Gå til innhold

Hvordan lage hjemmelaget potetmos?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gurojenta

Nå er det lenge siden jeg har laget dette, men jeg moser alltid bare poteter. Har litt smør i en kjele jeg smelter, har i potetene og sper på med litt melk. Har også litt løk og muskat oppi. Kjempegodt. Også må det være litt klumper fra potetene, da blir det best synes jeg.

Skrell potetene, og kok dem gjennomkokte. Hell av vannet, stamp dem med en potetstamper (eller evt stavmikser). Ha i en klatt margarin, litt salt og pepper og en skvett melk til stappen er passe tykk. Rør godt, og la det så vidt koke opp igjen :-)

AneM1365380603

Potetmos er en av de matrettene jeg aldri bruker oppkrift på. Jeg dampkoker oppdelte og ferdigskrelte poteter. Det er lurt å beregne noen flere enn til en vanlig middag. Nå potetene er vel kokte stapper jeg dem med stapper'n mens jeg heller litt og litt melk i. Jeg har i salt og en diger dæsj margarin. Jeg bruker gressløk om jeg har det i hus. Det hender jeg har en dæsj sukker i for litt rundere smak, men ikke mer en en halv ts, eller noe.

Bruker ikke oppskrift på det, det er slump-metoden. :o)

Kok så mye poteter du trenger, skrell dem først og del dem gjerne i båter så går det fortere. Damp dem når de er ferdige så de ikke blir så våte. Ha i salt og pepper (jeg bruker gjerne litt malt muskat også) og en god dæsj margarin og deretter litt melk. Stapp med stapper (ikke foodprocessor, da blir det fort lim!) og spe med melk til den har fått den konsistensen du vil ha.

Du må regne mye mer poteter enn bare "litt mer". He-he, kommer selvsagt an på hvem du skal servere, men barn og ungdommer flest har en helt annen appetitt på potetstappe enn på kokte poteter... Ellers lager jeg det som de andre her: kokker potene GODT, stapper dem sammen med smør, melk, salt og pepper!

mvh

Annonse

Jeg lager det slik som de andre beskriver under her, men bruker som regel mandelpoteter, fordi den inneholder mye stivelse.

Også slenger jeg ofte oppi et hvitløksfedd eller to som kokes og moses sammen med potetbitene.

Også bruker jeg skikkelig smør. :)

Tror det blir potetmos på oss til middag i dag, gitt. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...