AneM1365380603 Skrevet 18. januar 2008 Skrevet 18. januar 2008 Selvfølgelig er han ikke frisk. Han er tvangsinnlagt på sykehjemmet som følge av alvorlig psykisk lidelse. Ok, du har rett i det du skriver her at det ble endel enkle svar. Jeg har lest hele tråden nå, og skjønner at dette er et utrolig spesielt tilfelle. Ja, det burde jeg jo skjønt i utgangspunktet. 0 Siter
frosken Skrevet 18. januar 2008 Skrevet 18. januar 2008 Ok, du har rett i det du skriver her at det ble endel enkle svar. Jeg har lest hele tråden nå, og skjønner at dette er et utrolig spesielt tilfelle. Ja, det burde jeg jo skjønt i utgangspunktet. :-) 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 19. januar 2008 Skrevet 19. januar 2008 Javel? Slik er det nå ikke der jeg jobber. Og noen bruker bleie fordi de kan få lekasje. Det hørtes jo bra ut da!! Der hvor jeg har jobbet har det vært for lite bemanning i forhold tilpasienter.Noe som fører til alltfor lite tid,og den enkelte får ikke tilfredstilt sine behov. Tragisk,men sant.... 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 19. januar 2008 Skrevet 19. januar 2008 Det kommer vel an på økonomien i kommunen. Det er i hvert fall slik du beskriver det her i Oslo. Jeg synes det kjipeste er at de ansatte bare sitter på vaktrommet eller er ute å røyker og aldri snakker med de gamle. De får jo så lite stimulering at det er helt sprøtt. Og tven står bare på barnetv hele døgnet. Helt sykt. Er man ikke dement der så blir man det. J"eg synes det kjipeste er at de ansatte bare sitter på vaktrommet eller er ute å røyker og aldri snakker med de gamle. De får jo så lite stimulering at det er helt sprøtt." Vi ansatte trenger pauser som alle andre,men ikke alltid vi får det.Men du kan jo banne opå at det kommer pårørende når vi endelig har satt oss,eller suger i oss velfortjent "frisk luft..." Dessuten er det mijø arbeiderene som skal stimulere pas på riktig måte,oss andre er der slik at de gamle ikke skal ende opp som hulemannen. Ville vi gjort mer? ja,om det hadde vært tid til det..... Men med 10-15 min på hver pas,sier det seg selv at sdet ikke er tid til å dulle og dalle.... Ikke en dag gikk jeg hjem fra jobb med god samvittighet,visste at de eldre trengte mer enn det vi skal,og har mulighet får å tilføre... Jeg håper ALDRI jeg havner på gamlehjemm..... 0 Siter
ekte nick Skrevet 19. januar 2008 Skrevet 19. januar 2008 ''Det er litt sånn meg-meg-meg-mentalitet synes jeg. Så lenge han får sine ønsker oppfylt så driter han i om han sjenerer andre!'' Mannen bor i en hule (les: søplehaug) utenfor universitetet - denne holdningen er ingen overraskelse for omgivelsene. Han har jo bodd der i årevis, selv om både naboer og universitet har forsøkt å få ham fjernet. ''Ifølge artikkelen har han betente sår som ikke vil gro på beina, skal tro om pipa får en annen lyd om han må legges inn på sykehus for å få stelt dette, nettopp fordi han ikke har hatt noen form for personlig hygiene?'' Jeg vil tro han dør før han aksepterer det. ''Er det da plutselig samfunnets ansvar at han har blitt som han er tro?'' I følge ham - ja. Dette er sånn han ønsker å leve, selv om mange har forsøkt å gjøre noe med det i årevis. Han er jo ikke riktig ved sine fulle fem - på tross av sin intelligens. Bare for å vise til et helhetsbilde her: Mannen er lynende intelligent og hadde for mange år siden tilknytning til universitetet. Han spaserer fram og tilbake etter avanserte formler. Kusinene mine hadde slått av en prat med ham en dag og han svarte da helt adekvat og virket helt "vanlig" å snakke med, fortalte de. Men at han har en psykisk lidelse og vrangforestillinger, er vel nokså åpenbart. 0 Siter
Gjest mij Skrevet 19. januar 2008 Skrevet 19. januar 2008 Åhh.. lever han fortsatt? Vet du om det er han som pleide å gå barbeint, og hadde store, tygge legger med sår på? 0 Siter
cec5 Skrevet 19. januar 2008 Skrevet 19. januar 2008 Æsj! Jeg leste om det der. Sjeleglad for at jeg ikke jobber der, hehehe. 0 Siter
cec5 Skrevet 19. januar 2008 Skrevet 19. januar 2008 Det kommer vel an på økonomien i kommunen. Det er i hvert fall slik du beskriver det her i Oslo. Jeg synes det kjipeste er at de ansatte bare sitter på vaktrommet eller er ute å røyker og aldri snakker med de gamle. De får jo så lite stimulering at det er helt sprøtt. Og tven står bare på barnetv hele døgnet. Helt sykt. Er man ikke dement der så blir man det. Eh... Jeg har jobbet på tre forskjellige sykehjem. La det være klinkende klart: det er ikke mulig å sitte mye på ræva eller ta røykepauser i hytt og pine (nå røyker ikke jeg da...) Man springer hele tiden. Man når ikke å gjøre alt man burde ha gjort. Så jeg synes du skal være litt forsiktig i uttalelsene dine når du ikke vet hva du snakker om. Ta vakter der, så får du se hvordan det virkelig er. 0 Siter
double Skrevet 19. januar 2008 Skrevet 19. januar 2008 Vet du om det er han som pleide å gå barbeint, og hadde store, tygge legger med sår på? Jeg har ikke sett han siden jeg var lita. Husker jeg var veldig nyskjerrig på han og ville gå bort til han. Fikk beskjed om å holde meg langt unna, men skjønte ikke helt hvorfor. Han hadde noen slags skogreier på føttene på den tiden, med plastposer utenpå. Klærne hans var revnet i sømmene fordi tråden var begynt å råtne og håret var som en stor kukake. Kan ikke huske han hadde sår på bena på den tiden, men så er det vel nesten 30 år siden også.. og så vidt jeg husker hadde han heldekkende bukser på den tiden. 0 Siter
Dorthe Skrevet 20. januar 2008 Skrevet 20. januar 2008 Eh... Jeg har jobbet på tre forskjellige sykehjem. La det være klinkende klart: det er ikke mulig å sitte mye på ræva eller ta røykepauser i hytt og pine (nå røyker ikke jeg da...) Man springer hele tiden. Man når ikke å gjøre alt man burde ha gjort. Så jeg synes du skal være litt forsiktig i uttalelsene dine når du ikke vet hva du snakker om. Ta vakter der, så får du se hvordan det virkelig er. Dattera mi har jobbet på gamlehjem under hele sykepleieutdannelsen og hun sier at hun har aldri sett maken til stedet mora mi er på. Og hun vil aldri jobbe mer på gamlehjem pga det du sier. Så det er klart det er forskjell fra sted til sted. La oss håpe at det er miljøarbeidere som snakker med de gamle på de fleste gamlehjem ) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.