Gå til innhold

Betennelse i tann


Gjest profile

Anbefalte innlegg

Gjest profile

Hei,

I høst så hadde jeg smerter i en tann men tannlegen fant ikke noe hull eller noe annet galt. Smerten gav seg etter noen uker, men jeg fikk en byll på tannkjøttet nedenfor tannen som hadde gjordt vondt. Siden har jeg ikke kjennt noe særlig til smerter, men da jeg var hos tannlegen sist mente denne at jeg hadde hatt betennelse i en tann og at denne da var ødelagt og burde rotfylles. Men behøver jeg det når det ikke er vondt mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

Gjest en med tenner

Hvis det ikke er vondt nå kan det vel ikke skade å vente til det gjør vondt igjen? om du rotfyller nå eller venter til det gjør vondt kan vel ikke ha så stor betydning. Ulempen er jo at du kanskje vil få vondt igjen. Men når det er sagt kan du godt få vondt _etter_ at tanne er rotfylt også, for det kan jo komme betennelser da også.

Jeg ville ha ventet.

Men jeg må presisrere at jeg overhodet ikke er tannlege og dermed ikke har faglig snøring på hva jeg snakker om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Jeg gjorde som du tenker, jeg ventet, og angret livet av meg på det! Fikk ny betennelse som var mye verre enn jeg noensinne har hatt, og den gikk ned i kjevebenet. Holder på å rotfylle nå, og etter tre tannlegebesøk er det fremdeles litt betennelse igjen i kjevebenet!

Kom deg til tannlegen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest tannlege er noe herk!

Hvis det ikke er vondt nå kan det vel ikke skade å vente til det gjør vondt igjen? om du rotfyller nå eller venter til det gjør vondt kan vel ikke ha så stor betydning. Ulempen er jo at du kanskje vil få vondt igjen. Men når det er sagt kan du godt få vondt _etter_ at tanne er rotfylt også, for det kan jo komme betennelser da også.

Jeg ville ha ventet.

Men jeg må presisrere at jeg overhodet ikke er tannlege og dermed ikke har faglig snøring på hva jeg snakker om :)

jeg fikk rotfyllt en tann jeg ikke verken hadde hatt vondt i eller noe, men tannlegen sa den var død og jeg trodde på ham.. nå er det halvannet år siden og nå har jeg fått betennelse i roten som trolig har gått i bihulen sier min nye tannlege.. som nå vil trekke tannen.. jeg aner igrunn ikke hva jeg skal gjøre, jeg 26 år og tannen sitter ganske langt fremme så vil bli synlig om jeg trekker den :o(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk rotfyllt en tann jeg ikke verken hadde hatt vondt i eller noe, men tannlegen sa den var død og jeg trodde på ham.. nå er det halvannet år siden og nå har jeg fått betennelse i roten som trolig har gått i bihulen sier min nye tannlege.. som nå vil trekke tannen.. jeg aner igrunn ikke hva jeg skal gjøre, jeg 26 år og tannen sitter ganske langt fremme så vil bli synlig om jeg trekker den :o(

Jeg fikk betennelse i rota til en rotfylt tann, og da sendte tannlegen min meg til en rotspesialist som 'staket opp' rotkanalen på nytt og fikset det slik at jeg slapp å trekke tanna.

Men hos meg hadde ikke betennelsen gått til bihulene, da.

Uansett var det ikke en billig affære - jeg var til rotspesialisten 3 ganger a én time (en gang per rotkanal i tanna, og jeg fikk en spesiell skinne i munnen som gjorde at jeg måtte gape sammenhengende hele timen!! ;-) Da var jeg passe gåen i kjeven etterpå.) Og etter at rotspesialisten var ferdig måtte jeg få ny krone på tanna, og det hele kom på drøyt 7 000 kroner (cirka 15 år siden nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...