Gå til innhold

"hemmeligheten"..lest eller sett den?

Anbefalte innlegg

Gjest the secret
Skrevet

Noen som har lest boka?eller sett filmen?noensynspunkter?Synes det høres så flott ut å kunne få til å tenke slik som de beskriver i boka,men samtidig så vanskelig...hvordan få til å "luke" bort alle de negative tingene i hverdagen som gir negative tanker?

den heter vel egentlig "the secret"..engelsk tittel..

Fortsetter under...

Gjest klaymen
Skrevet

Nå ble jeg jo litt nysgjerrig. Men etter å ha skummet gjennom denne http://en.wikipedia.org/wiki/The_Secret_(2006_film) tror jeg nok ikke dette er så mye for meg. Litt sånn "Har du hørt den før...?"-følelse.

Tenkt positivt så blir du frisk og rik og vellykket. Dermed: er du syk og svak og fattig får du jammen skylde deg sjøl. Og da smitter du andre med ulykken også ;-)

Skrevet

Heisann!

''Synes det høres så flott ut å kunne få til å tenke slik som de beskriver i boka,men samtidig så vanskelig...hvordan få til å "luke" bort alle de negative tingene i hverdagen som gir negative tanker?''

Jeg tviler på at alle negative ting _skal_ lukes vekk....Noe må man ha? Jeg har ikke lest boka men vil gjerne :) Hadde likt om den var på norsk, er den det nå?

Skrevet

Nå ble jeg jo litt nysgjerrig. Men etter å ha skummet gjennom denne http://en.wikipedia.org/wiki/The_Secret_(2006_film) tror jeg nok ikke dette er så mye for meg. Litt sånn "Har du hørt den før...?"-følelse.

Tenkt positivt så blir du frisk og rik og vellykket. Dermed: er du syk og svak og fattig får du jammen skylde deg sjøl. Og da smitter du andre med ulykken også ;-)

Nå tok du det nok litt negativ. Alle kan tenke positivt. Og rikdom trenger ikke å være penger. Det kan være å se på stjernehimmelen, som i kveld her hos meg var klar og fin.

Jeg har boka men skal innrømme at jeg ikke har lest den enda. Men tror ikke det skader å tenke positivt uansett.

candyqueen_83
Skrevet

Heisann!

''Synes det høres så flott ut å kunne få til å tenke slik som de beskriver i boka,men samtidig så vanskelig...hvordan få til å "luke" bort alle de negative tingene i hverdagen som gir negative tanker?''

Jeg tviler på at alle negative ting _skal_ lukes vekk....Noe må man ha? Jeg har ikke lest boka men vil gjerne :) Hadde likt om den var på norsk, er den det nå?

Ja den finnes på norsk. Jeg står på venteliste på biblioteket. Laaange lister :o)

Skrevet

Ja den finnes på norsk. Jeg står på venteliste på biblioteket. Laaange lister :o)

På biblioteket, jøss :) Det skal jeg sjekke :) Takk for svar!

Annonse

candyqueen_83
Skrevet

På biblioteket, jøss :) Det skal jeg sjekke :) Takk for svar!

Biblioteket er kjekt å ha :o) Har de den ikke, bestiller de den sikkert.

Skrevet

Biblioteket er kjekt å ha :o) Har de den ikke, bestiller de den sikkert.

Jeg har alltid trodd at de bare har gamle bøker som ikke selges lengre. Så nå lærte jeg nok noe ja :)

candyqueen_83
Skrevet

Jeg har alltid trodd at de bare har gamle bøker som ikke selges lengre. Så nå lærte jeg nok noe ja :)

De har nesten alt av det nyeste :o)

Gjest klaymen
Skrevet

Nå tok du det nok litt negativ. Alle kan tenke positivt. Og rikdom trenger ikke å være penger. Det kan være å se på stjernehimmelen, som i kveld her hos meg var klar og fin.

Jeg har boka men skal innrømme at jeg ikke har lest den enda. Men tror ikke det skader å tenke positivt uansett.

Jada, jeg har veldig sansen for at man bør tenne et lys heller enn å forbanne mørket.

Men akkurat dette her så litt masete ut, miney money money, film, bøker, oprah winfrey, viljesteologi. The Secret er kritisert, både av tilhengere og motstandere står det, for å legge alt for stor vekt på det å bli rik på materielle ting.

Men, for all del, som all selvhjelpslitteratur er det jo helt greit hvis det hjelper noen til å få et bedre liv :-)

Skrevet

What?! *Klasker Pekkaline" i hodet!

Skrevet

Jeg myste litt i den i forrige uke, bare piss etter min mening, men folk er jo ville etter den så...

Annonse

Skrevet

What?! *Klasker Pekkaline" i hodet!

ja den fortjener jeg sikkert :) Merkelig at jeg ikke har funnet nye bøker da, jeg som stadig har vært innom biblioteket. Men nå lærte jeg altså noe idag også :)

Jeg bestilte likegodt den boka -hemmeligheten- siden jeg tror jeg har vondt for å kvitte meg med den igjen ;)

Skrevet

Har lest litt om "The Secret", og tror nok det er noe i det. Det man fokuserer på vil vokse, og det man velger å ikke fokusere på vil minske.

Skrevet

Jeg myste litt i den i forrige uke, bare piss etter min mening, men folk er jo ville etter den så...

Her var det rene ord for pengene ;)

Skrevet

Her var det rene ord for pengene ;)

Jepp. :o) Men om folk synes de får noe ut av å lese den så gjerne for meg.

En jeg kjenner hørte om en kvinne som aldri traff mannen i sitt liv og etter å ha lest en eller annen bok av den typen kom hun frem til at det ikke var det minste rart at hun ikke traff noen, for bare se her:

1. Hun parkerte bilen midt i dobbeltgarasjen sin

2. Hun lå midt i dobbeltsengen

3. Hun brukte hele klesskapet sitt selv!

Så hun begynte å parkere på den ene siden i garasjen, ligge på den ene siden i sengen og hun tømte halve klesskapet. Og sannelig traff hun ikke drømmemannen gitt! Bare fordi hun hadde ryddet plass for ham. Kjøss katta.

Skrevet

En jeg kjenner hørte om en kvinne som aldri traff mannen i sitt liv og etter å ha lest en eller annen bok av den typen kom hun frem til at det ikke var det minste rart at hun ikke traff noen, for bare se her:

Så hun begynte å parkere på den ene siden i garasjen, ligge på den ene siden i sengen og hun tømte halve klesskapet. Og sannelig traff hun ikke drømmemannen gitt! Bare fordi hun hadde ryddet plass for ham. Kjøss katta.

*fnis*

Skrevet

Hehe, så enkelt var det! :)

fuji1365380447
Skrevet

Jeg er veldig skeptisk til slik New Age mentalitet som sier at så lenge du bare tenker positivt, så skal det nok gå deg godt her i verden.

For da sier man også implistt at dersom det ikke går deg godt, så er det i bunn og grunn din egen feil. Når kreftsyke mennekser blir møtt med at de kan "tenke seg friske", så er det noe stein galt.

Tankegangen bak "the secret" er så navlebeskuende og deterministisk at jeg blir helt kvalm.

Hva hvis du er født på landsbygda i Sierra Leone, og familen din er død i krigen og du ikke har skolegang og nå har du fått hiv. Er det bare å tenke positiv da også, så vil det gå bedre?

Jeg har en mor som har en dødelig kreftsykdom. Det finnes ingen kur eller medisin - hun vil dø av denne sykdommen. Men det er helt utrolig mange mennesker som har gitt henne denne boken ( og andre tilsvarende "heal yourself-bøker) i forbindelsen med sykdommen. Jeg vet at det ikke er ment vondt, men det er bare så utrolig ubetenksomt gjordt!

For hva sier de egentlig til henne ved å gi henne disse bøkene? Jo, de sier at du kan bli frisk bare du vil det nok selv. Og dersom du ikke blir frisk, så er det fordi du ikke tenker positivt nok!

Brenn boka på bålet sier jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...