Gå til innhold

Hvordan oppfører du deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

F.eks... Når du står i banken....

Trekker du kølapp?

Går du bak skranken for å finne ut hva de driver med ( F.eks når de er opptatt og ikke trekker deg frem )

Om de bruker litt tid før de trekker deg fram, går du frem til skranken og begynner å brøle om at nå må de gjøre jobben sin?

eller når du f.eks må vente litte granne fordi noen må spørr noen andre, som kansje sitter på pause rommet... Følger du etter vedkommende inn på pauserommet for å "se" hva de skal spørr om?

Grunne til at jeg spørr er jo fordi dette tilstadighet skjer på arbeidsplassen min.

For det første skal folk fortelle meg hvordan jeg skal gjøre jobben min, jeg har helt klare regler å forholde meg til, så jeg har på ingen måte noen mulighet til å omgå reglene slik mange vil vi skal gjøre ( Jobber i staten ) Dessuten får vi stadig høre at vi ( staten ) er så korrupte allikavell at hvorfor kan vi ikke gjøre ditt og datt... Om man først skal være korrupt klarer vel man å finne sine "medsvorne" uten å gå blandt dem som stadig er ute å skal ta deg for ting, som stadig skal kverrulere selv om de vet at du er bundet i begge hender pga lover og regler som er umulig å unngå...

Dette er ikke fåtallet heller, det eneste man får er kjeft og lite annet!

Hvorfor er dette slik i Norge? Hva er det som feiler "oss" som får oss til å oppføre oss sånn når vi skal i bank, butikken eller når vi skal på offentlige kontorer?

Jeg bare spørr, for snart er det like før en av dem har en knyttneve midt i fleisen og enda en mindre hyggelig skrankebetjent som faktisk prøver så godt som hun kan... Men publikum gjør det rett og slett uhyggelig å være hyggelig:(

Fortsetter under...

Skrevet

Jøjje meg. Jeg trekker kølapp og står pent og venter til det blir min tur, selvfølgelig. :o)

Men jeg har også opplevd en del av det samme som du sier. F.eks. er det ikke så lenge siden en mann kom innenfor skranken hos oss og begynte å bruke av saks og tape på skrivebordet mitt. Da jeg gikk bort til ham og høflig ba ham om å spørre før han tok seg til rette fikk jeg krasst beskjed om:"Ikke kom her og vær frekk mot meg!" Heldigvis var det to kolleger tilstede som hørte det, ellers hadde vel ingen trodd meg...

Morning Glory
Skrevet

Nei. Jeg gjør ikke sånn. Jeg har oppdaget at skal jeg få service, må jeg gi service. Folk bak kasser finner seg ikke i å bli behandlet dårlig, og blir de det, gir de dårligere service.

Da jeg jobbet i butikk, merket jeg selv hvor sur og gretten jeg ble mot folk som behandlet meg dårlig, og hvor blid jeg kunne være mot de som behandlet meg med respekt. Det var folk som behandlet meg som om jeg verken kunne lese eller regne - og med gode karakterer og oppegående hode klarte jeg ikke å bite i meg alt dette.

Det er rett og slett sjokkerende hvordan enkelte tror at de kan behandle "dama i kassa på rimi" som de vil og samtidig forlange god service.

Men når det er sagt: For meg er det helt utrolig hvordan enkelte ildsjeler kan sitte i kassen (eller i banken, eller på en offentlig etat) dag ut og dag inn, få kjeft og bli behandlet med den minste respekt, og likevel være sprudlende og blid. Jeg skjønner at folk kan bli toppsjefer selv om dette er en vansklig jobb, men jeg skjønner ikke at folk orker å være smilende og fornøyde når de blir behandlet som dritt. Ære være dem:)

Skrevet

Jøjje meg. Jeg trekker kølapp og står pent og venter til det blir min tur, selvfølgelig. :o)

Men jeg har også opplevd en del av det samme som du sier. F.eks. er det ikke så lenge siden en mann kom innenfor skranken hos oss og begynte å bruke av saks og tape på skrivebordet mitt. Da jeg gikk bort til ham og høflig ba ham om å spørre før han tok seg til rette fikk jeg krasst beskjed om:"Ikke kom her og vær frekk mot meg!" Heldigvis var det to kolleger tilstede som hørte det, ellers hadde vel ingen trodd meg...

jøjje!

At de tillater seg å være frekke er greit nok, men at de ikke skjønner at de er dem som er frekke og ikke "vi" skjønner jeg ikke!

Lurer på hvem som har oppdratt dem!

Persille1365381127
Skrevet

Folk gjør de snodigste ting...

I går sto jeg bak en dame på bensinstasjonen, vi var på vei hjem fra fjellet - og "alle andre" var på samme bensinstasjon for å kjøpe mat. Hun som stekte burgerer mm var superstresset, og jobbet så fort hun kunne - og det var ikke sånn at jeg irriterte meg over at hun var treig (for det kan skje!), hun jobbet raskt nok.

Men så tok hun bestillingene fortløpende som de kom, noe som førte til at vi fikk mat først, fordi damen skulle ha kyllingnuggets som tok lenger tid å fritere. Da klikket det helt! Hun mente at hun som sto bak disken burde ha puttet henns oppi så fort hun så den, slik at man fikk mat i den rekkefølgen man bestilte osv. Kjefta og smelte. Men hun ga seg da flere bak oss i køen begynte å le av henne, og riste på hodet - og hun bak disken bare så dumt på henne.

Herregud jeg skulle hatt mye betalt for den jobben.....

Skrevet

Guri malla, nei slik gjør jeg da aldri.. Men ofte reagerer jeg på at den i skranken er uhøflig mot meg, føler ofte at jeg må smile og nesten unnskylde meg for å bry dem.. Men forstår at hvis dette du beskriver er hverdagen, så kan man lett bli dritt lei.

Men én ting irriterer meg, og det er når de iskranken ikke bryr seg om hvem sin tur det er (når man ikke har nummerlapp.) Fe.ks i går sto jeg et kvarter i kø bak en fyr som ikke fikk kortet sitt til å virke. I 13-14 minutter av dette kvarteret sto jeg alene bak ham i kø, før det kom en til som stilte seg på andre sida. Så når han foran meg er ferdig henvender dama i skranken seg til han som kom for et minutt siden - ja, værsågod?! (Selv om hun har møtt blikket mitt veldig mange ganger det siste kvarteret)

Da må jeg bare kremte og si unnskyld meg, det er vel faktisk min tur nå... hallo.. :-)

Annonse

Skrevet

Hm, nei jeg venter til det er min tur uten noe mas. Hvis det går veldig lang tid kan det tenkes at jeg reiser meg fra stolen og går litt frem og tilbake.

Høres veldig merkelig ut det du forteller. Mange rare mennesker i verden!

AneM1365380603
Skrevet

Det der høres slitsomt ut, men det er sikkert bare et fåtall som oppfører seg slik. Dessverre er det dem man husker best. Jeg har selv arbeidet med kundeservice og opplevd mye frekkhet.

Skrevet

Guri malla, nei slik gjør jeg da aldri.. Men ofte reagerer jeg på at den i skranken er uhøflig mot meg, føler ofte at jeg må smile og nesten unnskylde meg for å bry dem.. Men forstår at hvis dette du beskriver er hverdagen, så kan man lett bli dritt lei.

Men én ting irriterer meg, og det er når de iskranken ikke bryr seg om hvem sin tur det er (når man ikke har nummerlapp.) Fe.ks i går sto jeg et kvarter i kø bak en fyr som ikke fikk kortet sitt til å virke. I 13-14 minutter av dette kvarteret sto jeg alene bak ham i kø, før det kom en til som stilte seg på andre sida. Så når han foran meg er ferdig henvender dama i skranken seg til han som kom for et minutt siden - ja, værsågod?! (Selv om hun har møtt blikket mitt veldig mange ganger det siste kvarteret)

Da må jeg bare kremte og si unnskyld meg, det er vel faktisk min tur nå... hallo.. :-)

Dette er jeg faktisk flink til å tenke på og følge med på når jeg er på plasser der det ikke er kølapp system... For dette er irriterende, iallefall når vedkommende i skranken har sett at man har stått der lenge å ventet.

Så om de ikke klarer det, så sier jeg ifra, selv om det ikke er min tur... snikere er noe av det værste som finnest;)

Men ja, man blir oppgitt, og som oftest ER der andre ( Kunder ) som gir oss bekreftelse på at der hadde jeg rett til å være frekk. Og de er også sjokket over hvordan enkelte klarer å oppføre seg.

Men sånn er det jo å jobbe på offentlig kontor, da er man ansvarlig for alle vedtekter og lover og regler som brukerene har blitt pålagt til å gjøre/betale osv. virker det som.

At vi ikke vil unngå reglene må vi stadig taimot kjeft for.

man prøver å være blid og imøtekommende og ofte så funker dette, andre ganger får man så busta fyker.

Service yrket er så ufattelig utakknemlig yrke å jobbe innenfor, at jeg skjønner at de som har sittet på denne måten i 30 år heller vil snakke om matoppskrifter og private ting som mange sier de gjør, når de egentlig sitter å håndterer dine saker.

At vedkommende i andre enden er kjent og at man da bare tar litt slarv menst man venter på at f.eks et treigt datasystem skal finne de opplysningene man trenger, så sitter kun offentlig ansatte å slarver...

Blir litt ilter av sånne kommentarer ja:P

Skrevet

På de fleste slike kølapp steder så finnes det også en linje på gulvet som man må holde seg bak til det blir ens tur. Jeg venter selvsagt på riktig måte :)

Jeg forstår godt at du blir provosert. Du må bare sette de på plass. Lag linjer og tydelige skilt om hvordan man venter på tur.

Gjest fnugget
Skrevet

''Men publikum gjør det rett og slett uhyggelig å være hyggelig:(''

Det er mange frekke og masete kunder, men det argumentet der holder ikke. Hvis man jobber innen servicenæringen så må man vite på forhånd at kunder er høyst forskjellige men at kunden _alltid_ skal behandles bra. Hvis du ikke takler dette, så mener jeg du ikke har noe i servicenæringen å gjøre. Har selv prøvd det, det var ikke noe for meg, så slutta.

Og når det gjelder banken, så er det så vanvittig irriterende å vente i halvtimesvis på å komme til. I den banken jeg går så er der bare to skranker, men haugevis av kunder som står og venter og venter. Da er det ikke rart at alle og envher kan bli aggressiv. Jeg tar det i meg, men har ofte lyst å gå bort og spør hva de driver med. Gjør det sjeldent, men har skjedd at jeg har gjort det.

Banken er til for kundene, ikke omvendt. Men enkelte som ikke passer til å jobbe i skranker o.l, tror kanskje det er omvendt?

lillemegpåtur
Skrevet

Et lite råd fra læreren vår (gikk servitørlinja): oppfør deg motsatt av de de venter. Noen er bare rasshøl og idioter enkelt og greit for å få oppmerksomhet. Jeg er selv en slik person at jeg fint kan ignorere "bråkebøtter", og sier at jeg skal høre på saken deres om de kan legge den fram på en saklig og rolig måte, uten roping og ufine ord. Så skal jeg gjøre det jeg kan for å hjelpe.

Møter man en slik "bråkebøtte" med kjeft og ufinhet tilbake, provoserer man ofte mer. Selv om det aldri så mye er fortjent, slikt forstår ikke "bråkebøtter". Selv kan jeg le sinna folk opp i trynet og be dem vokse opp, DA HOLDER DE KJEFT! De får nemlig "feil respons". Da er det ikke gøy mer.

Kan ofte svare folk en smule sarkatisk, noe som gjør at andre kunder rundt småflirer. Hvem er det da som føler seg dum tror du ;). Mange tar et hint når andre ler av dem også, så bare ignorer roping og få andre kunder til å roe dem ned. Mange som ikke gidder å høre på sånne folk og ber dem å holde kjeft. Og da får de heller ikke den responsen de ville ;).

Skrevet

Jeg ser alltid etter en et kølapp system når jeg kommer på Posten i banken el. Hvis de ikke har det, orienterer jeg meg i lokalet og stiller meg i kø.

Hvis det er kølapp, så setter jeg meg og venter til det er min tur.

Da går jeg frem til skranken. Det hender skrankepersonalet må konferere med kollega el., men da benytter jeg gjerne anledningen til å sjekke mobilen,sende meldinger, kjenne etter om lommeboken er på plass eller skrible ned notater i filofaxen som jeg kommer på i farta..

Jeg prøver å få mest mulig ut av kjedelig ventetid. Uansett om det er å vente på bussen, sitte på bussen, vente på folk eller altså dødtid i bank, Posten eller annet..

Annonse

Skrevet

''Men publikum gjør det rett og slett uhyggelig å være hyggelig:(''

Det er mange frekke og masete kunder, men det argumentet der holder ikke. Hvis man jobber innen servicenæringen så må man vite på forhånd at kunder er høyst forskjellige men at kunden _alltid_ skal behandles bra. Hvis du ikke takler dette, så mener jeg du ikke har noe i servicenæringen å gjøre. Har selv prøvd det, det var ikke noe for meg, så slutta.

Og når det gjelder banken, så er det så vanvittig irriterende å vente i halvtimesvis på å komme til. I den banken jeg går så er der bare to skranker, men haugevis av kunder som står og venter og venter. Da er det ikke rart at alle og envher kan bli aggressiv. Jeg tar det i meg, men har ofte lyst å gå bort og spør hva de driver med. Gjør det sjeldent, men har skjedd at jeg har gjort det.

Banken er til for kundene, ikke omvendt. Men enkelte som ikke passer til å jobbe i skranker o.l, tror kanskje det er omvendt?

Selv om jeg blir irritert er det svært skjeldent at jeg lar dette gå utover kunden om ikke h*n går til personlig angrep på meg...

Det har også skjedd.

Så om du tror at jeg ikke passer til dette, tar du ganske så feil da jeg har fått masse bekreftelse på det motsatte...

Er svært skjeldent sure folk går fra min skranke uten å smile;) Men klart jeg reagerer på det som skjer forran skranken min.

Når mennesker tror de bare kan gå forran køen fordi de har et lite spørsmål? Som så oftest er like stort som resten av køen!

Det som irriterer meg mest er jo at folk er frekke, og skal ha MEG til å omgå reglene for dem! Om jeg gjør dette, kommer dere til å se meg i avisen der jeg har mistet jobben min fordi jeg da er korrupt og sånt skal man ikke ha i staten.

Så etter din mening har ikke vi som driver i service yrket lov til å reagere på at vi blir behandlet dårlig, selv om vi er blide og imøtekommende... ( Jeg er ofte ute og kjefter litt på sjefen for å få ut frustrasjon ;) ) NB! Vi er bare mennesker vi som jobber i serviceyrket også;)

Skrevet

Jeg er omtrent aldri i skranken i banken eller på et offentlig kontor, men på posten og apoteket trekker jeg kølapp. Jeg venter til mitt nr kommer fram i displayet.

Jeg prøver å være hyggelig mot de som sitter i en skranke eller en kasse, selv om jeg er stresset og har dårlig tid. Ikke alltid like lett!

Gjest fnugget
Skrevet

Selv om jeg blir irritert er det svært skjeldent at jeg lar dette gå utover kunden om ikke h*n går til personlig angrep på meg...

Det har også skjedd.

Så om du tror at jeg ikke passer til dette, tar du ganske så feil da jeg har fått masse bekreftelse på det motsatte...

Er svært skjeldent sure folk går fra min skranke uten å smile;) Men klart jeg reagerer på det som skjer forran skranken min.

Når mennesker tror de bare kan gå forran køen fordi de har et lite spørsmål? Som så oftest er like stort som resten av køen!

Det som irriterer meg mest er jo at folk er frekke, og skal ha MEG til å omgå reglene for dem! Om jeg gjør dette, kommer dere til å se meg i avisen der jeg har mistet jobben min fordi jeg da er korrupt og sånt skal man ikke ha i staten.

Så etter din mening har ikke vi som driver i service yrket lov til å reagere på at vi blir behandlet dårlig, selv om vi er blide og imøtekommende... ( Jeg er ofte ute og kjefter litt på sjefen for å få ut frustrasjon ;) ) NB! Vi er bare mennesker vi som jobber i serviceyrket også;)

Selvsagt er dere mennesker. Men folk er jo så rare også og finner på mye rart. Så det er tøft å jobbe i servicebransjen og jeg tror at i tillegg til å være serviceinnstilt, ha evnen til å la andres dårlige oppførsel prelle av, slik at man holder ut i jobben.

Er i allefall det jeg tenker da. Har jobbet selv i serviceyrker og det er utrolig hva folk kan finne på. På en jobb hadde vi sånne faste grinebitere som regelmessig lot surheten gå utover oss, fordi vi ikke kunne ta igjen.

Men en dag satt jeg han på plass, og så sa jeg opp jobben min. Det er mye dritt man må ta i mot i sånne yrker og det orker i allfall ikke jeg.

Men jeg sier ikke at du _ikke_ passer i jobben din, bare slik jeg tenker omkring dette...

Skrevet

Husker du på å senke skranken slik at rullestolbrukere når opp eller beklage at den ikke går å senke den slik at man kan nå opp til f.eks hvis man skal betale? :o)

Skrevet

Jeg hater å stå i kø.Blir irritert bare av å gå inn i bank,apotek o.l.

Men jeg trekker kø lapp,og står til det er min tur.

Det som irriterer mest er de ansatte som er så treige...

Noen snakker privat i tlf,eller med hverandre.

Ikke alle er særlig hyggelige heller,føles som man bare forstyrrer dem.

Veldig mange som ikke burde jobbet i service yrket.

MEN også mange flinke og blide. ;0)

Skrevet

Jeg oppfører meg veldig pent, men det hander at jeg blir smått irritert når kassadama driver og småprater om private ting med kunden hun holder på med mens det står en laaang kø bak og venter. Det opplever man rett som det er når man bor på et lite sted. Men altså, jeg verken maser, kjefter eller følger etter. Sånn gjør man ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...