Gå til innhold

Omregning cm, mm, meter og slikt

Anbefalte innlegg

Gjest kanelbollen
Skrevet

Dette har jeg alltid strevd med. Selvfølgelig ikke de aller enkleste operasjonene da. Og jeg sliter med å forklare det for ungen min. Er det noen som har en god link eller noe?

Fortsetter under...

Skrevet

Har ikkje noe link, men eg har en veldig fin tabell på papir.

Men 1 meter, er det samme som 10 decimeter, som er det samme som 100 centimeter, som er det samme som 1000 millimeter.

Gjest kanelbollen
Skrevet

Har ikkje noe link, men eg har en veldig fin tabell på papir.

Men 1 meter, er det samme som 10 decimeter, som er det samme som 100 centimeter, som er det samme som 1000 millimeter.

Den er grei. Det er litt verre når det bli mange oppgaver som; Hvor mange mm er 0.006 m osv. Hvor mange cm er 0.06 m osv

Skrevet

Den er grei. Det er litt verre når det bli mange oppgaver som; Hvor mange mm er 0.006 m osv. Hvor mange cm er 0.06 m osv

Skjønner problemet, det er sikkert noen som snart kommer opp med en link.

Men du kan jo begynne med å flytte komma, ett punk i gangen dvs.

''Hvor mange mm er 0.006 m osv.''

0,006 m, er lik 0,06 dm, er lik 0,6 cm, er lik 6,0 mm.

''Hvor mange cm er 0.06 m osv''

0,06 m, er lik 0,6 dm, er lik 6,0 cm

Skrevet

Her er en link, men den gir deg bare fasiten, ikke metoden:

http://www.onlineconversion.com/

Husk at når du gjør enheten større, må du gjøre tallet mindre, og omvendt. Altså, går du fra cm til m (enheten blir større), må tallet som står foran m være mindre enn utgangspunktet: 50 cm = 5 m. Omvent fra f.eks. kg til g (enheten blir mindre): 2 kg = 2000 g. Dette er i enkle tilfeller opplagt, men greit å huske på når oppgavene blir vanskeligere.

Gå et skritt om gangen med en faktor på 10 eller 1/10 ("til høyre eller venstre") slik Geir er inne på. Hvert skritt er enten å gange med 10 (hvis enheten skal bli mindre og dermed tallet større) eller dele på 10 (hvis enheten skal bli større og dermed tallet mindre).

Eks. 0,07 m = ? mm

Her er enheten mm mindre enn m, tallet skal altså bli større. I trinn på 10 blir det meter - desimeter - cm - mm. (Tar med desimeter for å vise systemet.)

0,07 m = 0,07*10 dm = 0,7 dm

0,7 dm = 0,7*10 cm = 7 cm

7 cm = 7*10 = 70 mm

Taster du inn 0.07 m i lengedelen av linken ovenfor, ser du at det stemmer. Husk punktum som desimaltegn.

Håper forvirringen nå er løftet opp på et høyere plan :-)

Skrevet

Jeg ombestemte meg nok litt for mange ganger da jeg skulle lage de eksemplene. Selvsagt er 50 cm = 0.5 m.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...