Gå til innhold

hvor lett er det for ansatte å snoke i journaler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har man digital backup. Det er ikke vanlig å kjøre dobbeltjournaler lengre.

mvh

Det er i allefall vanlig her hvor jeg bor..både når det gjelder nav, fastlege og psyk.pol.

Fortsetter under...

Gjest en pasient
Skrevet

Ansatte må ha muligheten til å gå inn i en pasientjournal når det er nødvendig for behandlingen. "Need to know"-prinsippet. Slikt behov kan oostå akutt. Derfor kan det ikke være svært mange andre sperrer enn den ansattes (lege/sykepleier) etikk og integritet.

Å gå inn i journalen uten at dte er nødvendig for behanldingen er et særdeles alvorlig brudd på reglene og den tillit pasienten skal ha til helsevesenet. Det fører derfor til strenge reaksjoner:

http://www.levangeravisa.no/nyheter/article1012194.ece

Må legen se journalen til en pasient før h*n skriver en resept?

Jeg ringte en gang og ba om en resept hos min fastlege, men da jeg kom og hentet resepten så jeg at det var en vikar som hadde skrevet den ut. Har vikaren, som jeg kjenner privat, da sett i min journal?

Skrevet

Må legen se journalen til en pasient før h*n skriver en resept?

Jeg ringte en gang og ba om en resept hos min fastlege, men da jeg kom og hentet resepten så jeg at det var en vikar som hadde skrevet den ut. Har vikaren, som jeg kjenner privat, da sett i min journal?

En lege som skal skrive ut en resept bør forvisse seg om at det er grunnlag for å skrive ut resepten. Dersom du ikke har vært hos vedkommende på legekontoret, så bør han ha sett i journalen din for å forvisse seg om at du skal ha denne resepten.

Han har neppe tatt seg tid til å lese alt.

Gjest en pasient
Skrevet

En lege som skal skrive ut en resept bør forvisse seg om at det er grunnlag for å skrive ut resepten. Dersom du ikke har vært hos vedkommende på legekontoret, så bør han ha sett i journalen din for å forvisse seg om at du skal ha denne resepten.

Han har neppe tatt seg tid til å lese alt.

Takk, det var det jeg trodde.

Medisinen var i dette tilfellet avslørende nok i seg selv, men det sto på tidspunktet ting i journalen som ikke medførte nøyaktighet.

Jeg har et "kjent" navn og jeg har tidligere hatt et forhold til mannen, så det kan rimeligvis tenkes at han leste alt hvis han ikke finner seg for god til sånt.

Håpet kanskje han fikk opp en oversikt over tidligere utskrevne resepter og at han bare trengte å trykke på "kopier" og "skriv ut" eller noe lignende. :)

Skrevet

Takk, det var det jeg trodde.

Medisinen var i dette tilfellet avslørende nok i seg selv, men det sto på tidspunktet ting i journalen som ikke medførte nøyaktighet.

Jeg har et "kjent" navn og jeg har tidligere hatt et forhold til mannen, så det kan rimeligvis tenkes at han leste alt hvis han ikke finner seg for god til sånt.

Håpet kanskje han fikk opp en oversikt over tidligere utskrevne resepter og at han bare trengte å trykke på "kopier" og "skriv ut" eller noe lignende. :)

Hvis legeetikken hans klikket inn, så skal han ikke ha lest mer enn han trengte for å kunne skrive ut resepten. Hvis det er en resept du får med jevne mellomrom, så kan det godt hende at han kun sjekket medikamentoversikten i journalen din.

Skrevet

Jeg arbeider for tiden på sykehus, med pasientjournaler.

Jeg har tilgang til de avdelingene jeg trenger tilgang til for å få gjort jobben. Andre avdelinger har jeg ikke tilgang til (som f.eks. psyk.)

Hver gang jeg går inn i en journal blir det logget. Går jeg inn i en journal som ikke har blitt gjort tilgjengelig av f.eks. en lege kort tid før, må jeg melde hvorfor jeg går inn i den journalen.

Og vi går ikke inn i journaler til kjentfolk for å snuse! Er du pasient på den avdelingen og jeg må inn i journalen din, så vil jeg nødvendigvis få vite hvorfor du er lagt inn. Jeg vil likevel ikke se på tidligere besøk.

Annonse

Skrevet

Det er i allefall vanlig her hvor jeg bor..både når det gjelder nav, fastlege og psyk.pol.

Litt steinaldersk det da.

mvh

Gjest fnugget
Skrevet

Litt steinaldersk det da.

mvh

Jeg tror det er nødvendig å ha en papirjournal fordi det er visse begrensninger for hvilke opplysninger en kan ha i elektroniske journaler, ifl. personopplysningsloven.

Ikke lenge siden jeg satt og bladde i min papirjournal. Er litt usikker på loven her, men jeg tror at det er litt forskjell på den elektroniske journalen og papirjournalen.

Håper at NHD eller noen kan svare, hadde vært interessant å vite dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...