Gå til innhold

Kul i brystet - ammer


Idéfix

Anbefalte innlegg

Var litt usikker på hvor jeg skulle poste denne, men forsøker her i mangel av mer korekt lternativ. I tillegg er det vel her flest skriver...?

Jeg ammer og har funnet en kul i brystet. Selvsagt har jeg fått panikk og ser for meg at jeg ikke skal se babyen min vokse opp. Jeg vet jo at det er det mest usannsynlige, at jeg skal ha noe ondartet i brystet. Men som sårbar ny mor, er jeg allikevel redd. Jeg er klar over at det er normalt med kuler i brystet når man ammer, men kulen forsvinner ikke når jeg masserer den. Kan ikke huske å ha kjent den tidligere, altså før jeg ammet, men jeg vet jo ikke. Jeg kjenner mange andre kuler også, men de er mindre og ligger litt lenger ut. Denne er litt større og minner mest om en kjertel. Men jeg er ikke sikker. Ikke så lett å kjenne...

Er det noen som kan berolig meg vær så snill?

Jeg har bestilt legetime, men får ikke time før mandag. Det syns jeg er lenge når jeg ikke har det noe godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er sikkert en hoven melkekjertel. Hold brystet varmt og la babyen drikke først av det brystet slik at kulen blir borte. Du risikerer å få brystbetennelse hvis du ikke får tømt kulen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 99.99% sikkert en tett melkekjertel. Prøv å ta en varmt bad eller en ekstra lang, varm dusj, mens du masserer området. Skjønner godt at du engster deg likevel, akkurat sånn er jeg også.... Pleier å trøste meg med at vi er utrolig heldige som bor i et land der man kan få forholdsvis raskt hjelp. Håper ikke ventingen blir for ille. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier er det mest sannsynlig en melkekjertel. det verste som da kan skje at du ikke får løst den opp før det tetter seg helt og det blir vondt, du får feber etc.

Mitt beste tips til å få løst opp slike er:

1. oppvarming, f eks ved å legge en varmeflaske inntil brystet der hvor kulen ligger

2. umiddelbart etterpå: amming fra dette brystet, samtidig som du stryker/masserer på kulen i retning brystvorta.

Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle! Håper dere har rett. I allefall at det er helt ufarlig... Skal forsøke med varmeflaske - gikk ikke med dusjen. Det sies jo at det er dumt å lete etter kuler mens man ammer, for det er så mange av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...