Gjest fruen i huset Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Diagnoser: endometriose påvist ved lap. januar 07, mulig tidlig overgangsalder (skal testes nå ved neste mens) + autoimmun diagnose. Legene mistenker dårlig eggkvalitet pga endometriose + mulig tidlig overgangsalder. Er "bare" 33 år. Har vært gjennom 3 forsøk med tilsammen 11 egg ut (+ en del tomme eggposer), men kun totalt 2 ble befruktet. Har tatt høye hormondoser. Sykluser fra 22-29 dager, normalt ca. 25-26 dager. Hadde tidligere syklus på 28 dager +/- 3 dager. Skal snart igang med nytt 3. forsøk, og ønsker å forsikre meg om at jeg får tatt nødvendige tester. Bør jeg be de sjekke stoffskiftet pga mulig tidlig overgangsalder? Er det andre ting jeg bør be legen om å teste? De har ikke tatt hormonprøver av meg tidligere. Såvidt vi vet så er det ingen i familien som har verken endometriose, tidlig overgangsalder eller lavt stoffskifte. Tar Prednisolon i perioder pga artritt og nå under prøverørsforsøket pga endometriosen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/296229-tidlig-overgangsalder-og-lavt-stoffskifte/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Eggkvaliteten eller eggstokkens biologiske alder testes ved å måle hormonene FSH og østradiol på dag 3 i syklus, er verdiene forhøyet er det sterkt reduserte muligheter for å få til graviditet ved IVF. Man kan også utføre det man betegner en ’klomifen-test- for å se hvordan eggstokkene reagerer på stimulering. Jeg vil tro at IVF-legene har god greie på det. Endometriose gir ikke dårlig eggkvalitet med mindre at det er fjernet mye av eggstokkene? Det er en enkel sak å sjekke stoffskiftet, men det i seg selv kan neppe påvirke fruktbarheten så lenge det ikke går ut over din syklus. Litt kortere syklus kan være et av de første tegn på overgangsalder. Lykke til med forsøket, det er jo sikkert noen gode egg tilbake som lar seg befrukte selv om du skulle være ved å nærme deg overgangsalderen. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/296229-tidlig-overgangsalder-og-lavt-stoffskifte/#findComment-2390699 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Niffi Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Eggkvaliteten eller eggstokkens biologiske alder testes ved å måle hormonene FSH og østradiol på dag 3 i syklus, er verdiene forhøyet er det sterkt reduserte muligheter for å få til graviditet ved IVF. Man kan også utføre det man betegner en ’klomifen-test- for å se hvordan eggstokkene reagerer på stimulering. Jeg vil tro at IVF-legene har god greie på det. Endometriose gir ikke dårlig eggkvalitet med mindre at det er fjernet mye av eggstokkene? Det er en enkel sak å sjekke stoffskiftet, men det i seg selv kan neppe påvirke fruktbarheten så lenge det ikke går ut over din syklus. Litt kortere syklus kan være et av de første tegn på overgangsalder. Lykke til med forsøket, det er jo sikkert noen gode egg tilbake som lar seg befrukte selv om du skulle være ved å nærme deg overgangsalderen. Vennlig hilsen Mette H Moen Heisan. Jeg har lavt stoffskifte, samt at jeg hadde forhøyet FSH. Ble likevel gravid. Gi ikke opp!!!!! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/296229-tidlig-overgangsalder-og-lavt-stoffskifte/#findComment-2391019 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.