Gå til innhold

Overvekt og graviditet

Gjest Ikke bimbo - men ekte kvinnfolk

Anbefalte innlegg

Gjest Ikke bimbo - men ekte kvinnfolk

Jeg er en kvinne på 22 år, som alltid har ligget noe over de tynne pene jentene i vekt. Jeg har meget bred benbygning og har av den grunn fått beskjed av lege og ernæringsfysio at jeg ikke bør ligge under ca 80 til 85 kg i vekt. Nå ligger jeg på rett over hundre, og er fullstendig klar over at dette er for mye. Likevel føler jeg at det ikke er så mye mer jeg kan gjøre for å gå ned i vekt heller, enn det jeg gjør; jeg går minst 1 time til dagen på tur, jeg spiser sunt (ikke glad i sjokolade eller brus) og jeg drikker lite alkohol. Jeg er frisk som en fisk, ikke høyt blodtrykk eller diabetes, ligger heller ikke i faresonen i følge legen min. Det jeg lurer på da er; jeg har nemlig alltid fått høre at det er farlig å bli gravid når man er overvektig og at barnet blir sykt dersom man gjør det. Stemmer dette? Er det virkelig ingen sjangse for at jeg kan ha et normalt svangerskap og en grei fødsel? I tillegg er jeg sinnsykt redd for at jeg skal bli ødelagt nedentil dersom jeg føder på normal måte, hvor stor er egentlig sjansen, og hva kan jeg gjøre for å bli kvitt redselen? Setter skikkelig pris på svar! På forhånd takk

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297788-overvekt-og-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

lillemegpåtur

Det med overvekt og graviditet går nok sikkert på "dårlig form/dårlig kosthold/uoppdaget diabetes/osv"-faren. Uoppdaget diabetes er så vidt jeg husker ganske farlig for barnet.. og når du er utenfor faresoner osv så virker det jo ikke som du burde være redd. Du kan sikkert både da dette og det med om du blir ødelagt med legen din, og kanskje bli henvist til en jordmor for prat om det siste?

Så lenge du har alt du trenger av vitaminer/mineraler, ikke røyker, ikke drikker og ikke ahr noen uoppdagede sykdommer så burde det jo bli et frisk barn utav det :).

Hei du..

Jeg er 42 år.har to barn(8 og 10 år) og prøver å få et til nå,jeg har alltid vært overvektig .ligget på 80-100 kg.nå veier jeg 103 kg.men ble likevel gravid i julen...men desverre gikk det galt..men vi prøver igjen.sikkert pga alderen min.

min vekt har ikke betydd noenting hva fødslene mine angår.fødte vanlig uten keisersnitt og var frisk i svangerskapet hvis man ser bort fra kvalme som er vanlig for alle å få.fikk bekkenløsning da men det gikk over etter fødslene.

ikke har jeg fått diabetes heller.er frisk,nesten aldri syk,bare forkjølet.

så min nåværende vekt skal i allefall ikke stå i veien for en ny graviditet.

vær slik du er,ikke sikkert det hjelper å slanke seg.kan være andre faktorer som spiller inn.

ønsker deg masse lykke til...ikke vær redd det går så bra:O))

Mette Moen, Gynekolog

Selvsagt kan du gjennomføre et normalt svangerskap, men det er riktig at det er øket risiko for ulike komplikasjoner, men faren er ikke så stor at det skal avholde deg fra å bli gravid. Snakk med din mor og andre som har født for å slippe angsten for å ’bli ødelagt’. Ingen blir ødelagt, oppstår en rift blir den sydd. Det er jo tusener av kvinner som føder hvert år og det går bra. Det er mer risikabelt å ta keisersnitt for overvektige, større risiko for blodpropp f.eks. Snakk med en jordmor så snart du blir gravid, evt. før du blir gravid, hvis det kan berolige deg. Jeg håper du med tiden kan innstille deg på at graviditet og fødsel er en normal prosess som i de aller fleste tilfeller går uten komplikasjoner.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...