Gå til innhold

Dysleksi hos barn...hvordan hjelpe de???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 9 år med dysleksi (tror jeg da).. Jeg har sagt dette siden han gikk i bhg, mend et er først nå ppt tror at han muligens må han oe sånt siden han fremdeles ikke kan lese eller skrive. Han kan herme etter noe som er skrevet fra før, men kan ikke lese selv og sliter også med konsentrasjonen i varierende grad.

Han er er og diagnotisert med adhd, men jeg er ikke sikker på at det er tilfelle, han går nå på ritalin, men det hjelper ikke.

Vi har prøvd utallige metoder etter utallige ulike meninger fra ppt, barnevern, spesialpedagog, psykologer, støttekontakter, besøkshjem, bup osv osv, men kommer ingen vei lenger føler jeg, pc spill ol har fungert helt til nå, men nå har han begynt å "låse" seg bare han ser en bokstav el hører at han må lese leksen sin osv, han får lekser som i 1 klasse, t.o.n 2klassingen min har vanskeligere lekser enn han som nå skal opp i 5 klasse!!!

Hvordan kan jeg hjelpe han selv?? Jeg trenger å gjøre noe selv, sa jeg ikke føler at noe annet fungerer, av og til har han lekser fra skolen og av og til ingenting, og når han har leselekser er det enten for mye eller for lite spennede...

Jeg har prøvd å skrive noe selv, som interesserer han, men han har på en måte gitt opp, og vil ikke samarbeide i noen som helst grad når det kommer til lesing... hav kan jeg gjøre??

Setter umåtelig stor pris på alle gode tips!!!!!!!!

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg tror jeg ville ha bedt spesifikt om å få hjelp fra en som er spesialisert på lese- og skrivevansker. Dysleksi er bare en av variantene innen det feltet såvidt jeg har forstått. De vil kunne være behjelpelige både med å sette pedagogisk diagnose samt å gi råd og veiledning til foreldre og lærer. Det finnes greie kartleggingsverktøy (bla Logos) som bør kunne brukes uten for mye om og men. Ofte finnes det også digitalt materiell (pedagogiske spill ol) som kan brukes for å trene opp de tingene det butter på.

Skjønner at dette er vanskelig, men stå på. Det er ingen som kan hjelpe barna bedre enn løvemødre som brøler når det er påkrevd. Samme hvor strevsomt det blir, så husk at innsatsen er verd det.

Skrevet

Jeg tror jeg ville ha bedt spesifikt om å få hjelp fra en som er spesialisert på lese- og skrivevansker. Dysleksi er bare en av variantene innen det feltet såvidt jeg har forstått. De vil kunne være behjelpelige både med å sette pedagogisk diagnose samt å gi råd og veiledning til foreldre og lærer. Det finnes greie kartleggingsverktøy (bla Logos) som bør kunne brukes uten for mye om og men. Ofte finnes det også digitalt materiell (pedagogiske spill ol) som kan brukes for å trene opp de tingene det butter på.

Skjønner at dette er vanskelig, men stå på. Det er ingen som kan hjelpe barna bedre enn løvemødre som brøler når det er påkrevd. Samme hvor strevsomt det blir, så husk at innsatsen er verd det.

Logos har de faktisk aldri nevnt for meg, men han har mange spill som han holder på med på skolen..

De har testet han med maaaange tester, men han l"spriker" slik på testene at de ike kommer til noen enighet seg imellom , instansene.. Jeg har ringt og mast overalt nå, men kommer ikke til å gi meg nei, nå er det gått sååå langt at han blir mobbet på skolen pga dette, å føler seg skikkelig mislykket stakkeren... noen dager bruker vi nesten 1 time, med gråting, før vi klarer å få han på skolen :-(

Men takk for godt råd, skal fortsette jeg kan du vite ;-) gir ikke opp det kjæreste jeg har ;D

Skrevet

Jeg har (som ung voksen) fått mye hjelp ifra denne boken.

http://www.dyslexia.com/bookstore/giftbook.htm

Det er mye å ta med en klype, amerikansk og alt dette med at det er en gave og sånn. Men selve metoden, med å forme bokstaver i leire, lage ord og knytte bilder til, lage nabotrioer i alfabetet og sånn. Bl.a. Har hjulpet meg masse.

Nå var jeg voksen og kunne lese da, men lærte meg alfabetet i en alder av 23 år!

Aner ikke om dette er en metode som praktiseres i norge, jeg snublet over den.

Lykke til!

Skrevet

Jeg har (som ung voksen) fått mye hjelp ifra denne boken.

http://www.dyslexia.com/bookstore/giftbook.htm

Det er mye å ta med en klype, amerikansk og alt dette med at det er en gave og sånn. Men selve metoden, med å forme bokstaver i leire, lage ord og knytte bilder til, lage nabotrioer i alfabetet og sånn. Bl.a. Har hjulpet meg masse.

Nå var jeg voksen og kunne lese da, men lærte meg alfabetet i en alder av 23 år!

Aner ikke om dette er en metode som praktiseres i norge, jeg snublet over den.

Lykke til!

TUSEN TAKK !!! ;D Boken er nå kjøpt, gleder meg til å få sett i den, og prøve om det er noe som kan hjelpe gutten min ;-)

Skrevet

TUSEN TAKK !!! ;D Boken er nå kjøpt, gleder meg til å få sett i den, og prøve om det er noe som kan hjelpe gutten min ;-)

Så spennende!! Krysser fingrene for dere! Veldig kjekt hvis du vil fortelle hvordan det går etterhvert!

Annonse

Skrevet

Jeg har brukt lydbok med tilhørende bok til mine to med dysleksi. De kan høre og samtidig se teksten. Det funket bra for dattera mi, ikke fullt så bra for han på 11. Men jeg tror faktisk dattera mi var litt eldre da hun plutselig fikk kick på å lese. Du kan i hvert fall prøve.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...