Gå til innhold

Hvem får tidlig ultralyd?

Anbefalte innlegg

Gjest pregnolita

Ei på jobben sier hun var til ultralyd allerede i uke 8, er dette vanlig?

Jeg kjenner henne ikke så godt, så har ikke spurt hvorfor hun fikk så tidlig.

Jeg tenker kanskje det er folk som har problemer med å bli gravide, som får spesiell oppfølging? Eller sykdom? Eller venter tvillinger? Hva tror dere?

Jeg fikk ikke ultralyd før i uke 18.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297596-hvem-f%C3%A5r-tidlig-ultralyd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

fuji1365380447

Staten betaler bare for en ultralyd i uke 18 - dette for å få en nøyaktig termindato og for å screene for alvorlige feil.

Men de fleste spesialister i gynekologi har jo et ultralydapperat på kontoret.

Jeg hadde en del blødninger i begynnelsen av svangerskapet, og ble henvist til gynekolog. Så der fikk jeg ultralyd hver gang jeg var til undersøkelse.

Gjest Elextra

Selv om jeg ikke hadde spesielle problemer, gikk jeg til lege som hadde ultralydapparat på kontoret i begge mine svangerskap. Fikk derfor ultralydundersøkelse så ofte og tidlig som jeg ønsket. Første gang var vel mitt første legebesøk rundt uke 7, andre gang uke 12 (litt mer avslappet andre gang).

Annonse

Gjest pregnolita

man velger jo selv hvem man går til til svangerskapskontroll, og går man til en som har ultralydapparat, tas det jo gjerne en undersøkelse eller fler, i tillegg til den man får gratis på sykehuset.

Svangerskapskontroller generelt er jo gratis, men om man går t il svangerskapskontroll hos gynekolog, er dette og gratis?

Gjest Elextra

Svangerskapskontroller generelt er jo gratis, men om man går t il svangerskapskontroll hos gynekolog, er dette og gratis?

Dresom du får henvendelse fra fastlegen, og gynekologen har "avtale" er det gratis, ja. Jeg gikk selv gratis til gynekolog i begge mine uproblematiske svangerskap. Har forundret meg over at ikke flere benytter muligheten.

Annonse

Man kan jo ikke vite om man venter tvilliger eller ei så tidlig, så det er i hvert fall ingen grunn til tidlig ultralyd. Grunnen kan for eksempel være tidligere MA, blødninger, svært usikker termin eller hun kan rett og slett ha betalt for pirvat ultralyd pga stor frykt for abort eller lignende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...