Gå til innhold

Vurderer barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om jeg skal prøve å søke meg inn i barnehage..

Noen som kan fortelle meg litt om hverdagen i en barnehage? Dere som har unger hjemme også,blir det mye unger i løpet ev dagen?

Vil jobbe med barn/ungdom- kanskje utviklingshemmet eller noe i den duren. Men har litt utdannelse igjen før jeg er kommet så langt..

forresten,mens jeg er innpå her. Støttekontakt, kan hvem som helst bli det? Har hørt så mye forskjellig der. I såfall, hvordan går jeg frem?

Skrevet

Ang. støttekontakter. "hvem som helst" kan bli det, det stilles ingen formelle krav til utdannelse el. Kontakt den kommunen du ønsker å jobbe i og spør om de har behov for støttekontakter der. Her er det i alle fall alltid behov for flere.

Skrevet

Ang. støttekontakter. "hvem som helst" kan bli det, det stilles ingen formelle krav til utdannelse el. Kontakt den kommunen du ønsker å jobbe i og spør om de har behov for støttekontakter der. Her er det i alle fall alltid behov for flere.

Ja, var det jeg hadde hørt også :)

Går det ann å si at man vil ha ungdommer? elller må man ta det man får..

Skrevet

Ja, var det jeg hadde hørt også :)

Går det ann å si at man vil ha ungdommer? elller må man ta det man får..

Jeg tror de prøver å "matche" så godt de kan for å finne personer som passer sammen. Du kan jo selvfølgelig si at du gjerne vil jobbe med ungdom, og hvis du er ganske ung selv så tror jeg ikke det er noe problem.

Men, fra en som har hatt og håper å få støttekontakt vil jeg si at jeg ikke liker uttrykket "ta det man får". :- )

Gjest snylasjepastaten
Skrevet

Slik jeg husker det var dagsrytmen i barnehagen slik

på morgenen dekket man bord og ga barna frokost. Mange av de minste måtte ha hjelp til å spise grøten og slik.

så er det en liten formiddagsstund der en er samlet i ring og lærer om noe, snakker om noe, så leker man. f.eks bjørnen sover.

Så skal man hjelpe barna å kle seg, og så er en ute eller på tur.

(jeg jobbet i en barnehage der de var mye ut på tur)

så var det å skifte til inneklær igjen, mange må på do, og så spiste de middag.

så var det å skifte klær på igjen og da var en som regel ute resten av dagen. Serverte ofte frukt eller knekkebrød og vann i løpet av tiden man var ute.

Så ble de hentet av foreldrene etterhvert.

Gjest entusiastisk bhg-assistent
Skrevet

Kan jo fortelle om en dag i barnehagen jeg jobber i...

Vi åpner barnehagen og gjør i stand til å dra på tur. Mens vi pakker ned det som trengs osv, kommer det en etter en inn døra, og man flyr frem og tilbake mellom kjøkken, foreldre og barn. Noen spiser frokost andre leker. Det er koselig å se dem igjen, de fleste er så blide og glade og så har de mye spennende å fortelle. Men noen gråter og vil sitte på fanget.

Så blir det på tide å kle på seg og ta på sekker. Har alle med drikkeflaske, ekstra votter og ulltøy under dressen? Du prøver å kle på deg samtidig som barna maser om å få hjelp, og du oppfordrer dem til å hjelpe hverandre, mens du hjelper de som trenger det. Midt oppi det hele er det en eller annen som vil at du skal stryke et perlebrett.

Endelig klar til å gå, antageligvis litt etter skjema men det var flaks for det siste barnet som kommer omtrent på denne tiden.

På tur er det moro! Vi klatrer i trær, aker, ser insekter eller finner rare ting. Og så er det hyggelig å ha med en bok når det er vær for det. Det blir endel konfliktløsninger innimellom, noen ganger så store at hele gruppa må samles og snakke sammen, andre ganger trenger to-tre stykker litt tid for seg selv for å ordne opp. Får de det til selv, eller vil de ha hjelp av en voksen?

Så blir det tid for mat. mange trenger hjelp. Finner ikke ditt, finner ikke datt. Noen faller i staver og glemmer å finne fram mat eller tallerken. De andre venter tålmodig, eller noen ganger utålmodig på at det skal bli tid for matsang.

Du tar frem din egen mat og tenker at nå skal det bli godt med matpause. Da er gjerne barna ferdige med sin mat og noen må bæsje. Noen trenger hjelp til å pakke sekken, andre leter etter drikkeflasken som de glemte igjen i barnehagen.

Så blir det enda mer lek, det er så moro å leke med barna, og få være med i deres fantasiverden. Noen ganger er det også viktig å observere. hvem leker med hvem? Hvordan leker de? Ser alle ut til å være inkludert? Får alle være med å bestemme?

Så går vi tilbake til barnehagen. Noen er slitne, kalde, våte, osv. Vi spiser en gang til. Så begynner foreldre å komme å hente. Da kan man få følelsen av at man bør være overalt på en gaang, men det går bedre etterhvert. Noen barn vil ha deg med på lek, men samtidig skal du snakke med foreldre. Du må rydde vekk etter tur, ta deg av oppvask, hjelpe noen å skifte, trøste noen som gråter, hjelpe til å ordne opp i konflikter, osv

Alt i alt har det vært nok en strålende dag, slitsom, utfordrende, spennende og morsom! :-)

Skrevet

Kan jo fortelle om en dag i barnehagen jeg jobber i...

Vi åpner barnehagen og gjør i stand til å dra på tur. Mens vi pakker ned det som trengs osv, kommer det en etter en inn døra, og man flyr frem og tilbake mellom kjøkken, foreldre og barn. Noen spiser frokost andre leker. Det er koselig å se dem igjen, de fleste er så blide og glade og så har de mye spennende å fortelle. Men noen gråter og vil sitte på fanget.

Så blir det på tide å kle på seg og ta på sekker. Har alle med drikkeflaske, ekstra votter og ulltøy under dressen? Du prøver å kle på deg samtidig som barna maser om å få hjelp, og du oppfordrer dem til å hjelpe hverandre, mens du hjelper de som trenger det. Midt oppi det hele er det en eller annen som vil at du skal stryke et perlebrett.

Endelig klar til å gå, antageligvis litt etter skjema men det var flaks for det siste barnet som kommer omtrent på denne tiden.

På tur er det moro! Vi klatrer i trær, aker, ser insekter eller finner rare ting. Og så er det hyggelig å ha med en bok når det er vær for det. Det blir endel konfliktløsninger innimellom, noen ganger så store at hele gruppa må samles og snakke sammen, andre ganger trenger to-tre stykker litt tid for seg selv for å ordne opp. Får de det til selv, eller vil de ha hjelp av en voksen?

Så blir det tid for mat. mange trenger hjelp. Finner ikke ditt, finner ikke datt. Noen faller i staver og glemmer å finne fram mat eller tallerken. De andre venter tålmodig, eller noen ganger utålmodig på at det skal bli tid for matsang.

Du tar frem din egen mat og tenker at nå skal det bli godt med matpause. Da er gjerne barna ferdige med sin mat og noen må bæsje. Noen trenger hjelp til å pakke sekken, andre leter etter drikkeflasken som de glemte igjen i barnehagen.

Så blir det enda mer lek, det er så moro å leke med barna, og få være med i deres fantasiverden. Noen ganger er det også viktig å observere. hvem leker med hvem? Hvordan leker de? Ser alle ut til å være inkludert? Får alle være med å bestemme?

Så går vi tilbake til barnehagen. Noen er slitne, kalde, våte, osv. Vi spiser en gang til. Så begynner foreldre å komme å hente. Da kan man få følelsen av at man bør være overalt på en gaang, men det går bedre etterhvert. Noen barn vil ha deg med på lek, men samtidig skal du snakke med foreldre. Du må rydde vekk etter tur, ta deg av oppvask, hjelpe noen å skifte, trøste noen som gråter, hjelpe til å ordne opp i konflikter, osv

Alt i alt har det vært nok en strålende dag, slitsom, utfordrende, spennende og morsom! :-)

Jeg har ikke fulgt med i denne tråden, men ble glad over å lese din beretning om en dag i barnehagen. Tror at det er helt avgjørende for barn å omgis av mennesker som liker dem, og tror barna som omgås deg i hverdagen blir godt ivaretatt:-)

...også flirte jeg høyt av alt som skulle ordnes eller has oversikt over samtidig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...