Gå til innhold

når man blir omtalt som "lille venn"

Anbefalte innlegg

Gjest ingen liten venn
Skrevet

Er det ikke det ganske krenkende?

Jeg diskuterte en sak med en person jeg ikke kjenner spesielt godt. Da vedkommende skulle understreke sitt poenget så startet hun med " lille venn", hvis du tenker litt etter på...."

Jeg ble dritsur, men det er så vanskelig å komme med et motargument når jeg blir omtalt som" lille venn."

Hva kan jeg si tilbake?

Hvordan hadde dere reagert på å bli omtalt sånn?

Aliza1365380759
Skrevet

Jeg tenker at det er et retorisk grep for å undergrave andres argumenter, og reagerer med sinne. Jeg velger som oftest å påpeke det, ved å si/skrive noe alá "hvis argumentene dine er så dårlige at du må ty til åpenbare retoriske grep for å få meg til å virke liten og uvitende, så regner jeg med at denne diskusjonen er over, fordi du åpenbart har gått tom for "gyldige" argumenter". Jeg blir rett og slett provosert av sånne utsagn.

Skrevet

Jeg ville også blitt sur hvis jeg ble kalt "lille venn" av en jeg ikke kjenner veldig godt. Tror jeg ville svart noe slikt som "For det første er jeg ikke din venn. For det andre er jeg voksen."

Kunne aldri falt meg inn å kalle andre voksne for "lille venn".

Skrevet

Hehe, skikkelig bra hersketeknikk... :-)

Kult å kalle digre, mektige menn for "lille venn". Hadde en mann eller en bitch av et kvinnfolk kalt meg "lille venn" ville jeg blitt dritsur.. spørs om jeg hadde holdt huet så kaldt at jeg hadde klart å svart noe smart tilbake. :P

Jeg var på fest en gang og en liten, feit ekling drev og slengte dritt til venninna mi som var lita av vekst. Husker ikke hva han kalte henne, men det var diverse nedsettende om størrelsen hennes. Jeg kunne ikke dy meg og med mine 180 cm så måtte jeg bare meddele til fyren at han ikke akkurat var 190 han heller. Etter det har han bare kalt meg "dattera til Hitler". Uffameg.

Gjest baremei
Skrevet

En kjent "hersketeknikk" det der. Det føles ubehagelig, men sånt er det bare å heve seg over.

Å bli sint, tror jeg ikke er så lurt. Det er en barnslig reaksjonsmåte, og akkurat det motparten vil oppnå. Da er det bedre å rolig og fattet poengtere hva du synes om den typen tiltale, slik også Aliza skriver. Evt. kan du svare tilbake med samme mynt.

f.eks: "Næmmen, SØTE DU, det er faktisk slik at..."

eller du kan ta en lengre variant a la denne: "Jeg skjønner at du føler deg gammel,og det er sikkert ikke lett å følge med alltid, men i dag reknes det faktisk som dårlig folkeskikk å kalle en voksen kollega/diskusjonspartner for "lille venn"" Du kan evt. fortsette med: "Tenkte bare jeg skulle opplyse om det, så du vet det til en annen gang. Noen kan nemlig føle seg støtt av det."

Persille1365381127
Skrevet

Jeg blir forbannet - og iom at de som sier det gjerne er ganske mye eldre enn meg, så starter jeg neste setning som følger:

Men gamle mann, ... eller, men du som er en gammel kjerring...

Da blir de sure - og så sier jeg; å ja, jeg trodde det var greit for meg å si det siden det var greit for deg å kalle meg lille venn?

Gjest fnugget
Skrevet

Det er vel bare å si at du ikke er hennes LILLE venn det. Det er fullt lovlig å reagere på en så idiotisk og mosegrodd hersketeknikk som det der. Tyder på at hun følte seg liten og trengte å hevde seg. Ikke la deg affisere av det der, er bare en umoden måte å forsvare seg selv på.

Skrevet

Jo, det er krenkende og usaklig som bare pokker.

Slikt sies for å intimidere og få deg ut av fatning. Prøv å ikke gi de den gleden.

Min yngste ville blitt dødelig fornærmet om jeg sa lille venn. H*n er ikke liten!!!!!!!

Om du klarer det i forfjamselsen, ta på ditt søteste smil og ta igjen med samme mynt. "Dette er kanskje ikke så enkelt forstå for deg, duttebassen / susselussen / gutteplutten / dårejenta / odfruen / gamlekaren / grinebitern / kjerringskramlet / gamlemor / gamlefar / gamletane / Cruella / soseposen / sukkerklumpen / sminkedåsen / oldisen / digre venn / etc. etc. Stryk det som ikke passer.

mvh

Gjest ratzeput
Skrevet

sist jeg opplevde det, så svarte jeg med mine argumenter i diskusjonen og slo han ned i støvlene der, før jeg avsluttet med: og forresten, så er jeg ikke din "lille venn"...

Skrevet

Jeg synes det er greit dersom vedkommende er dverg.

*politisk ukorrekt småhumring*

Skrevet

Jeg ble, som voksen kvinne, kalt "vesla" av en fyr som kjørte på meg mens han snakket i mobiltelefon. "Neimen nå må du roe deg ned da vesla!" da jeg påpekte at det var en grunn til at det er ulovlig å kjøre mens man snakker i mobilen. Smart trekk av ham, jeg ble så sint at jeg glemte å ta bilnummeret...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...