Gå til innhold

Kcalorier? hvordan regne ut??


Gjest bare meg trallalalala

Anbefalte innlegg

Gjest bare meg trallalalala

Heisann. Jeg skal slanke meg noen kilo å trener ca 3 ganger i uka. å tenkte å spise sundt i tillegg å har hørt at å regne ut kcalorier er bra. Og så hørt atca 1200 kcal. er bra pr. dag.

Men hvordan regne ut?? er helt grønn på dette altså!!!!

Noen som kan svare meg?

på forhånd takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Justini

Du kan starte med å skaffe deg en kalori-tabell med oversikt over kaloriinnholdet i alle matvarer. Her står det ofte kcal innholdet per 100 g, men også ofte per stk eller per porsjon. Om du ikke har en slik tabell, står det som regel kcalinnholdet (per 100 g) på matvarene på embalasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende du må ligge litt høyere enn 1200 kcal pr. dag så ikke forbrenningen din går i stå. Her kan du regne ut hvor mye du trenger pr. døgn for å holde vekten din stabil, sånn omtrent da:

http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&task=view&id=3558&Itemid=55

og her er en enkel utgave av matvaretabellen:

http://matportalen.no/matvaretabellen

Men husk at det ikke nødvendigvis ikke er sånn at lite kalorier = sunt! :o) Legg deg på et dagsinntak på 3-500 kcal mindre enn det du trenger for å holde vekten stabil, men ikke under 1200 kcal! Gjerne litt mer om du har mye å gå på. Og unn deg selv noe usunt en gang i uka, da er de store sprekkene mye lettere å unngå. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bare meg trallalalala

Det kan godt hende du må ligge litt høyere enn 1200 kcal pr. dag så ikke forbrenningen din går i stå. Her kan du regne ut hvor mye du trenger pr. døgn for å holde vekten din stabil, sånn omtrent da:

http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&task=view&id=3558&Itemid=55

og her er en enkel utgave av matvaretabellen:

http://matportalen.no/matvaretabellen

Men husk at det ikke nødvendigvis ikke er sånn at lite kalorier = sunt! :o) Legg deg på et dagsinntak på 3-500 kcal mindre enn det du trenger for å holde vekten stabil, men ikke under 1200 kcal! Gjerne litt mer om du har mye å gå på. Og unn deg selv noe usunt en gang i uka, da er de store sprekkene mye lettere å unngå. :o)

hei igjen å takk for flott link e fikk av deg. men når det står for hver 100g. må jeg veie det altså??? hviss det f.eks er 300kcal. i en box nesquick.... hvordan då regne ut??

hoff... vet jeg er utrolig treig...... Sorry borry.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen å takk for flott link e fikk av deg. men når det står for hver 100g. må jeg veie det altså??? hviss det f.eks er 300kcal. i en box nesquick.... hvordan då regne ut??

hoff... vet jeg er utrolig treig...... Sorry borry.... :)

En digital kjøkkenvekt er kjekk å ha ja. :o) 1 dl melk / vann / saft = 100 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei igjen å takk for flott link e fikk av deg. men når det står for hver 100g. må jeg veie det altså??? hviss det f.eks er 300kcal. i en box nesquick.... hvordan då regne ut??

hoff... vet jeg er utrolig treig...... Sorry borry.... :)

Spiser du en halv boks Nesquick blir det da 150 kcal (men det er sikkert mye mer kalorier i Nesquick). Deler du boksen i 10, blir hver 30 kcal. Men skal du gå ned i vekt, kutter du jo ut Nesquick og alt annet søtt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper lite om du bare regner kalorier. (Tror i tillegg du blir ganske gal av det) Noe som er minst like viktig er at du fordeler matinntaket på mange måltider. Da blir forbrenningen høyere.

Å spise mat med lite sukker og lavt innhold av kjappe karbohydrater er også veldig viktig for å holde et jevnt blodsukker (og dermed jevn høy forbrenning)

Så enkelt sagt skal du spise 3-4 ordentlige måltider + et par mellom-måltider hver dag. Tenk også grønt og grovt. Da kommer du langt, og blir ikke på langt nær så gal som om du skal veie alt du spiser og regne ut kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...