pekkaline Skrevet 27. januar 2008 Skrevet 27. januar 2008 Jeg ser her at en ungdomskole vil gå hardt ut mot banning. Det er fint hvis de klarer å fjerne banning, men jeg er redd det i starten vil fjerne flere elever enn banneord, hva tror dere? Jeg selv kan komme med banneord i enkelte situasjoner og ville nok brukt tid på å avvenne meg........ Men av de ordene på listen så er det vel nesten kun faen jeg bruker. Det er ikke pent nei, og det er bra at skolen tar det opp. Så får jeg jobbe med mitt http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavisen/artikkel.php?artid=515665 0 Siter
lillemegpåtur Skrevet 27. januar 2008 Skrevet 27. januar 2008 Banning er å blir en uvane vi ikke blir kvitt. Og hva hjelper det å at voksne sier at det er forbudt? Barna gjør det vel bare dobbelt så ofte i skjul da.. for alt de voksne sier er jo teit... Hadde man heller rett og slett gitt faen i banninga og ikke blitt provosert så tror jeg det ville ha stoppet flere... Og forresten, banning er farlig gitt! Utvis de som bevisst kaller andre for stygge ting heller. Trodde mobbing og vold var mye verre jeg men skolen mener tydeligvis noe annet! 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 27. januar 2008 Skrevet 27. januar 2008 Eg husker fra langt tilbake (eg var kanskje 18 år) at far min sa til meg at han aldri hadde hørt meg banne, det blei eg veldig stolt av og prøver å ha i tankene spesielt når eg omgåes barn. Men ellers så banner eg noe inni helvete av og til. Ps! Lurer på ka de to ordene som var forbudt men ikkje gjenngitt i avisa var, de må ha vært grove! 0 Siter
pekkaline Skrevet 27. januar 2008 Forfatter Skrevet 27. januar 2008 Banning er å blir en uvane vi ikke blir kvitt. Og hva hjelper det å at voksne sier at det er forbudt? Barna gjør det vel bare dobbelt så ofte i skjul da.. for alt de voksne sier er jo teit... Hadde man heller rett og slett gitt faen i banninga og ikke blitt provosert så tror jeg det ville ha stoppet flere... Og forresten, banning er farlig gitt! Utvis de som bevisst kaller andre for stygge ting heller. Trodde mobbing og vold var mye verre jeg men skolen mener tydeligvis noe annet! ''Utvis de som bevisst kaller andre for stygge ting heller. Trodde mobbing og vold var mye verre jeg men skolen mener tydeligvis noe annet!'' Du jeg er falktisk enig med deg, mobbing er verre! Skolene blir liksom aldri kvitt mobbing selv om de prøver å skryte av at det ikke forekommer. Send heller hjem mobbere ja! 0 Siter
pekkaline Skrevet 27. januar 2008 Forfatter Skrevet 27. januar 2008 Eg husker fra langt tilbake (eg var kanskje 18 år) at far min sa til meg at han aldri hadde hørt meg banne, det blei eg veldig stolt av og prøver å ha i tankene spesielt når eg omgåes barn. Men ellers så banner eg noe inni helvete av og til. Ps! Lurer på ka de to ordene som var forbudt men ikkje gjenngitt i avisa var, de må ha vært grove! Jøss flott at han sa det til deg Ja jeg stusset over at de ikke listet opp alle de ti ordene jeg også. 0 Siter
fresja Skrevet 27. januar 2008 Skrevet 27. januar 2008 Jeg synes det er ok at elever ikke får banne. Selv bruker jeg ingen av forbudsordene, og jeg irriterterte meg faktisk over de som bannet da jeg selv var i 15-års-alderen. Noen unge banner nok for å tøffe seg, mens andre dessverre har fått banning inn med morsmelka. 0 Siter
Jølsen Skrevet 27. januar 2008 Skrevet 27. januar 2008 Eg husker fra langt tilbake (eg var kanskje 18 år) at far min sa til meg at han aldri hadde hørt meg banne, det blei eg veldig stolt av og prøver å ha i tankene spesielt når eg omgåes barn. Men ellers så banner eg noe inni helvete av og til. Ps! Lurer på ka de to ordene som var forbudt men ikkje gjenngitt i avisa var, de må ha vært grove! Det er bra at de forbyr banning. Jeg banner litt selv, men synes det er greit å la dette holdes utenfor det offentlige. Det tyder jo som regel på dårlig ordforråd. 0 Siter
Jølsen Skrevet 27. januar 2008 Skrevet 27. januar 2008 ''Utvis de som bevisst kaller andre for stygge ting heller. Trodde mobbing og vold var mye verre jeg men skolen mener tydeligvis noe annet!'' Du jeg er falktisk enig med deg, mobbing er verre! Skolene blir liksom aldri kvitt mobbing selv om de prøver å skryte av at det ikke forekommer. Send heller hjem mobbere ja! Helt enig med deg. Mobbere burde langtidsutvises. Det er jo et mye større problem. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 27. januar 2008 Skrevet 27. januar 2008 Jeg hater banning, men det kommer vel neppe som en bombe... Er enig med dem som sier at mobbere også sporenstraks burde bli sendt rett hjem...Det blir spennende å se om det har noen effekt, tenåringer kan lett se på det som ekstra fridager, uansett hva foreldrene måtte mene Ingen av mine banner slik at jeg hører det, men de banner sikkert når de er ute. Kanskje banner de mindre da også. Håper jeg Tror nok skolen vil gå for halv maskin en periode. Blir artig å følge med 0 Siter
Gjest jølsa Skrevet 27. januar 2008 Skrevet 27. januar 2008 ''Utvis de som bevisst kaller andre for stygge ting heller. Trodde mobbing og vold var mye verre jeg men skolen mener tydeligvis noe annet!'' Du jeg er falktisk enig med deg, mobbing er verre! Skolene blir liksom aldri kvitt mobbing selv om de prøver å skryte av at det ikke forekommer. Send heller hjem mobbere ja! enig! 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 27. januar 2008 Skrevet 27. januar 2008 Det er bra at de forbyr banning. Jeg banner litt selv, men synes det er greit å la dette holdes utenfor det offentlige. Det tyder jo som regel på dårlig ordforråd. Eg og syns det er bra de forbyr banning, det burde mange flere skoler ha innført. Viste sønnen min oppslaget, han blei forbanna og banna noe innforjævlig for å si det rett ut, det der likte han ikkje. Vi får holde banninga her på Dol, og spare våre nærmeste. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 27. januar 2008 Skrevet 27. januar 2008 Jøss flott at han sa det til deg Ja jeg stusset over at de ikke listet opp alle de ti ordene jeg også. De to siste egna seg sikkert ikkje på trykk. 0 Siter
Kåre Kruttlapp Skrevet 27. januar 2008 Skrevet 27. januar 2008 De to siste egna seg sikkert ikkje på trykk. Hvis min datter er i nærheten og jeg trenger et "saftig" utrykk sier jeg bare: "annen i ellefte" Det hjelper for det er ikke banning bare en dato liksom. 0 Siter
lillemegpåtur Skrevet 27. januar 2008 Skrevet 27. januar 2008 Hvis min datter er i nærheten og jeg trenger et "saftig" utrykk sier jeg bare: "annen i ellefte" Det hjelper for det er ikke banning bare en dato liksom. Hehe slik var på det ung.skolen der kusina mi gikk også. De oppfordet faktisk elevene til å foreslå slike utrykk, og ga ut ei liste. Så "bannet" elevene i vei med disse når skolen etterhvert oppfordret til å ikke banne. (husker ikke om det var "forbudt" eller bare "oppfordret". Eller som en kompis som tydelig kom fra et hjem der banning ikke var så normalt, hørte aldri noe stygt fra ham. Men han ble fort veldig sint (veldig karl i mot i brøstet) og kom med det ene utrykket etter det andre. Oppfinnsomme, ulogiske utrykk, men han fikk da rast fra seg. Husker dessverre ingen nå, men det var da av typen "ditt råtne tre"! og annet uskyldig. 0 Siter
Kåre Kruttlapp Skrevet 27. januar 2008 Skrevet 27. januar 2008 Hehe slik var på det ung.skolen der kusina mi gikk også. De oppfordet faktisk elevene til å foreslå slike utrykk, og ga ut ei liste. Så "bannet" elevene i vei med disse når skolen etterhvert oppfordret til å ikke banne. (husker ikke om det var "forbudt" eller bare "oppfordret". Eller som en kompis som tydelig kom fra et hjem der banning ikke var så normalt, hørte aldri noe stygt fra ham. Men han ble fort veldig sint (veldig karl i mot i brøstet) og kom med det ene utrykket etter det andre. Oppfinnsomme, ulogiske utrykk, men han fikk da rast fra seg. Husker dessverre ingen nå, men det var da av typen "ditt råtne tre"! og annet uskyldig. Etter at jeg fikk unger så tok fornuften overhånd og som de rollemodeller og speilbilder vi er så passer det seg ikke å fyre løs med banneord. Jeg sier mye "svarte" og "steike" og "annen i ellefte" og det holder faktisk. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 27. januar 2008 Skrevet 27. januar 2008 Etter at jeg fikk unger så tok fornuften overhånd og som de rollemodeller og speilbilder vi er så passer det seg ikke å fyre løs med banneord. Jeg sier mye "svarte" og "steike" og "annen i ellefte" og det holder faktisk. Jeg datt ned fra en kjøkkenstol (de fleste ulykker skjer i hjemmet), og du skulle sett min datters blikk, da jeg bare skrek: au-au-au-au! Og da jeg brakk to ribben (også hjemme) fikk jeg ikke frem ett eneste ord.....De trodde jeg tøyset helt til jeg ringte legevakta, he, he. 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 27. januar 2008 Skrevet 27. januar 2008 Det er jo ikke voldsomt sjarmerende når små unger banner... Så at det er ulovlig i skolen er greit nok.Men utvisning? Nja...Mange av de ungene som banner har fått det inn med mors melka,og får lov hjemme. Da er det sikkert ikke lett å bytte språk bruken helt på skolen.. Selv banner jeg som en gammal sjømann...Men tar meg sammen når jeg er med barn. 0 Siter
pekkaline Skrevet 27. januar 2008 Forfatter Skrevet 27. januar 2008 Jeg hater banning, men det kommer vel neppe som en bombe... Er enig med dem som sier at mobbere også sporenstraks burde bli sendt rett hjem...Det blir spennende å se om det har noen effekt, tenåringer kan lett se på det som ekstra fridager, uansett hva foreldrene måtte mene Ingen av mine banner slik at jeg hører det, men de banner sikkert når de er ute. Kanskje banner de mindre da også. Håper jeg Tror nok skolen vil gå for halv maskin en periode. Blir artig å følge med ''tenåringer kan lett se på det som ekstra fridager,'' Ja ikke sant Så får man vurdere hvor bra det er da... Ja det hadde vært gøy om de fulgte opp dette videre i avisen. 0 Siter
pekkaline Skrevet 27. januar 2008 Forfatter Skrevet 27. januar 2008 Det er jo ikke voldsomt sjarmerende når små unger banner... Så at det er ulovlig i skolen er greit nok.Men utvisning? Nja...Mange av de ungene som banner har fått det inn med mors melka,og får lov hjemme. Da er det sikkert ikke lett å bytte språk bruken helt på skolen.. Selv banner jeg som en gammal sjømann...Men tar meg sammen når jeg er med barn. ''Mange av de ungene som banner har fått det inn med mors melka'' Ser bare for meg hvilken utvikling det ville bli om det bare ballet på seg fra generasjon til generasjon. Banning er ikke fint, jeg skulle gjerne hatt en verden uten. Men så er ikke banning det verste heller da.....det finnes mange onder... 0 Siter
pekkaline Skrevet 27. januar 2008 Forfatter Skrevet 27. januar 2008 Jeg synes det er ok at elever ikke får banne. Selv bruker jeg ingen av forbudsordene, og jeg irriterterte meg faktisk over de som bannet da jeg selv var i 15-års-alderen. Noen unge banner nok for å tøffe seg, mens andre dessverre har fått banning inn med morsmelka. ''jeg irriterterte meg faktisk over de som bannet da jeg selv var i 15-års-alderen.'' Jeg husker spesielt en gutt da jeg gikk på ungdomskolen, han bannet i annenhvert ord! Ja det var grusomt å høre på. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.