Gå til innhold

Et veldig dumt spørsmål..

Anbefalte innlegg

Gjest usikker tenåring
Skrevet

Jeg er en tenåring som må ta en MR-undersøkelse. Er det så ille som alle skal ha det til? Jeg har ikke noen form for klaustrofobi egentlig, men syns det høres veldig ubehagelig ut.. Gruer meg mye til dette.

Men så til det dumme spørsmålet da. Jeg har mensen når jeg skal ta det, kan jeg bruke tampong når jeg skal inn i den maskinen? Ødelegger det for bildene? Må jeg informere de som skal ta bildene om det? Og en ting til slutt, får jeg ha på noen klær, en sånn sykehusskjorte eller noe? Har ikke veldig lyst til å ligge naken foran folk i 3 kvarter..

Skrevet

Hei! Du kan slappe helt av. Jeg har hatt en mr undersøkelse og jeg sovnet nesten! Tiden gikk fort synes jeg, men det varte vel rundt ca 20min.

Du trenger ikke si noe om mens eller tampong. Du trenger bare å bytte til en skjorte, det gjør du i enerom. Ta av smykker og slikt. Du får forklaring på alt.

Det bråker litt og du blir kjørt litt frem og tilbake. Du skal bare ligge _helt_ stille. Du får en dingst i hånden som du kan trykke på dersom du av en eller annen grunn vil ut. Du har ikke klaustroforbi, så dette går fint. Bare lukk øynene når du kjøres inn. Kanskje du sovner du også :)

Lykke til!

Gjest usikker tenåring
Skrevet

Hei! Du kan slappe helt av. Jeg har hatt en mr undersøkelse og jeg sovnet nesten! Tiden gikk fort synes jeg, men det varte vel rundt ca 20min.

Du trenger ikke si noe om mens eller tampong. Du trenger bare å bytte til en skjorte, det gjør du i enerom. Ta av smykker og slikt. Du får forklaring på alt.

Det bråker litt og du blir kjørt litt frem og tilbake. Du skal bare ligge _helt_ stille. Du får en dingst i hånden som du kan trykke på dersom du av en eller annen grunn vil ut. Du har ikke klaustroforbi, så dette går fint. Bare lukk øynene når du kjøres inn. Kanskje du sovner du også :)

Lykke til!

Tusen takk, nå ble jeg litt roligere! Har bare hørt diverse skrekk-historier om hvor innestengt man er og at det føles ut som man er levende begravd. Hehe, jeg skal prøve å slappe av litt jeg! Så hjertlig takk:)

Skrevet

Tusen takk, nå ble jeg litt roligere! Har bare hørt diverse skrekk-historier om hvor innestengt man er og at det føles ut som man er levende begravd. Hehe, jeg skal prøve å slappe av litt jeg! Så hjertlig takk:)

Typisk ungdommer å skremme hverandre slik vel? hehe Går så bra så!

Gjest usikker tenåring
Skrevet

Typisk ungdommer å skremme hverandre slik vel? hehe Går så bra så!

Ja, det er vel kanskje det, så prøver å ikke tenke altfor mye på hva andre på min alder har sagt. Men jeg syns fortsatt beskrivelsen av legen min var ganske så skremmende også. Men dette skal gå bra:)

Skrevet

Ja, det er vel kanskje det, så prøver å ikke tenke altfor mye på hva andre på min alder har sagt. Men jeg syns fortsatt beskrivelsen av legen min var ganske så skremmende også. Men dette skal gå bra:)

Dette er helt ufarlig - lykke til :) Som pekkaline sier, litt lyder og litt rykk og napp, men det kan hende du sovner :) Lykke til

Skrevet

Bare sånn ang lyder; jeg fikk musikk på ørene jeg, så jeg måtte faktisk ta meg i å ikke "trampe" takten med føttene... *Ler* Lå og koste meg med musikken, og det var på langt nær så ubehagelig som jeg fryktet...

Lykke til - dette går nok bra... :)

Skrevet

Det er ingenting å grue seg for, som regel er det fort gjort også.

Du får musikk på ørene (men det er ofte elendig musikk, og høgtalerne er dritdårlige), og en knapp du kan trykke på hvis du av en eller annen grunn vil ut igjen.

Ingen ting å grue seg til! :-)

Det er bare koselig faktisk, bortsett fra at eg irriterte meg noe grusomt over kor dårlige lyden i øretelefonene var.

Og mensen (tampong) går sikkert helt fint, ikkje tenk på det en gang.

Skrevet

Du ligger jo bare rett ut og slapper av på et bord de kjøreer frem og tilbake. Ikke kjenner du noe ubehag og ikke skal du blotte deg eller noe som helst. Det kan ikke være en undersøkelse som er mindre farlig enn denne.

Skrevet

De tar bare bilder av det området som skal undersøkes.

Er det skulderen som skal undersøkes tar de bare bilder av dette området.

Klær vises ikke på bildene, så en ny tampong vises sikkert heller ikke. Men jeg ville nok skiftet rett før jeg gikk inn eller brukt bind akkurat da, om det var dette området de skulle undersøke.

Skrevet

Jeg sovna jeg...:o)

Ang klær. Du må ta av bh, men ha en løs t skjorte på og en tynn strømpebukse, den har du lov å beholde, buksen må av.

Jeg syns det er veldig greit med strømpebukse, underkroppen ligger jo utenfor maskinen, så jeg syns ikke det hadde vært behagelig å ligge i trusa:o)

Caloni Makaroni
Skrevet

Jeg fikk beholde buksen på (olabukse), men måtte fjerne både BH og hettegenser. Forstå det den som kan, ringene rundt tråden på hettegenseren er vel neppe farligere enn bukseknappen og "naglene" på olabuksa ;) Om du vil være sikker, så tar du på strømpebukse og joggebukse (vel og merke uten "metall"-lommer).

Jeg fikk ligge i olabukse og pologenser (uten BH). Er sikkert litt forskjellig praksis fra sted til sted.

Om du ikke har klaustrofobi, så bør dette gå helt fint. Kanskje blir det litt kjedelig, men det takler du nok. Mange sier det er søvndyssende. Om du ikke takler det, og får panikk fordi du føler deg innestengt, så trykker du på alarmknappen, og de kommer med en gang. Jeg har klaustrofobi (og visste det veldig godt fra før), og de var kjempegreie, og var rundt meg for å gjøre meg trygg mens jeg prøvde å samle meg. Fra jeg trykket på knappen til jeg var ute av maskinen tok det neppe 10 sekunder engang. Man klarer også å ake seg ut selv, man sitter ikke fast på noen måte, det er viktig å huske på.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg ser at flere har skriver at de fikk musikk på ørene. Sånn er det dessverre ikke alle steder, så du er klar over det.

Jeg syntes det bråkte mye.

Du kan ikke ha på deg noe av metall. Av med briller, klokker, smykker, og alle klær med metall. Der jeg tok undersøkelsen fikk jeg tilbud om å ta på meg en sykehusskjorte, men det ble ikke nødvendig siden jeg hadde helt metallfrie klær.

Gjest Naturlig forklaring, ikke farlig
Skrevet

Jeg fikk beholde buksen på (olabukse), men måtte fjerne både BH og hettegenser. Forstå det den som kan, ringene rundt tråden på hettegenseren er vel neppe farligere enn bukseknappen og "naglene" på olabuksa ;) Om du vil være sikker, så tar du på strømpebukse og joggebukse (vel og merke uten "metall"-lommer).

Jeg fikk ligge i olabukse og pologenser (uten BH). Er sikkert litt forskjellig praksis fra sted til sted.

Om du ikke har klaustrofobi, så bør dette gå helt fint. Kanskje blir det litt kjedelig, men det takler du nok. Mange sier det er søvndyssende. Om du ikke takler det, og får panikk fordi du føler deg innestengt, så trykker du på alarmknappen, og de kommer med en gang. Jeg har klaustrofobi (og visste det veldig godt fra før), og de var kjempegreie, og var rundt meg for å gjøre meg trygg mens jeg prøvde å samle meg. Fra jeg trykket på knappen til jeg var ute av maskinen tok det neppe 10 sekunder engang. Man klarer også å ake seg ut selv, man sitter ikke fast på noen måte, det er viktig å huske på.

"Jeg fikk beholde buksen på (olabukse), men måtte fjerne både BH og hettegenser. Forstå det den som kan".

Det er sterk magnetiske inne i trommelen, og løse gjenstander kan trekkes bakover (mot hoderetningen) og skyte stor fart. Nagler på buksen sitter fast - remmer på hettegenser og bh-spiler er løse og bevegelige - det er nok forklaringen.

Jeg hadde to hårspenner (jeg ikke visste om) i bukselomma som forstyrret bildet, og ble kjørt ut av trommelen. Spennene hadde da beveget seg fra lomma og opp mot armhulen da jeg ble kjørt ut...

Gjest Shira :o)
Skrevet

''Forstå det den som kan, ringene rundt tråden på hettegenseren er vel neppe farligere enn bukseknappen og "naglene" på olabuksa ;)''

Er det ikke fordi det vises på bilde? Tror det, så hvis du skal ta bilder fra overkroppen, må alt av metall bort, slik at det ikke kommer med på bildet.

Jeg skal jo alltid ta bilde midt på magen, så jeg må strippe, typisk ;o) Kanskje jeg skal slå til med snasent undertøy neste gang *flirer*

Gjest Ulvinnen
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1200662525' post='3781696]

''Forstå det den som kan, ringene rundt tråden på hettegenseren er vel neppe farligere enn bukseknappen og "naglene" på olabuksa ;)''

Er det ikke fordi det vises på bilde? Tror det, så hvis du skal ta bilder fra overkroppen, må alt av metall bort, slik at det ikke kommer med på bildet.

Jeg skal jo alltid ta bilde midt på magen, så jeg må strippe, typisk ;o) Kanskje jeg skal slå til med snasent undertøy neste gang *flirer*

''Jeg skal jo alltid ta bilde midt på magen, så jeg må strippe, typisk ;o) Kanskje jeg skal slå til med snasent undertøy neste gang *flirer*''

Hvis du har på deg en bukse bare med strikk i livet (ingen knapper eler glidelås) så kan du beholde den på.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1200662525' post='3781696]

''Er det ikke fordi det vises på bilde? Tror det, så hvis du skal ta bilder fra overkroppen, må alt av metall bort, slik at det ikke kommer med på bildet. ''

Når veslejenta mi er i mr, får vi ikke en gang lov til å ha på oss noe av metall når hun skal bæres inn til maskinen - ennå den ikke er på!

Gjest Shira :o)
Skrevet

''Er det ikke fordi det vises på bilde? Tror det, så hvis du skal ta bilder fra overkroppen, må alt av metall bort, slik at det ikke kommer med på bildet. ''

Når veslejenta mi er i mr, får vi ikke en gang lov til å ha på oss noe av metall når hun skal bæres inn til maskinen - ennå den ikke er på!

Oj, hm ja da må det være noe med maskina, den er vel magnetisk mener jeg. Jeg vet ikke helt altså, jeg har aldri tatt MR, bare CT ørten ganger.

Skrevet

Datteren min på 10 år tok MR for noen mnd siden. Hun koste seg med å høre på musikk der inni. Dessuten sovna hun nesten. Absloutt ikke noen problem for henne!

Moren min tok MR nå nettopp og hun gruet seg litt pga litt klaustrofobi (hun tar f.eks. aldri heis). Med fokus på å puste riktig og ellers slappe helt av, så gikk det kjempefint :)

De andre spørsmålene dine kan jeg ikke svare på, men ser du har fått mange svar fra andre:)

Skrevet

'' Når veslejenta mi er i mr, får vi ikke en gang lov til å ha på oss noe av metall når hun skal bæres inn til maskinen - ennå den ikke er på! ''

En MR-maskin er faktisk ALLTID på (altså: det sterke magnetfeltet som gjør at metallobjekter kan begynne å fly).

Når man ligger i maskina skrus i tillegg noe utstyr som sørger for bildedannelsen på. Det er derfor dere som foreldre også må fjerne metallobjekter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...