Gjest jente35 Skrevet 13. juni 2001 Del Skrevet 13. juni 2001 Hei ! Kan angst påvirke hjerterytmen? Jeg mener gi ekstraslag, hoppende hjerte ? Hva skjer egentlig og er det farlig ? Har undersøkt det fysiske som legen sa at alt var normalt. Men jeg får mer angst når hjertet hopper, så jeg er i en ond sirkel. Det hemmer meg i fysisk utfoldelse. Noen råd ? Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/29656-kan-angst/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 13. juni 2001 Del Skrevet 13. juni 2001 Kan en tenke seg angst uten kropp? Nesten alltid medfører angsten kroppslige symptomer. Hjertebank, urolig hjerte tror jeg er den vanligste. Diagnoselisten lister 13 symptomer ved panikkanfall. Ti av disse er kroppslige. Kun tre er av følelsesmessig karakter. Det viktigste er å vite at det er ubehagelig, men IKKE FARLIG. Det du kan gjøre selv er å leve sundt og redusere stress. (lettere sagt enn gjort) Reduksjon av røyk og kaffe, nok søvn, passe mosjon, noen gleder hver dag, hygge med de en har kjær og litt til med den en har kjærest... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/29656-kan-angst/#findComment-118682 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (Anonymous) Skrevet 13. juni 2001 Del Skrevet 13. juni 2001 Kan en tenke seg angst uten kropp? Nesten alltid medfører angsten kroppslige symptomer. Hjertebank, urolig hjerte tror jeg er den vanligste. Diagnoselisten lister 13 symptomer ved panikkanfall. Ti av disse er kroppslige. Kun tre er av følelsesmessig karakter. Det viktigste er å vite at det er ubehagelig, men IKKE FARLIG. Det du kan gjøre selv er å leve sundt og redusere stress. (lettere sagt enn gjort) Reduksjon av røyk og kaffe, nok søvn, passe mosjon, noen gleder hver dag, hygge med de en har kjær og litt til med den en har kjærest... Hva med smerter i bryst og armer osv. Kan det også oppstå i forbindelse med angst eller langvarige "sjelelige kvaler"? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/29656-kan-angst/#findComment-118717 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 13. juni 2001 Del Skrevet 13. juni 2001 Hva med smerter i bryst og armer osv. Kan det også oppstå i forbindelse med angst eller langvarige "sjelelige kvaler"? Ja, det kan det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/29656-kan-angst/#findComment-118726 Del på andre sider Flere delingsvalg…
thinkerbell Skrevet 14. juni 2001 Del Skrevet 14. juni 2001 Kan en tenke seg angst uten kropp? Nesten alltid medfører angsten kroppslige symptomer. Hjertebank, urolig hjerte tror jeg er den vanligste. Diagnoselisten lister 13 symptomer ved panikkanfall. Ti av disse er kroppslige. Kun tre er av følelsesmessig karakter. Det viktigste er å vite at det er ubehagelig, men IKKE FARLIG. Det du kan gjøre selv er å leve sundt og redusere stress. (lettere sagt enn gjort) Reduksjon av røyk og kaffe, nok søvn, passe mosjon, noen gleder hver dag, hygge med de en har kjær og litt til med den en har kjærest... For å bryte den onde sirkelen du nevner, -er det og viktig å bli bevisst hvilke tanker du har I de ulike situasjonene du får angst.. Det er ikke situasjonen som gir angst, men tankene du har I situasjonen.. Reduserer stress er enklere sagt enn gjort.. Den onde sirkelen krever at man hele tiden er på vakt for et nytt anfall.. Det jeg tenker er viktig for deg er -pusten.. Lær deg å puste i firkant.. Fokuser på pustingen.. Forhåpentligvis kan dette føre til at hyperventileringen avtar noe, hjertet slår ikke fullt så raskt osv... Man føler man skal besvime, fordi sirkulasjonen i de ytre karene i ansiktet, pannen trekkes sammen... I en flukt sitasjon trengs det mengder av blod til de største organene... derfor denne prikkingen i fingrene og følelsen av å besvime. Cluet her er altså pustingen.. vet ikke jeg....håper noe av dette var til hjelp.. klem fra bella 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/29656-kan-angst/#findComment-118909 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jente35 Skrevet 14. juni 2001 Del Skrevet 14. juni 2001 For å bryte den onde sirkelen du nevner, -er det og viktig å bli bevisst hvilke tanker du har I de ulike situasjonene du får angst.. Det er ikke situasjonen som gir angst, men tankene du har I situasjonen.. Reduserer stress er enklere sagt enn gjort.. Den onde sirkelen krever at man hele tiden er på vakt for et nytt anfall.. Det jeg tenker er viktig for deg er -pusten.. Lær deg å puste i firkant.. Fokuser på pustingen.. Forhåpentligvis kan dette føre til at hyperventileringen avtar noe, hjertet slår ikke fullt så raskt osv... Man føler man skal besvime, fordi sirkulasjonen i de ytre karene i ansiktet, pannen trekkes sammen... I en flukt sitasjon trengs det mengder av blod til de største organene... derfor denne prikkingen i fingrene og følelsen av å besvime. Cluet her er altså pustingen.. vet ikke jeg....håper noe av dette var til hjelp.. klem fra bella Hei thinkerbell Fint at du kom med råd til meg. Og jeg vil også takke Psykiater Nils Håvard Dahl for gode råd. Vel, den onde sirkelen er vel nå angst for angsten, redd for å segne om, dødsangst for sykdom osv. Nå "kjenner" jeg bare etter hvordan hjerte slår og er helt "sykelig" fokusert på det. Selv om jeg har blitt undersøkt så vil ikke "hjernen" tro på legene. Jeg skiller nok ut store mengder adrenalin og er veldig anspendt i kroppen. Og... som du sier jeg puster nok aldeles feil. Med bare overkroppen, hyperventilerer av og til. Så jeg har nå noen fridager som jeg skal prøve å lære meg pustingen (i firkant osv.) Og få mosjon ikke minst. Så beskrivelsen av meg er som en mus som går rundt og rundt i buret sitt uten å finne utveien. Utveien ut av angsten. Når man har innsett dette så vil jeg tro at jeg er et stykke på vei. Og det hjelper at vi er mange her inne i samme båt, er ikke alene. Vi har rett og slett følelser (men bare litt for mye) tror jeg. Klem fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/29656-kan-angst/#findComment-118933 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.