Gjest kronikeren Skrevet 20. januar 2008 Skrevet 20. januar 2008 Jeg har flere bekjente som jobber på sykehus, og nå har en slektning av meg begynt å jobbe på en avdeling som jeg har vært på flere ganger. Jeg regner med at han ikke er så nysgjerrig at han søker opp journalen min. men gitt at han var nysgjerrig, hvor lett/vanskelig er det å få tak i min journal og lese opplysningene om meg? Og hvis jeg blir innlagt på samme sted igjen, hvordan hindre at han får mer informasjon om meg, enn han strengt tatt behøver? 0 Siter
Carwing Skrevet 20. januar 2008 Skrevet 20. januar 2008 Hvis slektningen din er veldig opptatt av å lese om deg, kan han eller hun gjøre det, men det spørs litt hvilket journalsystem man har. Noen har system som alle kan gå inn i, uten at det setter noen spor etter hvem som var logget inn. Disse er gammeldagse og blir mer og mer erstattet med moderne journalsystemer. Der kan du se hvem som har vært inne i journalen din og lest. Altså i de elektroniske journalene. Uansett hvilket journalsystem de har kan du be om at din journal bare kan lese av enkelte personer, en begrenset tilgang. Du har nok også en papirjournal. Den kan hvem som helst se i, (selv om man ikke har lov) dersom du ikke har laget en begrenset tilgang, feks ved at man setter en gul tape over den. Altså; er du redd for at noen skal lese journalen din ber du om å få begrenset tilgang, der bare de aller nødvendigste personene får tilgang. Det samme gjør du med papir journalen din. Snakk med behandleren din neste gang du er der. Din journal, du bestemmer det meste over den. 0 Siter
Gjest sinji Skrevet 20. januar 2008 Skrevet 20. januar 2008 Hvis slektningen din er veldig opptatt av å lese om deg, kan han eller hun gjøre det, men det spørs litt hvilket journalsystem man har. Noen har system som alle kan gå inn i, uten at det setter noen spor etter hvem som var logget inn. Disse er gammeldagse og blir mer og mer erstattet med moderne journalsystemer. Der kan du se hvem som har vært inne i journalen din og lest. Altså i de elektroniske journalene. Uansett hvilket journalsystem de har kan du be om at din journal bare kan lese av enkelte personer, en begrenset tilgang. Du har nok også en papirjournal. Den kan hvem som helst se i, (selv om man ikke har lov) dersom du ikke har laget en begrenset tilgang, feks ved at man setter en gul tape over den. Altså; er du redd for at noen skal lese journalen din ber du om å få begrenset tilgang, der bare de aller nødvendigste personene får tilgang. Det samme gjør du med papir journalen din. Snakk med behandleren din neste gang du er der. Din journal, du bestemmer det meste over den. Hvorfor har man en papirjournal også. Alt blir jo lagt inn på data. Blir det kjørt ut kopi da eller? 0 Siter
Gjest hea Skrevet 20. januar 2008 Skrevet 20. januar 2008 Det er vel strengt tatt ikke lov å snoke i journaler til pasienter man ikke har noe med. Men det mangler kontrollrutiner på dette noe Datatilsynet nå etterlyser. Så hvis denne personen er nysgjerrig nok, så kan han åpne journalen din uten problem. 0 Siter
Gjest Armod Skrevet 20. januar 2008 Skrevet 20. januar 2008 Hvorfor har man en papirjournal også. Alt blir jo lagt inn på data. Blir det kjørt ut kopi da eller? Og hvis datasystemet krasjer da? 0 Siter
Gjest sinji Skrevet 20. januar 2008 Skrevet 20. januar 2008 Og hvis datasystemet krasjer da? ok er det derfor. Trodde man kunne ha elektronisk back up jeg 0 Siter
Gjest Armod Skrevet 20. januar 2008 Skrevet 20. januar 2008 ok er det derfor. Trodde man kunne ha elektronisk back up jeg Det også men systemet stiller strenge krav til sikkerthet 0 Siter
Gjest sinji Skrevet 20. januar 2008 Skrevet 20. januar 2008 Det også men systemet stiller strenge krav til sikkerthet Ja det er jo forståelig. Men det er litt ubehagelig å tenke på at alle ansatte har tilgang. Skal jammen be om begrenset innsyn jeg. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 20. januar 2008 Skrevet 20. januar 2008 Ansatte må ha muligheten til å gå inn i en pasientjournal når det er nødvendig for behandlingen. "Need to know"-prinsippet. Slikt behov kan oostå akutt. Derfor kan det ikke være svært mange andre sperrer enn den ansattes (lege/sykepleier) etikk og integritet. Å gå inn i journalen uten at dte er nødvendig for behanldingen er et særdeles alvorlig brudd på reglene og den tillit pasienten skal ha til helsevesenet. Det fører derfor til strenge reaksjoner: http://www.levangeravisa.no/nyheter/article1012194.ece 0 Siter
Jølsen Skrevet 20. januar 2008 Skrevet 20. januar 2008 "Snoking" for å tilfredsstille egen interesse, er selvsagt forbudt, men det er mange som driver med det likevel. Dessverre. I prinsippet er det selvsagt ikke vanskelig å snoke i journaler man har tilgang på. 0 Siter
Gjest Armod Skrevet 20. januar 2008 Skrevet 20. januar 2008 Ja det er jo forståelig. Men det er litt ubehagelig å tenke på at alle ansatte har tilgang. Skal jammen be om begrenset innsyn jeg. Ja og jeg tviler ikke på at det finnes mange snokere på sykehusene. Men håper nå Datatilsynet får gjort noe med det slik at de klarer å utarbeide et felles system for å begrense dette. 0 Siter
Gjest Skriv og be om det Skrevet 20. januar 2008 Skrevet 20. januar 2008 Hvis jeg var deg, ville jeg faktisk ha skrevet til avd.overlegen på den avdelingen, eller evt direktøren for sykehuset, og forklart situasjonen, og be dem om å sperre din journal. Du trenger ikke egentlig å opplyse navn på din bekjente, bare si at en nær bekjent av deg nå er ansatt ved den avd der du har vært pasient, og at du ønsker din journal sperret. Selv jobber jeg ved en psykiatrisk avdeling (poliklinikk ved et sykehus) og der er alle journaler sperret slik at kun saksbehandleren samt lederen har adgang. Men jeg tror ikke det er slik ved somatiske avdelinger. 0 Siter
Gjest kronikeren Skrevet 20. januar 2008 Skrevet 20. januar 2008 Hvis jeg var deg, ville jeg faktisk ha skrevet til avd.overlegen på den avdelingen, eller evt direktøren for sykehuset, og forklart situasjonen, og be dem om å sperre din journal. Du trenger ikke egentlig å opplyse navn på din bekjente, bare si at en nær bekjent av deg nå er ansatt ved den avd der du har vært pasient, og at du ønsker din journal sperret. Selv jobber jeg ved en psykiatrisk avdeling (poliklinikk ved et sykehus) og der er alle journaler sperret slik at kun saksbehandleren samt lederen har adgang. Men jeg tror ikke det er slik ved somatiske avdelinger. Hvordan er det hvis personer utenom de nærmeste ringer til sykehuset og vil prate med personen. Vil de da få vite hvilken avdeling personen befinner seg på? jeg tenker på de situasjonene hvor det er kjent at en person er på sykehus, men ikke hvilken avdeling. Vil da en person som ringer få vite om personen er hematologisk, eller psykiatrisk? 0 Siter
Gjest skriv og be om det Skrevet 20. januar 2008 Skrevet 20. januar 2008 Ja det er jo forståelig. Men det er litt ubehagelig å tenke på at alle ansatte har tilgang. Skal jammen be om begrenset innsyn jeg. Det er mer og mer vanlig å gå bort ifra papirjournal. På avdelingen jeg jobber (psykiatrisk) er det bare gamle journaler som finns i papir, alle nye journaler er kun på data. Det lages back-up hver natt på en diger maskin. Personlig syns jeg det er uheldig at alle journaler skal på data, da jeg tror det er mye mer sårbart i forhold til innsyn osv. Men det får man jo ikke gehør for i våre dager. 0 Siter
pastell Skrevet 20. januar 2008 Skrevet 20. januar 2008 Blir du innlagt på denne avdelingen igjen bør du gi beskjed om at du ikke ønsker at NN skal ha tilgang til din journal. Er du usikker om NN allerede har lest journalen din, så kan du ta skriftlig kontakt med IT-avdelingen på sykehuset og be om å få se hvem som har vært inne og lest i journalen din (hvis den er elektronisk da). 0 Siter
pastell Skrevet 20. januar 2008 Skrevet 20. januar 2008 Hvordan er det hvis personer utenom de nærmeste ringer til sykehuset og vil prate med personen. Vil de da få vite hvilken avdeling personen befinner seg på? jeg tenker på de situasjonene hvor det er kjent at en person er på sykehus, men ikke hvilken avdeling. Vil da en person som ringer få vite om personen er hematologisk, eller psykiatrisk? Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror ikke de har lov å si at en person er innlag på psykiatrisk avd. Hvis en person er innlagt på f.eks. ortopedisk avd, tror jeg at du ville fått vite det. 0 Siter
Dorthe Skrevet 20. januar 2008 Skrevet 20. januar 2008 Det ligger jo ute på data så det er bare for ham og søke opp. Men han legger igjen autografen sin slik at alle kan se at han har vært der inne og det er ikke lov å gå inn uten grunn. 0 Siter
Dorthe Skrevet 20. januar 2008 Skrevet 20. januar 2008 Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror ikke de har lov å si at en person er innlag på psykiatrisk avd. Hvis en person er innlagt på f.eks. ortopedisk avd, tror jeg at du ville fått vite det. Det er brudd på taushetsplikten begge deler. 0 Siter
PieLill Skrevet 20. januar 2008 Skrevet 20. januar 2008 Per i dag er sikkerheten for slike ting alt for dårlig. Det er heller ikke lagt inn graderinger i opplysningene på f.eks. psykiatriske avdelinger. Dermed har alle som har journaltilgang tilgang til absolutt alt. Dette systemet er sterkt kritisert fra mange hold, blant annet datatilsynet. mvh 0 Siter
PieLill Skrevet 20. januar 2008 Skrevet 20. januar 2008 Og hvis datasystemet krasjer da? Da har man digital backup. Det er ikke vanlig å kjøre dobbeltjournaler lengre. mvh 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.