villbringebær Skrevet 6. januar 2008 Skrevet 6. januar 2008 Pøh. Man verken koster eller børster tenner, man pusser tenner. Man koster trappa, børster håret og pusser tennene. ) Nettopp! Og derfor heter det hverken tannkost eller tannbørste, men derimot tannPUSSER! ;-) 0 Siter
Lillemus Skrevet 6. januar 2008 Skrevet 6. januar 2008 Nettopp! Og derfor heter det hverken tannkost eller tannbørste, men derimot tannPUSSER! ;-) *Fnis* Jeg tenkte litt på det ja... Jeg sier tannbørste jeg. 0 Siter
villbringebær Skrevet 6. januar 2008 Skrevet 6. januar 2008 *Fnis* Jeg tenkte litt på det ja... Jeg sier tannbørste jeg. Ævvo 0 Siter
Lillemus Skrevet 6. januar 2008 Skrevet 6. januar 2008 Ævvo Trønder du å? Nå husket jeg plutselig at vi pleide å si "væffvæffvæ" når vi skulle erte da vi var små.... 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 6. januar 2008 Skrevet 6. januar 2008 Skifter tannskrape når den er brukt ei stund og ser slitt ut. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 6. januar 2008 Skrevet 6. januar 2008 [quote name=Shira )' timestamp='1199620194' post='3770410] Det gjør jeg ja ) Og mammo, deko (dere) og en haug med andre dialektord. ''Og mammo, deko (dere) og en haug med andre dialektord.'' Voss eller Odda? 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 6. januar 2008 Skrevet 6. januar 2008 ''Og mammo, deko (dere) og en haug med andre dialektord.'' Voss eller Odda? Ingen av delene. Vossinger sier dekan som oftes, ikke deko. Jeg har ingen ren dialekt, så det er vanskelig for andre og si direkte hvor jeg kommer fra. 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 6. januar 2008 Skrevet 6. januar 2008 Mandarina ja. Dog ikke banana, men bannana. ;o) Er det da snakk om en eller flere bannana? Her sier de en banana. For meg ville det vært mer naturlig å si det om flere. 0 Siter
Lillemus Skrevet 6. januar 2008 Skrevet 6. januar 2008 Er det da snakk om en eller flere bannana? Her sier de en banana. For meg ville det vært mer naturlig å si det om flere. En bannan - to bannana. En mandarin - to mandarina. 0 Siter
villbringebær Skrevet 6. januar 2008 Skrevet 6. januar 2008 [quote name=Shira )' timestamp='1199620194' post='3770410] Det gjør jeg ja ) Og mammo, deko (dere) og en haug med andre dialektord. Bømlo!...? 0 Siter
Gjest zilja Skrevet 6. januar 2008 Skrevet 6. januar 2008 Tannkost? haha, det heter tannbørste. Kost er sånn man har på trappa. ) Her sier vi tannkost... 0 Siter
Gjest zilja Skrevet 6. januar 2008 Skrevet 6. januar 2008 Mandarina ja. Dog ikke banana, men bannana. ;o) 2 MANDARINA, 3 BANNANA :-) 0 Siter
morsan Skrevet 6. januar 2008 Skrevet 6. januar 2008 Har ingen fast rutine på det. Dessuten har vi flere bad, og alle i familien har ett sett tannbørster på hvert sted, og de skiftes ut i ujevn rytme også, ettersom noen bruker bad x oftere enn bad y osv. 0 Siter
morsan Skrevet 6. januar 2008 Skrevet 6. januar 2008 [quote name=Shira )' timestamp='1199619397' post='3770397] He he, jeg sier også måse. Både om fuglene og mosen. Jeg grøsser av at fuglen kalles 'måse' - høres så fælt ut!! ;-) 0 Siter
morsan Skrevet 6. januar 2008 Skrevet 6. januar 2008 Da sier du sikkert kokus, mandarina og banana også Etter mange år på Østlandet sier jeg nå klementiner. Men mandariner hang i lenge - det var alltid det vi kalte det som barn, og ettersom de fortsatt var til salgs til 1980 eller deromkring, var det sikkert det vi spiste også;-) 0 Siter
Gjest mij Skrevet 6. januar 2008 Skrevet 6. januar 2008 Synes det er morsomt når folk sier tannkost og tannpasta ) Selv skifter jeg tannbørste når jeg føler jeg har brukt den lenge nok, 2-3 mnd kanskje. Planlegger sjelden kjøp, men rasker med meg en når jeg er i butikken og husker på det. Og forkjølelse er vel ingen seksuelt overførbar sykdom akkurat, men kyssing hører vel med til sex, og gir nok større mulighet for smitte... ;-) 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 6. januar 2008 Skrevet 6. januar 2008 Etter mange år på Østlandet sier jeg nå klementiner. Men mandariner hang i lenge - det var alltid det vi kalte det som barn, og ettersom de fortsatt var til salgs til 1980 eller deromkring, var det sikkert det vi spiste også;-) Mandariner er de små, og klementiner er de store. 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 6. januar 2008 Skrevet 6. januar 2008 Etter mange år på Østlandet sier jeg nå klementiner. Men mandariner hang i lenge - det var alltid det vi kalte det som barn, og ettersom de fortsatt var til salgs til 1980 eller deromkring, var det sikkert det vi spiste også;-) Jeg har store problemer med å si klementiner, det blir mandariner. Jeg tenkte å drille inn hos ungene hva det heter, men alle sier mandariner etter denne jula også. Det selges vel ikke mandariner lenger.. 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 6. januar 2008 Skrevet 6. januar 2008 Jeg har store problemer med å si klementiner, det blir mandariner. Jeg tenkte å drille inn hos ungene hva det heter, men alle sier mandariner etter denne jula også. Det selges vel ikke mandariner lenger.. Nei, de selges ikke i Norge pga for mye steiner 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 6. januar 2008 Skrevet 6. januar 2008 Jeg grøsser av at fuglen kalles 'måse' - høres så fælt ut!! ;-) Jeg tenker ikke over det, men alle rundt meg sier jo det samme. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.