Det er likevel snakk om å ta et liv, uansett hvor mye man forsøker å relativisere det vekk i tåkeprat om at et foster på 12 uker ikke er å regne som et liv etc.

"For å si det enkelt: Jeg setter de menneskene berørt av graviditeten høyere enn livet til et embryo."

I praksis setter du da foreldrenes komfort høyere enn et annet liv. Greit nok, men hvis man mener dette, så må man stå for det, og ikke forsøke å relativisere det bort (slik du gjør når du nå kaller det et embry - et embryo er nøyaktig det samme som et foster, bare tidligere i utviklingen ).

''I praksis setter du da foreldrenes komfort høyere enn et annet liv. Greit nok, men hvis man mener dette, så må man stå for det, og ikke forsøke å relativisere det bort (slik du gjør når du nå kaller det et embry - et embryo er nøyaktig det samme som et foster, bare tidligere i utviklingen ).''

I så fall er et egg og en sædcelle det samme som et foster, bare tidligere i utviklingen.

Gjest Angela26
Skrevet

Ett liv er ett liv uansett.

En voksen person er ikke mer verdt enn et lite barn, bare for at det har levd lengre.

Saaledes et foster og et spebarn.

Skrevet

Det er som sagt mange nyanser. Om man er i mot abort, som jeg er, saa har jeg forstaaelse om noen velger dette.

Verden er ikke svart hvitt.

Jeg oensker bare at alle skal ta ansvar, baade for seg selv, og et lite liv. Alle seksuelle aktive mennesker vet at hopp av i svingen, fusking ved bruk av p-piller/p-plaster, kan foere til en graviditet. Ogsaa aa unnlate bruk av kondom eller annen prevansjon.

"De sikre periodene" kan forsyves av hormonforandring og/eller stress.

Jeg liker ikke tanken paa bruken av angrepille heller. Men heller det (hvis kondomen sprekker feks.) enn aa vente aa se om mensen kommer til rett tid...Slik jeg tenker det, er abort verre.

Dette fordi:

Et foster kjenner smertene ved en abort. Ved medisinsk abort blir et foster revet i stykker, rett og slett.

Ved abortpiller vet jeg ikke hva som skjer. Men fosteret doer ihvertfall, og det er trist aa tenke paa hva det maa gaa igjennom.

Til lengre uti svangerskapet kvinnen er, jo stoerre er risikoen under et slikt inngrep. Det hender kvinnen blir steril etterpaa, iverste fall.

Kvinnen kan ogsaa faa foelelsesmessige problemer jo lengre svanger hun gaar.

Jeg er enig med deg i at en abort burde skje så tidlig som mulig i svangerskapet.

Skrevet

''I praksis setter du da foreldrenes komfort høyere enn et annet liv. Greit nok, men hvis man mener dette, så må man stå for det, og ikke forsøke å relativisere det bort (slik du gjør når du nå kaller det et embry - et embryo er nøyaktig det samme som et foster, bare tidligere i utviklingen ).''

I så fall er et egg og en sædcelle det samme som et foster, bare tidligere i utviklingen.

''I så fall er et egg og en sædcelle det samme som et foster, bare tidligere i utviklingen.''

synger * every sprem is sacred, every sperm is great*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...