Gå til innhold

Antrekk i dåp? Og å være fadder.

candyqueen_83

Anbefalte innlegg

candyqueen_83

Har ikke vært i dåp siden jeg var tre år, så jeg aner ikke hva man har på seg. Kan dere hjelpe meg?

Er det noe forskjell på å være fadder eller ikke? Trenger ikke være ekstra fin?

Hva gjør man egentlig når man er fadder? Bare blir med opp til døpefonten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan ha på seg en pen drakt, skjørt/bluse(topp), en enkel kjole eller bunad. Så lenge det er pyntet og ikke altfor vågalt, er det helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Har du bunad tar du det.

Hvis ikke holder du at du er vanlig pent kledd. Jeg ville nok tatt en pen kjole om jeg skulle være fadder - men ikke lang selskapskjole.

Eller så kan du ha mørke bukser og en pen topp.

Faddere gjør ikke noe annet enn å bli med opp til døpefonten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Har du bunad tar du det.

Hvis ikke holder du at du er vanlig pent kledd. Jeg ville nok tatt en pen kjole om jeg skulle være fadder - men ikke lang selskapskjole.

Skal visst ikke være fadder likevel. Jeg og søsteren min skulle bli enige, og det ble henne nå :o)

Har brukt bunaden til mormor før. I konfirmasjonen min , men tror ikke jeg orker nå :P

Blir vel skjørt eller en pen bukse da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du bunad tar du det.

Bunad har man _ikke_ på seg. Det er vel et av de antrekkene man _Ikke_bruker. Grusomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man pynter seg til en dåp. Noen bruker bunad, andre "vanlige" fine klær - som til en bursdag kanskje?

Fadderene er med opp til døpefonten. Noen blir bedt om å si navnet til barnet (gudmor/gudfar), andre tar av lua og andre får kanskje holde dåpslyset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunad har man _ikke_ på seg. Det er vel et av de antrekkene man _Ikke_bruker. Grusomt.

Hvis man har bunad, er det vel for å bruke den. Og dåp er absolutt en av de anledningene hvor det er vanlig å bruke bunad.

Hvorvidt du synes at bunad er pent, er helt uinteressant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår familie er barnedåp en bunad-anledning. Dvs dress for herrer og bunad eller fin kjole for damene.

Faddere er med opp til døpefonten ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåp er en fin anledning for å finne frem bunaden, hvis du har. Hvis ikke, bør i alle fall en fadder ha pent antrekk (ikke "bryllups-pent", men mer "julaften-pent").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har bunad, er det vel for å bruke den. Og dåp er absolutt en av de anledningene hvor det er vanlig å bruke bunad.

Hvorvidt du synes at bunad er pent, er helt uinteressant...

Glemte at dette er Norge, et nisseland. I utgangspunktet skal man ikke bruke bunad i døp, men nå er jo synet på bunad og de som bruker antrekket sett veldig ned på i mange andre land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte at dette er Norge, et nisseland. I utgangspunktet skal man ikke bruke bunad i døp, men nå er jo synet på bunad og de som bruker antrekket sett veldig ned på i mange andre land.

Hva snakker du om? Klart bunad kan brukes i dåp! Sett ned på i andre land? I alle land jeg har vært i har dette med Norge og bunader blitt omtalt meget positivt.......... Så hvilke land snakker du om egentlig?? Og i alle dager, hvor har du "lært" at bunad ikke skal brukes i dåp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man pynter seg til en dåp. Noen bruker bunad, andre "vanlige" fine klær - som til en bursdag kanskje?

Fadderene er med opp til døpefonten. Noen blir bedt om å si navnet til barnet (gudmor/gudfar), andre tar av lua og andre får kanskje holde dåpslyset.

dåpslys???

er selv gudmor på min niese, det eneste vi fadderene gjorde var å bære og ta av luen og jeg sa navnet...

Hva er et dåpslys?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du være så vennlig og forære oss med en link på dette synet?

At vi i norge bruker nasjonaldrakter på lik linje med F.eks Nederland, Russland, Polen, chile osv osv osv osv !

Også ser de BARE ned på norge????? Merkelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man kan velge noe annet enn helsort i en dåp. Sort skjørt er helt greit om man har en topp med farge til f.eks.

Var i en dåp en gang der både barnets foreldre, søsken og faddere var kledd i omtrent helt sort. Nitrist. Skulle tro man var i en begravelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Jeg synes man kan velge noe annet enn helsort i en dåp. Sort skjørt er helt greit om man har en topp med farge til f.eks.

Var i en dåp en gang der både barnets foreldre, søsken og faddere var kledd i omtrent helt sort. Nitrist. Skulle tro man var i en begravelse.

Det hørtes litt trist ut ja.

Blir mest sannsynlig svart skjørt/bukse med en topp til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dåpslys???

er selv gudmor på min niese, det eneste vi fadderene gjorde var å bære og ta av luen og jeg sa navnet...

Hva er et dåpslys?

Et fint lys som presten tenner ved å bruke de store kirkelysene. Så får en av fadderene holde det under dåpen, før dåpsbarnet får det med hjem etterpå.

Presten sa vi jo kunne ta det frem på dåpsdagen og tenne det, men det har vi jo glemt hvert år ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva snakker du om? Klart bunad kan brukes i dåp! Sett ned på i andre land? I alle land jeg har vært i har dette med Norge og bunader blitt omtalt meget positivt.......... Så hvilke land snakker du om egentlig?? Og i alle dager, hvor har du "lært" at bunad ikke skal brukes i dåp?

Det har jeg lært gjennom tonnevis av reiser. Bunad blir betegnet som stygt, faktisk sitter folk og ler av det, men det er riktig at de later som de synes det er fint når de er i Norge. Ha ha, vattnisser, som tror på all ros :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du være så vennlig og forære oss med en link på dette synet?

At vi i norge bruker nasjonaldrakter på lik linje med F.eks Nederland, Russland, Polen, chile osv osv osv osv !

Også ser de BARE ned på norge????? Merkelig

Det er ganske stor forskjell på en stygg norsk stakk og en pen nasjonaldrakt fra de landene du nevnte :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...