Gå til innhold

engelske ord i norsken

Anbefalte innlegg

Gjest 123 læring
Skrevet

Det er ganske innbakt i språket vårt. Jeg lurer på om dere husker de første ordene? Som campingplass. Jeg har ikke tenkt over at det ikke er et norskt ord.

En ting til, er OK en forkortning av noe?

Fortsetter under...

Kåre Kruttlapp
Skrevet

Ok er vel en engelsk forkortning av okey! Som igjen betyr "greit" eller "helt klart"

Gjest Angela26
Skrevet

Det samme er det med: Caps og bag. De er engelske ord som vi har stjaalet.

Skrevet

Ok er vel en engelsk forkortning av okey! Som igjen betyr "greit" eller "helt klart"

En greker fortalte meg at OK stammet fra det greske språket. Husker ikke helt hva det var

Skrevet

TV(television) er vel også fra det engelske språk + WC

Skrevet

Jeg mener jeg har hørt en gang at OK var initialene til en mann. Han signerte med OK når han hadde fullført oppdraget sitt. Husker ikke mer enn det..

Og når det gjelder fornorsking av engelske ord så tenker jeg ikke så ofte over de ordene jeg selv bruker, men jeg reagerer derimot når jeg hører dansker snakke. De bruker mye mer engelske ord i språket sitt!

Eks: På min computer så jeg en poster (plakat) av noen teenagers! Ha en fin weekend! osv..

Annonse

villbringebær
Skrevet

Nei, så vidt jeg vet er det omvendt - altså at "okey" er en omskriving av forkortelsen OK, som faktisk komme helt andre steder fra!... Men vet ikke helt hvor...

Skrevet

Jeg mener jeg har hørt en gang at OK var initialene til en mann. Han signerte med OK når han hadde fullført oppdraget sitt. Husker ikke mer enn det..

Og når det gjelder fornorsking av engelske ord så tenker jeg ikke så ofte over de ordene jeg selv bruker, men jeg reagerer derimot når jeg hører dansker snakke. De bruker mye mer engelske ord i språket sitt!

Eks: På min computer så jeg en poster (plakat) av noen teenagers! Ha en fin weekend! osv..

''Eks: På min computer så jeg en poster (plakat) av noen teenagers! Ha en fin weekend! osv..

'' Godt eksempel, jeg kom bare på "stationwagon".

Skrevet

Nei, så vidt jeg vet er det omvendt - altså at "okey" er en omskriving av forkortelsen OK, som faktisk komme helt andre steder fra!... Men vet ikke helt hvor...

Og hvis du fortsatt lurer på det, så er det bare å lese mitt svar med overskriften OK :)

Skrevet

Det samme er det med: Caps og bag. De er engelske ord som vi har stjaalet.

Når det gjelder ordet bag så hørte jeg en gang at det kommer av det gammelnorske ordet bagge som betyr en veske, men jeg aner ikke om det er sant. Men om det stemmer så har vi jo bare tatt tilbake ordet vårt. :o)

Gjest Elextra
Skrevet

Mange nye ord blir jo fornorsket når de blir inkorporert i språket, f.eks. eksos, som er en fornorskning av "exhaust".

Skrevet

En greker fortalte meg at OK stammet fra det greske språket. Husker ikke helt hva det var

Det er riktig. O.K er fra gresk "ola kala" som betyr "alt i orden".

Annonse

villbringebær
Skrevet

Og hvis du fortsatt lurer på det, så er det bare å lese mitt svar med overskriften OK :)

OK :) he,he

Skrevet

TV(television) er vel også fra det engelske språk + WC

Ja, både TV (Television) og WC (World Cup) stammer fra det engelske språk.

Skrevet

Det finnes hundrevis av ord som vi har stjålet fra det engelske språk, for å nevne noen få: Cars = karer, Skrewiron = Skrujern, Pussy = Pusekatt, Balls = Baller, osv. osv..

Skrevet

Ja, både TV (Television) og WC (World Cup) stammer fra det engelske språk.

Hehe, var ikke akkurat World cup jeg tenkte på da. Det var mere en innedass jeg tenkte, water closset

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...