Gjest twisten Skrevet 7. januar 2008 Skrevet 7. januar 2008 Jeg går nå på medisinsk rehab. Men ser ikke ut som jeg blir helt arbeidsfør innen rehab tiden min går ut. Har gått på rehab siden mai 2007. Lurte derfor om jeg skal søke på uføretrygd, men vet ikke om det kommer til å bli innvilget. Har noen peiling på hvor mye som skal til for å bli det? Jeg skriver ned mine diagnoser Angst, spiseforstyrrelser, migrene, astma, allergi, wiphlash (5 prosent invalid i nakken), nakke og muskel syndrom. Hva tror dere? 0 Siter
Gjest twisten Skrevet 7. januar 2008 Skrevet 7. januar 2008 Hvor mye "taper" jeg av inntekter fra medisinsk rehab til uføretrygd? 0 Siter
soleil Skrevet 7. januar 2008 Skrevet 7. januar 2008 Ta opp spørsmålet med NAV og lege. Det er ikke diagnosene som først og fremst har noe å si, men din funksjonsevne, utsikter til bedring og hva som er prøvd. Har du vært på attføring? Fungerte det dårlig? Du må ha noe å leve av og når du ikke er arbeidsfør pga sykdom så har du trygderettigheter. Hvis du ikke får forlenget rehabiliteringspengene og attføring er uaktuelt så kan det være aktuelt med midlertidig uføretrygd, - eventuelt varig. 0 Siter
Gjest twisten Skrevet 7. januar 2008 Skrevet 7. januar 2008 Ta opp spørsmålet med NAV og lege. Det er ikke diagnosene som først og fremst har noe å si, men din funksjonsevne, utsikter til bedring og hva som er prøvd. Har du vært på attføring? Fungerte det dårlig? Du må ha noe å leve av og når du ikke er arbeidsfør pga sykdom så har du trygderettigheter. Hvis du ikke får forlenget rehabiliteringspengene og attføring er uaktuelt så kan det være aktuelt med midlertidig uføretrygd, - eventuelt varig. Nei, har ikke vært på attføring. Var innlagt på et rehab senter, og de mente at jeg burde gå på rehab i min 2 år. Eller uføretrygd. Har prøvd å bli frisk m fysioterapaut og psykolog, men uten hell. Har prøvd å jobbe litt inni mellom, men kroppen min sier nei. Vanskelig å finne tilrettelagte jobber. Har prøvd nå i ca 4 år. Tror du jeg kommer til å få avslag hvis jeg søker sammen m legen min? 0 Siter
soleil Skrevet 7. januar 2008 Skrevet 7. januar 2008 Nei, har ikke vært på attføring. Var innlagt på et rehab senter, og de mente at jeg burde gå på rehab i min 2 år. Eller uføretrygd. Har prøvd å bli frisk m fysioterapaut og psykolog, men uten hell. Har prøvd å jobbe litt inni mellom, men kroppen min sier nei. Vanskelig å finne tilrettelagte jobber. Har prøvd nå i ca 4 år. Tror du jeg kommer til å få avslag hvis jeg søker sammen m legen min? Spørs litt på alderen din og om du har klart å jobbe før også. Det er en helhetsvurdering.. Det skal ikke bare vurderes om du er arbeidsufør nå, men også dine utsikter til bedring. Eller med andre ord: Det må vurderes hvor sannsynlig det er at du kommer i arbeid igjen innen "rimelig tid". Det spørs på helsa di... Legen din må dokumentere helsa ovenfor NAV og NAV kan så vurdere hva som er rett ytelse. Be om et møte! Det fins unntaksbestemmelser som brukes i enkelte tilfeller for å forlenge rehabiliteringspenge-perioden. Hvis dette ikke er aktuelt for deg og attføring eller jobb er uaktuelt pga din helse så kan det være muligheter for midlertidig uføretrygd. 0 Siter
Gjest twisten Skrevet 7. januar 2008 Skrevet 7. januar 2008 Spørs litt på alderen din og om du har klart å jobbe før også. Det er en helhetsvurdering.. Det skal ikke bare vurderes om du er arbeidsufør nå, men også dine utsikter til bedring. Eller med andre ord: Det må vurderes hvor sannsynlig det er at du kommer i arbeid igjen innen "rimelig tid". Det spørs på helsa di... Legen din må dokumentere helsa ovenfor NAV og NAV kan så vurdere hva som er rett ytelse. Be om et møte! Det fins unntaksbestemmelser som brukes i enkelte tilfeller for å forlenge rehabiliteringspenge-perioden. Hvis dette ikke er aktuelt for deg og attføring eller jobb er uaktuelt pga din helse så kan det være muligheter for midlertidig uføretrygd. Jeg er 30 år. Helsen min er blitt dårligere m åra. Sliter m sen skader etter bilulykke, tilbakevent bulimi, og ekstrem angst. Har gått til psykolog i flere år. Ikke blitt bedre. Har en stor bagasje jeg bærer på. M vold og alkohol i oppveksten. Jeg har gått til fysioterapaut i 10 år, uten å bli bra. Vet ikke helt hvor lenge jeg må prøve og prøve jeg?... 0 Siter
Gjest twisten Skrevet 7. januar 2008 Skrevet 7. januar 2008 Spørs litt på alderen din og om du har klart å jobbe før også. Det er en helhetsvurdering.. Det skal ikke bare vurderes om du er arbeidsufør nå, men også dine utsikter til bedring. Eller med andre ord: Det må vurderes hvor sannsynlig det er at du kommer i arbeid igjen innen "rimelig tid". Det spørs på helsa di... Legen din må dokumentere helsa ovenfor NAV og NAV kan så vurdere hva som er rett ytelse. Be om et møte! Det fins unntaksbestemmelser som brukes i enkelte tilfeller for å forlenge rehabiliteringspenge-perioden. Hvis dette ikke er aktuelt for deg og attføring eller jobb er uaktuelt pga din helse så kan det være muligheter for midlertidig uføretrygd. Jeg har jobba før, men vært ganske mye sykmeldt pga mine skavanker.. 0 Siter
soleil Skrevet 7. januar 2008 Skrevet 7. januar 2008 Jeg er 30 år. Helsen min er blitt dårligere m åra. Sliter m sen skader etter bilulykke, tilbakevent bulimi, og ekstrem angst. Har gått til psykolog i flere år. Ikke blitt bedre. Har en stor bagasje jeg bærer på. M vold og alkohol i oppveksten. Jeg har gått til fysioterapaut i 10 år, uten å bli bra. Vet ikke helt hvor lenge jeg må prøve og prøve jeg?... Utfra hva du skriver og min kjennskap til Nav så tipper jeg at du kan få forlenget rehabiliteringspenger eller midlertidig uføretrygd. Men dette avhenger av hva legen skriver i legeerklæringen... Som jeg har skrevet tidligere så anbefaler jeg å få et møte med Nav og lege. 0 Siter
Gjest lind72 Skrevet 7. januar 2008 Skrevet 7. januar 2008 Har akkurat fått avslag på tidsbegrenset ufør.Grunnen til dette var at jeg ikke hadde prøvd alt.så hvis du ikke har vært på attføring,så må du vel igjennom det først.Står i en eller annen paragraf att alt må prøves. 0 Siter
zellica Skrevet 7. januar 2008 Skrevet 7. januar 2008 Min erfaring er at "alle" må på attføring i dag før man evnt kan søke ufør. Jeg har opplevd pasienter med kreftsykdommer og alvorlige lidelser, som etter min mening helt klart kvalifiserer til ufør, men som allikevel må innom attføring for å dokumentere restarbeidsevnen. Det finnes en unntaksregel som kan komme til anvendelse, men det skal veldig mye til for å få den igjennom. Fort deg til lege og NAV for å få et avklaringsmøte, slik at du ikke står uten ytelse når rehabpengene dine løper ut. 0 Siter
Gjest SAHELEN Skrevet 19. januar 2008 Skrevet 19. januar 2008 Utfra hva du skriver og min kjennskap til Nav så tipper jeg at du kan få forlenget rehabiliteringspenger eller midlertidig uføretrygd. Men dette avhenger av hva legen skriver i legeerklæringen... Som jeg har skrevet tidligere så anbefaler jeg å få et møte med Nav og lege. Jeg sitter og ser på svarene og de er for det meste rett MEN jeg går inn i mitt 9 ende år,jeg er ennå ikke midlertidig ufør.Jeg har hatt tre år attføring,der jeg etter de første mnd ikke klarte å fullføre så var det rehablitering,jeg har blitt sendt med ambulanse til akutten,opperert,skulle oppereres igjen,samme skade (rygg) går permanent på medesiner,jeg er til tider helt bevegelse hemmet,fastlegen skriver ufør ambefaling hvert år,spesialister sier det samme,fysioterapauter tør ikke å røre meg,jeg har kronisk prolaps,forkalkninger i området,forkalket prolaps nr 2,var på attføringsbedrift i høst de skrev ikke høvelig til arbeid og legen deres sa anbefaler UFØR,jeg var 26 år da det skjedde,og jeg vet ingen ting. Jeg søkte for to år siden og fikk avslag,og jeg føler jeg kan de fleste reglene etter hvert så jeg prøver meg igjen,så jeg sier dette til deg,kjemp med nebb og klør,ikke gi deg og ikke la det gå så lenge som det har gjort med meg,håper dette hjelper deg litt. LYKKE TIL! 0 Siter
Gjest sahelen Skrevet 19. januar 2008 Skrevet 19. januar 2008 Hvor mye "taper" jeg av inntekter fra medisinsk rehab til uføretrygd? Gå inn på nav.no og se der da får du svar 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.