Gå til innhold

Hva bruker dere og hva er vanlig å bruke?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har gått på en psykisk "smell". Fått kjempe angst. Noe så forferdelig da.. Kommer meg liksom ikke igang med noe..

Har vært hos legen, og har fått diagnose angst. Har hatt et angstanfall og. Noe jeg er skikkelig redd for å få tilbake. Trodde jeg skulle dø.. Fikk ikke puste.. Satt bare og skalv og ble kjempe redd..

Legen vil sette meg på medisiner, men det er ikke avklart hva jeg skal begynne med enda, pga jeg har lett for å få masse bivirkninger på medisiner..

Derfor lurte jeg på hva dere bruker mot angst? (dere som har angst da)

Og hva er vanlig å bruke mot dette?

Håper jeg kommer meg rask på beina igjen :0)

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Angst blir for dårlig og upresist diagnostisk.

Du har hatt et panikkanfall. Etter dette har du fått angst for angsten. Diagnostisk kalles dette agorafobi med panikkanfall.

For dette skal du ha SSRI som fesk (Seroxat, Cipralex, Zoloft). I tillegg trenger mange å få kognitiv psykoterapi.

Angst blir for dårlig og upresist diagnostisk.

Du har hatt et panikkanfall. Etter dette har du fått angst for angsten. Diagnostisk kalles dette agorafobi med panikkanfall.

For dette skal du ha SSRI som fesk (Seroxat, Cipralex, Zoloft). I tillegg trenger mange å få kognitiv psykoterapi.

Ok..

Jeg vet egentlig hva jeg har angst for. Mulig det bare har blitt for mye for meg. Jeg hadde en tøff oppvekst, kanskje det kan være noe av årsaken til at jeg har gått på en "smell"..

Hvordan virker disse medisinene på angst? Trodde det var hovedsaklig for depresjon.. Jeg leser helst ikke bivirkninger på pakningsvedlegg, for da skremmer jeg meg selv og til slutt tørr jeg ikke ta noe..

Hva er egentlig kognitiv psykoterapi? Kanskje litt dumt spørsmål, men jeg spør alikevel.. Vanlig psykolog timer?

Jeg bruker Vival ved behov og har gjort det i 13 år. Det har definitivt den beste effekten på min angst. Jeg har forsøkt SSRI uten at det har ført til noen bedring. Men jeg er ikke deg. Men under et panikkanfall eller når du merker tilløp til det hjelper benzo godt.

Selv ønsker jeg ikke og spise SSRI hver dag for noe som inntreffer sporadisk. Så hva som er best for deg, avhenger helt klart av hvordan din angst arter seg.

Hva du velger blir jo opp til deg i samråd med legen din.

Ok..

Jeg vet egentlig hva jeg har angst for. Mulig det bare har blitt for mye for meg. Jeg hadde en tøff oppvekst, kanskje det kan være noe av årsaken til at jeg har gått på en "smell"..

Hvordan virker disse medisinene på angst? Trodde det var hovedsaklig for depresjon.. Jeg leser helst ikke bivirkninger på pakningsvedlegg, for da skremmer jeg meg selv og til slutt tørr jeg ikke ta noe..

Hva er egentlig kognitiv psykoterapi? Kanskje litt dumt spørsmål, men jeg spør alikevel.. Vanlig psykolog timer?

Kognitiv psykoterapi er læring av mestring av angsten, konfrontere den. Da angst er en ond sirkel, skal man gjøre det man er redd for. Trene på dette og angsten vil da bli mindre, jo mere man blir vant til å takle angsten.

Kognitiv psykoterapi er læring av mestring av angsten, konfrontere den. Da angst er en ond sirkel, skal man gjøre det man er redd for. Trene på dette og angsten vil da bli mindre, jo mere man blir vant til å takle angsten.

Ok..

Tusen takk for forklaring :-)

Jeg er sikkert litt teit ang dette.. Men jeg aner ikke hva jeg har angst for.. Det har liksom bare blitt for mye for meg.. Jeg har aldri vært redd for å gå i butikker el no, men nå sliter jeg skikkelig.. Kan dette bare komme dalende hvis det har blitt for mye for meg?.. Jeg får liksom ikke pustet skikkelig.. Hyperventilerer..

Annonse

Ok..

Tusen takk for forklaring :-)

Jeg er sikkert litt teit ang dette.. Men jeg aner ikke hva jeg har angst for.. Det har liksom bare blitt for mye for meg.. Jeg har aldri vært redd for å gå i butikker el no, men nå sliter jeg skikkelig.. Kan dette bare komme dalende hvis det har blitt for mye for meg?.. Jeg får liksom ikke pustet skikkelig.. Hyperventilerer..

Panikkanfall er biologisk, mener jeg å huske NHD sa. Hvis du er redd for å gå på butikken, så er kuren å tvinge seg til å gå på butikken. Husk det er ikke farlig. Selv får jeg hjelp av å puste dypt og rolig når jeg har angst. Og det å gjennkjenne at det kun er angst og ikke farlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...