Gå til innhold

Har noen greie på tenner?- Emaljeskader

Gjest Tannline

Anbefalte innlegg

Gjest Tannline

Jeg har begynt å få emaljeskader på tennene. Nå har jeg vurdert å gå til innkjøp av denne Pro-emalj tannkremen som skal forebygge emaljeskader og styrke emaljen. Noen som vet om denne faktisk virker og ikke bare er ren bløff?

Tannlegen min sier ellers at jeg skal holde meg unna all form for kullsyre, inkl Farris naturelle? Her mener jeg hun tar feil og at kullsyren i seg selv ikke etser, men syren i smakstilsettingene. Noen som kan bekrefte at jeg har rett?

Vet ellers noen hvordan emaljeskader behandles? Er det dyrt? Kan noe bli dekket dersom det skyldes en spiseforstyrrelse, selv om sykdommen ikke blir behandlet hos psykolog/psykiater??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Vet ellers noen hvordan emaljeskader behandles? Er det dyrt? Kan noe bli dekket dersom det skyldes en spiseforstyrrelse, selv om sykdommen ikke blir behandlet hos psykolog/psykiater??''

Jeg tror du kan få dette dekket dersom det kan bevises at du har en sykdom. Jeg vet at tannleger kan klegge på en type lakk for å forsterke emaljen, men ikke mange gjør det. Kullsyren gjør emaljen myk slik at det raskere blir hull. Det sies også at man ikke skal drikke brus rett før du pusser tennene fordi du kan pusse vekk for mye.......

Jeg råder deg til å snakke med både tannlegen (også din fsstlege som vet om sykdommen?) og trygdekontoret om det er noe sjangs for at du kan få noe dekket. Lakk eller andre ting.Tannlegen skal søke for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få dekket kostnadene må du dokumentere at du har gått jevnlig til tannlege (hvert år) og legen din må dokumentere sykdommen som gjør skaden (at du får behandling).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også slike emaljeskader. Jeg fikk beskjed av tannlegen om å holde meg unna sure drikker som brus, saft, juice o.l. Spesielt mellom måltidene, da anbefalte han vann og Farris (har høyere pH). Til måltidene var det ok å drikke sure ting, men ikke mellom måltidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølte Ringnes har farris er syreinnhold trygt innenfor "ikke-fare"-sonen, så de skader ikke tennene. Ikke Farris Bris heller (5,5 i syreinnhold, faregrensen ligger på 4,5), men Faris pluss har derimot mer syre. Til sammenligning har cola 2.6 i syreinnhold. Men juice er farlig, pluss en del sure godterier og matvarer. En del frukt inneholder også en del syre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...