Gå til innhold

Hvor lenge kan et menneske leve uten væske


avidi

Anbefalte innlegg

Min gamle far er døende. Han ligger som i en slags koma uten å kunne kommunisere med omverden.

Legen har bestemt at han ikke lenger skal få intravenøs væsketilførsel, kroppen klarer vist ikke å ta det opp.

Han ligger nå på 3. døgnet uten væske, får kun morfinsprøyter når det tyder på at han har smerter, og det er kun hjertet som slår. Vi synes dette er hel foreferdelig, for oss ser det ut som om han lider. Pleierene steller ham og fukter munnen hans utover det bare ligger han i sengen med et tomt blikk.

Hvor lenge kan det gå før kroppen sier stopp? Når vi spør pleierene sier de bare at det kan ta flere dager. Vi håper jo for hans del at han får dø i stedet for å ligge slik.

Har noen vært borte i noe lignende, og hvor lang tid tok det før livet ebbet ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tror jeg dropper nicket akkurat nå..

Du har min medfølelse, dette er grusomt å skulle være vitne til..

Min far fikk slag, klarte ikke å spise, og ønsket ikke å leve lenger (var ca. 90 år), hadde i tillegg ganske fremskreden alzheimer (så hvorvidt det han svarte når vi spurte om han ville slippe var noe han mente, vel....)

Etter at de sluttet å gi ham næring tok det vel 5 dager eller noe sånt før det var slutt. Men de første dagene var han vel noe våken innimellom,- etter at han bare lå slik som din far nå, i døs og litt stønning med jevnlig morfin tror jeg bare det var et par dager...

Det er en tøff tid, selv om de er gamle og man forventer at de skal dø, og egentlig helst vil slippe selv, så er det ille mens det står på.

Klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig vanskelig tid for dere nå!!!

Min erfaring er at det tar ikke for mange dager,men om hjertet er sterk,kan det ta litt tid...

Ønsker dere alt godt,ta vare på deg selv!!

Og husk at hørselen er det siste som forsvinner,så prat med han!Ta farvel,og si det du føler det føler for å si.

*varme klemmer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest min medfølelse

Mamma lå sånn i fem dager. Helt forferdelig! Håper det snart tar slutt for deg og dine. Når tilstanden er slik er det faktisk best å slippe selv om det blir vanskelig for de som er igjen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhåpentligvis vil dette ikke ta noe særlig lenger tid nå. Det er bra at de har sluttet å gi væske, det gjør at prosessen ikke trekker lenger ut enn nødvendig.

Hvis dere mener han ser ut som om han har smerter, så skal dere si fra til legen om dette. Morfindosen kan i såfall økes.

Medfølende hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar og medfølelse.

Faren min døde i går kveld. Det var godt for ham, han har ikke vært bevisst den siste uken. Men hjertet hans må ha vært utolig sterkt, han lå i 3,5 døgn uten væske før livet ebbet stille ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og medfølelse.

Faren min døde i går kveld. Det var godt for ham, han har ikke vært bevisst den siste uken. Men hjertet hans må ha vært utolig sterkt, han lå i 3,5 døgn uten væske før livet ebbet stille ut.

Trist å høre, men slik er desverre livet av og til.

Men det var godt han endelig fikk ro, og håper det også var en lettelse for dere når det først skulle gå den veien.

Håper dere som er igjen kommer nærmere hverandre i sorgen, og tar godt vare på hverandre.

Kondolerer.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og medfølelse.

Faren min døde i går kveld. Det var godt for ham, han har ikke vært bevisst den siste uken. Men hjertet hans må ha vært utolig sterkt, han lå i 3,5 døgn uten væske før livet ebbet stille ut.

Kondolerer masse til deg og dine...

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angela26

Takk for svar og medfølelse.

Faren min døde i går kveld. Det var godt for ham, han har ikke vært bevisst den siste uken. Men hjertet hans må ha vært utolig sterkt, han lå i 3,5 døgn uten væske før livet ebbet stille ut.

Saa trist...Jeg foeler med deg, avidi...

*Troesteklem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...