Gå til innhold

Diskuter abort her -

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke begynn med flisespikking, nå. Den eneste forskjellen på et embryo og et foster er at det første er på et tidligere utviklingsstadie enn det andre. Det er like mye et liv. Alle forsøk på å beskrive et embryo som ikke liv faller gjennom enhver vitenskapelig definisjon.

Jeg vet forøvrig flere som har tatt abort før 12 uker, og som angrer bittert den dag i dag. Noen har sågar gitt fosteret et navn for seg selv. Som svar på ditt eksempel om de som har mistet et foster og som ikke bryr seg om det.

Takker.. :0)

Fortsetter under...

• Svar 225
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Cookiemonster

51

• double

16

• Persille1365381127

13

• villbringebær

10

Skrevet

Det er det jeg mener med at diskusjonen kan gå langt :) Ha en god helg, nå drar jeg på fjellet for helgen :)

God tur! :0)

Skrevet

Når du er så bastant, ser du ingen formidlende omstendigheter for kvinnene?

"Ingen nekter på at det er et vanskelig valg for de fleste. Det endrer derimot ikke fakta. Og selvsagt finnes det såkalte formildende omstendigheter. Det kan det også gjøre hvis man skyter naboen"

Enig med Cookiemonster her.

Mrs. Wallace
Skrevet

Ikke begynn med flisespikking, nå. Den eneste forskjellen på et embryo og et foster er at det første er på et tidligere utviklingsstadie enn det andre. Det er like mye et liv. Alle forsøk på å beskrive et embryo som ikke liv faller gjennom enhver vitenskapelig definisjon.

Jeg vet forøvrig flere som har tatt abort før 12 uker, og som angrer bittert den dag i dag. Noen har sågar gitt fosteret et navn for seg selv. Som svar på ditt eksempel om de som har mistet et foster og som ikke bryr seg om det.

Jeg har ALDRI sagt at de ikke bryr seg om det. De er naturligvis lei seg. Men de sørger over den muligheten som ikke ble. De går ikke rundt og ser på seg selv som mødre til døde barn. Det er en stor forskjell.

Når vi først er inne på flisespikking, kan du kanskje ha nytte av å drive litt mer med det.

Skrevet

Det høres ut som et typisk amerikansk-type propagandautsagn. Det gjør deg selvsagt u-gravid, men meningen er sannsynligvis at det ikke er fullt så enkelt. Sikkert for å få evt. kvinner som har et lettsindig forhold til abort til å tenke seg om. Som utsagn i en debat er det rimelig verdiløst, synes jeg.

"Det høres ut som et typisk amerikansk-type propagandautsagn. Det gjør deg selvsagt u-gravid, men meningen er sannsynligvis at det ikke er fullt så enkelt."

Akkurat det det er...

Skrevet

"Ingen nekter på at det er et vanskelig valg for de fleste. Det endrer derimot ikke fakta. Og selvsagt finnes det såkalte formildende omstendigheter. Det kan det også gjøre hvis man skyter naboen"

Enig med Cookiemonster her.

''"Ingen nekter på at det er et vanskelig valg for de fleste. Det endrer derimot ikke fakta. Og selvsagt finnes det såkalte formildende omstendigheter. Det kan det også gjøre hvis man skyter naboen"

Enig med Cookiemonster her.''

Formildende omstendigheter? Ja, har man brutt loven kan det hende en får redusert straff grunnet formildende omstendigheter.

Å ta abort er ikke et lovbrudd, men en rettighet. Hvorfor mennesker velger å ta abort synes jeg ikke andre (utenforstående) har noe med. Det er ikke noe en skal være nødt til å forsvare ovenfor "gud og hvermann".

Annonse

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1199432921' post='3768229]

''Og visst det er så umulig å få et barn,bør man tenke seg om før man har sex...''

Skal jeg la være og ha sex med samboeren min? Jeg kan ikke få barn nå, jeg har tungtveiende helsemessige årsaker for det.

Jeg har fra før ett barn som kom til, med prevansjon.

Skal vi sette strek for sexlivet vårt?

Jeg vil gjerne spørre deg om noe. Du sier at du taler det ufødte barns liv. Hvem skal tale for det barnet jeg allerede har (dette er en tenkt situasjon, om jeg skulle komme i en slik fortvilt situasjon). Hvem skal tale guttungens sak, han vil ha en mamma som ikke funger, en mamma som blir svært syk, muligens et søsken som er svært syk pga mamma medisiner.

Hvem skal tale min sak? Hvem skal tale for at jeg skal ha det noenlunde bra, og overleve?

Saker er sjelden sort-hvitt, og jeg synes vi skal være litt foriktige med å dømme for raskt. Noen er for, noen imot, andre midt i mellom, det er lov, men dømme? Det synes jeg ikke skal være lov.

Du fremstår veldig dømmendes i uttalelsene dine. Så jeg får bare håpe at du aldri vil oppleve en så fortvilt situasjon, hvor abort faktisk blir ett reellt valg for deg. Du kan si til meg i dag at det ikke er ett valg, men jeg tror nok at hadde du vært i situasjonen til noen av oss, så hadde du endret tankegang. Hadde du vært villig til og ofre så mye, at det gikk hardt utover dine barn som allerede er født?

Det krever mot og styrke og stå for sine valg og meninger, men det krever ikke mot og dømme...

Jeg er kanskje hard mot deg nå, men jeg vil bare få frem at en mening kan endres, etter situasjon, ting er ikke sort-hvitt.

Du skal selfølgelig tenke på ditt barn,og din egen helse.

Men etter min mening er det ditt ansvar å ikke sette deg i den vanskelige sitasjonen da.

Om jeg dømmer-jeg mener hvertfall at enhvert menneske har anvar for sitt eget liv,og at det ikke er rett å ta et barns liv.

Kall det dømming eller hva du vil.

Jeg har min egen mening om dette,og for jo stå for den.

Jeg har også vært i en situasjon hvor det passet dårlig å bli gravid,abort ble nevnt,men ikke utført.Så jeg er ikke helt fjern om temaet.Vet at det ikke er en lett avgjørelse,men jeg mener likevel at det er et lite liv.

Og at det har retten til å leve.

Du er ikke hard mot meg! :0)

Skrevet

''"Ingen nekter på at det er et vanskelig valg for de fleste. Det endrer derimot ikke fakta. Og selvsagt finnes det såkalte formildende omstendigheter. Det kan det også gjøre hvis man skyter naboen"

Enig med Cookiemonster her.''

Formildende omstendigheter? Ja, har man brutt loven kan det hende en får redusert straff grunnet formildende omstendigheter.

Å ta abort er ikke et lovbrudd, men en rettighet. Hvorfor mennesker velger å ta abort synes jeg ikke andre (utenforstående) har noe med. Det er ikke noe en skal være nødt til å forsvare ovenfor "gud og hvermann".

"Å ta abort er ikke et lovbrudd, men en rettighet. Hvorfor mennesker velger å ta abort synes jeg ikke andre (utenforstående) har noe med. Det er ikke noe en skal være nødt til å forsvare ovenfor "gud og hvermann".

Dette er en tråd hvor man kunne diskutere abort.

Og at det er lov er en ting,om jeg er enig er en helt annen ting.

Skrevet

"Å ta abort er ikke et lovbrudd, men en rettighet. Hvorfor mennesker velger å ta abort synes jeg ikke andre (utenforstående) har noe med. Det er ikke noe en skal være nødt til å forsvare ovenfor "gud og hvermann".

Dette er en tråd hvor man kunne diskutere abort.

Og at det er lov er en ting,om jeg er enig er en helt annen ting.

''Dette er en tråd hvor man kunne diskutere abort. Og at det er lov er en ting,om jeg er enig er en helt annen ting.''

Når du er så fanatisk som du er, burde du rette skytsen din i en annen retning. Uansett hvilken grunn et menneske har til å ta abort, så har det (i følge loven) ikke gjort noe galt eller straffbart.

Det er ikke de som har tatt abort som har bestemt at det er en lovlig handling. Jeg synes du "diskuterer" på helt feil plan.

Skrevet

''Dette er en tråd hvor man kunne diskutere abort. Og at det er lov er en ting,om jeg er enig er en helt annen ting.''

Når du er så fanatisk som du er, burde du rette skytsen din i en annen retning. Uansett hvilken grunn et menneske har til å ta abort, så har det (i følge loven) ikke gjort noe galt eller straffbart.

Det er ikke de som har tatt abort som har bestemt at det er en lovlig handling. Jeg synes du "diskuterer" på helt feil plan.

"Uansett hvilken grunn et menneske har til å ta abort, så har det (i følge loven) ikke gjort noe galt eller straffbart."

Det er sant.Men jeg må da få lov å mene at det er galt?

I mine øyne er et liv et liv,uavhengig av loven.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Det er på ingen måte noen norsk ting - det finnes i alle demokratiske, frie land i verden.

OG - det er en uheldig konsekvens av ytringsfrihet, og noe vi må leve med. Akkurat som kommentarene på vg-nett. Ytringsfriheten er tross alt viktigst.

''OG - det er en uheldig konsekvens av ytringsfrihet, og noe vi må leve med.''

Jada, men det koster de fleste av oss lite å bruke hodet og tenke oss om.

Skrevet

Ja det er nok mulig ja.

Men et foster paa 6 uker kan kjenne smerte. Men i den dokumentaren jeg saa, var fostrene mer utviklet. Man kunne til og med se fingrene...Selv om de var knoettsmaa.

Jeg må få arrestere deg litt der, for nettopp det med å kjenne smerte strides de lærde om! Man mener at hud og nervebaner er såpass dårlig utviklet at det er tvilsomt at fosteret kjenner smerte. Det at det rykker til handler om reflekser som holder på å utvikle seg.

Skrevet

"Uansett hvilken grunn et menneske har til å ta abort, så har det (i følge loven) ikke gjort noe galt eller straffbart."

Det er sant.Men jeg må da få lov å mene at det er galt?

I mine øyne er et liv et liv,uavhengig av loven.

''Det er sant.Men jeg må da få lov å mene at det er galt? I mine øyne er et liv et liv,uavhengig av loven.''

Er det noen i denne tråden som har skrevet at det ikke er et liv da? Kan tenke meg noen mener det ikke er et barn ennå, men ikke at et foster er "dødt".

Spørsmål fra tidligere svar du har gitt i denne tråden: Hvorfor mener du det viktigere å ta hensyn til et ufødt liv enn mennesker som har levd en stund?

Annonse

Skrevet

''Det er sant.Men jeg må da få lov å mene at det er galt? I mine øyne er et liv et liv,uavhengig av loven.''

Er det noen i denne tråden som har skrevet at det ikke er et liv da? Kan tenke meg noen mener det ikke er et barn ennå, men ikke at et foster er "dødt".

Spørsmål fra tidligere svar du har gitt i denne tråden: Hvorfor mener du det viktigere å ta hensyn til et ufødt liv enn mennesker som har levd en stund?

"Spørsmål fra tidligere svar du har gitt i denne tråden: Hvorfor mener du det viktigere å ta hensyn til et ufødt liv enn mennesker som har levd en stund?"

Jeg mener begge liv er like mye verdt.

Og at det fødte liv har et valg og et ansvar,mens det ufødte liv verken får valg eller muligheter.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Du skal selfølgelig tenke på ditt barn,og din egen helse.

Men etter min mening er det ditt ansvar å ikke sette deg i den vanskelige sitasjonen da.

Om jeg dømmer-jeg mener hvertfall at enhvert menneske har anvar for sitt eget liv,og at det ikke er rett å ta et barns liv.

Kall det dømming eller hva du vil.

Jeg har min egen mening om dette,og for jo stå for den.

Jeg har også vært i en situasjon hvor det passet dårlig å bli gravid,abort ble nevnt,men ikke utført.Så jeg er ikke helt fjern om temaet.Vet at det ikke er en lett avgjørelse,men jeg mener likevel at det er et lite liv.

Og at det har retten til å leve.

Du er ikke hard mot meg! :0)

Jeg har også måtte ta det valget, og valgte og beholde, den gangen.

Vi kan ha meninger, men jeg tror vi alle skal være så ydmyke at vi er åpne for at meningene kan endre seg ved spesielle situasjoner.

Og situasjoner kan oppstå, selv om vi tar ansvar. Ting skjer, og da må vi ta ansvar på nytt. Hvordan vi tar ansvaret blir da opp til situasjonen og oss selv.

Skrevet

HVA? Er du seriøs? I en tråd som heter "diskuter abort", så skal man ikke kunne si at man mener det er galt, fordi det er legalt?

Du mener altså at noe er riktig, og at man ikke skal sette spørsmålstegn ved det, hvis det er legalt? La meg bare påpeke at det er lov å steine kvinner til døde i Syria, og at folk blir henrettet i USA. Det er legalt.

Dette var det mest uintelligente utsagnet hittil i debatten, og til og med verre enn noe av de klønete utsagnene til mora2.

Skjønte du hva skalgs sitat jeg henviste til? Og hva har dette med steining å gjøre, jeg tror vi skal holde oss til saken her.

villbringebær
Skrevet

Du kan vel ikke være uenig i det jeg mener jeg kritiserer?

Nå sier jeg; men hva dere vil for meg - men presenter meningene deres på en måte som ikke er støtende for andre!

''Du kan vel ikke være uenig i det jeg mener jeg kritiserer?''

Selvfølgelig kan jeg det!!

Men dette er jo bare nok et eksempel på at en del av dere ikke er interessert i å la noen andre være uenige med deres oppfatninger om dette temaet!

Slutt å spille skuespill, og innrøm at hverken du eller flere andre her er interessert i å høre at det går an å ha andre meninger om abort enn dere!

Og for øvrig var det bare lavmåls å gi meg den responsen på foreldre-barn forumet. Jeg sa du kunne stille spørsmålet på nytt her på Åpent hvor arenaen kanskje kunne være mere "åpen" for å diskutere abort på generellt grunnlag. isteden svarer du meg bare sarkastisk.

villbringebær
Skrevet

''I praksis setter du da foreldrenes komfort høyere enn et annet liv. Greit nok, men hvis man mener dette, så må man stå for det, og ikke forsøke å relativisere det bort (slik du gjør når du nå kaller det et embry - et embryo er nøyaktig det samme som et foster, bare tidligere i utviklingen ).''

I så fall er et egg og en sædcelle det samme som et foster, bare tidligere i utviklingen.

''I så fall er et egg og en sædcelle det samme som et foster, bare tidligere i utviklingen.''

Nei Glimtipper, det er feil å sammenligne. Det blir det samme som å si at hvetemel og melk er boller hver for seg...

Det cookiemonster snakker om her er at en bolledeig bærer alle potensialene i seg til å bli boller bare de får heve og steke slik de skal.

villbringebær
Skrevet

Nei, selvfølgelig ikke. At jeg ikke tenkte på det! Jeg vil nå si at det er forskjell på et barn som er født og et foster som ikke er levedyktig.

Ikke levedyktig? Hallo! det lever jo som bare det der det skal leve på det stadiet av ens liv. I livmora til mora!

Gjest Angela26
Skrevet

Jeg må få arrestere deg litt der, for nettopp det med å kjenne smerte strides de lærde om! Man mener at hud og nervebaner er såpass dårlig utviklet at det er tvilsomt at fosteret kjenner smerte. Det at det rykker til handler om reflekser som holder på å utvikle seg.

"De" har testet hvor lite et foster er naar det kjenner beroering, og de sier det kan kjenne smerte ved 6 uker.

Mulig det er noe usikkerhet rundt dette, men tenk deg hvis det stemmer da, de fleste moedre vet kanskje ikke at de gravide foer de er rundt 4 uker paa vei, altsaa ved utelatt mens.

Og det tar ei stund fra en legetime om abort, til inngrepet faktisk skjer.

Tenk deg den smerten et foster kjenner naar det blir skrapt ut /eller sugd ut av livmoren, bit for bit....:-(

Jeg blir i allfall kvalm og uvel naar jeg tenker paa det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...