Gå til innhold

kan katter parre seg med sine søsken?

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra
Skrevet

Hadde to naboer med katt hvor slikt skjedde, i ene tilfellet var det to søskenkatter som fikk unger, i andre tilfellet var det mor og sønn(!). I begge tilfeller ble avkommet misformet og levde ikke opp.

Fortsetter under...

AneM1365380603
Skrevet

Tullprat. Vær så snill å lær deg litt mer før du uttaler deg. I både rasekatt- og rasehundmiljøer er det et poeng å holde innavlsprosenten så lav som mulig. Det betyr at man ikke avler på dyr som er i nær slekt med mindre det har en bestemt misjon i fobindelse med genetikken. Søsken eller foreldre-avkom parringer forekommer KUN i forbindelse med å avle frem nye raser, noe som ikke akkurat skjer ofte.

http://www.alternativetdyreklinikk.no/index.php?tmid=190

Litt nede på siden står det om linjeavl.

http://www.ilderforum.com/forum/viewtopic.php?p=28311&sid=62354b2b9ac442fe5faf43bcac5b1f05

Denne siste linken viser en debatt rundt temaet.

Cookiemonster
Skrevet

Nå har jeg vært med i kattemiljøet, så dette vet jeg stemmer. Det har vært mange diskusjoner rundt det, men jeg vet det har skjedd.

Jeg har drevet med rasekatter i over 20 år, så jeg er egentlig ikke interessert i å jatte med folk som ikke vet hva de snakker om.

Folk som driver med rasekatter og som parrer nære slektninger uten at det finnes en god grunn til hvorfor dette er nødvendig, er useriøse. Så enkelt er det. Du finner mange slike folk i persermiljøer bl.a., men det blir veldig feil å sammenlikne et slikt useriøst miljø med folk som driver seriøst.

AneM1365380603
Skrevet

Jeg har drevet med rasekatter i over 20 år, så jeg er egentlig ikke interessert i å jatte med folk som ikke vet hva de snakker om.

Folk som driver med rasekatter og som parrer nære slektninger uten at det finnes en god grunn til hvorfor dette er nødvendig, er useriøse. Så enkelt er det. Du finner mange slike folk i persermiljøer bl.a., men det blir veldig feil å sammenlikne et slikt useriøst miljø med folk som driver seriøst.

Nå har ikke jeg sagt at det er seriøse oppdrettere som holder på med dette, men det er overraskende mange av de store oppdretterne som gjør det. Jeg så mye av både dette og dårlig kattehold da jeg var i miljøet. Bl annet avlshanner som levde ute i bur, inne i bur, garasjer eller brakker.

Jeg sier ikke at mange katteoppdettere holder på slik, men det skjer.

Cookiemonster
Skrevet

Nå har ikke jeg sagt at det er seriøse oppdrettere som holder på med dette, men det er overraskende mange av de store oppdretterne som gjør det. Jeg så mye av både dette og dårlig kattehold da jeg var i miljøet. Bl annet avlshanner som levde ute i bur, inne i bur, garasjer eller brakker.

Jeg sier ikke at mange katteoppdettere holder på slik, men det skjer.

Ok, jeg skal moderer meg litt, og være enig i at det dessverre er slik med en del av miljøet. Jeg oppfattet deg dithen at du mente at det er "slik man gjør det" i oppdrett og avl.

AneM1365380603
Skrevet

Ok, jeg skal moderer meg litt, og være enig i at det dessverre er slik med en del av miljøet. Jeg oppfattet deg dithen at du mente at det er "slik man gjør det" i oppdrett og avl.

''Jeg oppfattet deg dithen at du mente at det er "slik man gjør det" i oppdrett og avl.''

Så absolutt ikke :)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...